Byggahus.se

Fågel i skorsten Contura 510

1. S
    Medlem · Vellinge · 896 inlägg

Shiraz

Medlem
    Tyckte det rasslade i skorsten och jag tror en fågel har ramlat ner i skorsten .
    Jag har bankat på skorsten och monterat bort stenarna inne i ugnen men man kommer inte åt rökgången. Den går i zickzack. Så vad ska jag göra, är det bara att ringa sotaren?

2. H
    Medlem · 204 inlägg

hjalle74

Medlem
    Tänd en ordentlig brasa,det borde rensa upp rökröret...

• Laddar…
  3. S

Shiraz

Medlem
    Ett stycke fågel räddad med enkla medel.
    1, Liten rutten pinne på en murarlina
    2, klättra upp o sänk ner i skorsten
    3, tag blått fulrep från biltema och knyt på
    4, drag upp det blå repet
    5, sätt fast biltvättsvamp på mitten kapad till 3/4 av fullstor
    6. Klättra upp till skorsten
    7, Drag...
    8, trilla nästan ner när du blir asskraj när fågeln kommer och flyger iväg...

4. S

Shiraz

Medlem
    Hur gör man för att stoppa nästa fågel i en sådan här skorsten? Vill ju inte göra ett möjligt näste för fåglar

• Laddar…
  5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 242 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
  6. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 006 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Galler

7. M
    Medlem · 2 inlägg

Mr_Livsnjutare

Medlem
    Tack för inlägget! För oss hände samma sak idag! Vi hörde hur det krafsade i vår insatskamin, en Keddy SK2002, och efter att ha testat med samma metod som du tipsade om lyckades jag på andra försöket dra upp en typ mindre kaja eller liknande som sedan flög iväg utan problem!

• Laddar…
  8. S

Shiraz

Medlem
    Kul att det funkade även för dig :)

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Stockholmslän · 4 inlägg

fixotrix

Medlem
    Tja, låter bra men jag fattar inte din beskrivning och jag har en pippi i min skorsten nu...
    Fattar att man sänker ner murarlinan med pinne på till botten men sen skriver du sänk ned en blå linan som är påknuten den andra linan... hur får jag ned tvättsvampen i skorstenen? för jag kommer inte in underifrån (ifrån kaminmen), skulle jag det så skulle även fågeln trilla ut...
    Tacksam för snabbt svar :)
    //Jocke

10. S

Shiraz

Medlem
    Du skickar med en liten tunn lina för att dra upp en tjockare som håller fast tvättsvampen

11. M
    Medlem · 2 inlägg

Mr_Livsnjutare

Medlem
    Hej,
    Så som jag gjorde var att ta en litet snöre som knyts i pinnen så att den sitter fast. Snöret fäst sedan i ett långt rep, t ex blå rep. Jag använde en 20-meters hundlina.

Sen är det bara att låta pinnen och snöret glida ner i röret ända per till kamines övre del. Efter 20 sek så började jag sakta hala upp repet och kände att jag hade "napp", lite som att fiska. Det krävdes två försök innan jag lyckades få ut fågeln som direkt flög iväg. Totalt var röret 11 meter. Jag använde ingen tvättsvamp.

Redigerat 14 maj 2020 11:02
  12. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 131 inlägg

tensiden

Husägare
    Smart sätt!
    Vi hade en kaja i en Contura en gång i tiden, men efter att jag monterat ner plåtar och annat i kaminen så lyckdes den själv trassla sig hela vägen ner så jag kunde plocka den genom luckan. Sen satt den förvirrad på gräsmattan och kajkompisarna kom och kollade läget. Verkar vara sociala fåglar med tanke på att de andra vägrade sticka iväg utan sin kompis.

13. F
    Medlem · Stockholmslän · 4 inlägg

fixotrix

Medlem

Tackar! När jag monterade ned stenarna på insidan så såg ja Koltrasten som vankade rund så stängde luckan oh gick därifrån. När jag kom tillbaka satt den där och kikade ut som i en bur... Lyckades ta den med händerna och med ett lakan runt mig för att inte svärta ned hela taket om den skulle smita :) Den var rätt medgörlig då den nog förstod att alternativet att häng med mig ut framstod som bättre än att vara kvar i skorstenen :D

Men borde det inte vara ett nät i skorstenen som förhindrar att fåglar ramlar ned i skorstenen!?

14. H
    Moderator · Stockholm · 42 775 inlägg

hempularen

Moderator
    Vi hade för många år sedan en björktrast som kom ned i skorstenen till vår murade öppna spis. Vi kunde höra den i skorstenen hela kvällen. På morgonen satt den i den öppna spisen innanför gnistgallret. Vi lyckades fånga den i en håv. Och släppte den utomhus. Den var nu "förvandlad" till koltrast. Den satte igång att kvittra, men lät påtagligt hes...

Inom några sekunder så kom det ett 20 tal björktrastar och bildade ring runt den, och det blev ett väldigt liv. Efter någon halvtimme flög den iväg. OM den sedan överlevde är svårt att veta.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · 5 inlägg

ami39

Medlem
    Hej !
    Vi har haft påhälsning av en kråka och en uggleunge med några års mellanrum
    som sökt sig in under huven och sedan ramlat ner i skorstenen, Kunde ta ut dom genom luckan i vår Jötul 3 kamin. Vi tänkte på någon typ av galler men som inte hindrade sotaren, men kom på att helt enkelt lägga in en vanlig trådhylla från hyllsystem för garderober, som finns i olika bredder. Antingen platt hylla eller lådformad (40 cm bredd ) som passade i vår huv. Sotaren kunde enkelt ta ut hyllan och lägga de på stegen medan han sotade och godkände lösningen.
    Bra och enkel lösning tycker vi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.