Har trist rost på första sektionen av skorstenen(en så kallad premodul?) på min Contura 556. Som jag förstått det på sotaren är det bara ett estetiskt bekymmer, då det bara är det yttre höljet, men jag inser att det måste åtgärdas på ett eller annat sätt.

Min första fundering är egentligen varför det alls rostat. Kan det vara kondens som samlats längst ner på skorsten? Vatten som tagit sig in vid kraftigt regn/vind Och då är frågan om det är på insidan det runnit? Tillluften är via rör ner till plintgrunden, om det har betydelse, och spjället är alltid stängt när vi inte eldar. Har efter nån vintersäsong noterat att det sett ut som torkade vattenfläckar på kaminfoten och golvet i anslutning till kaminen och som jag tolkat borde vara kondensvatten. Nån fler som råkat ut för detta?

Kaminen finns i vårt fritidshus så det står ibland lite längre perioder, dock alltid med underhållsvärme.

Och till nästa fundering. Finns något klurigt sätt att lösa detta utan att byta hela skorstenen, som då förmodligen drar iväg en hel del i pengar. Kanske sätta på nån slags plåtkrage/manschett?

Tacksam för eventuella uppslag och erfarenheter! Rostig nedre sektion av en kaminrör, med rostfläckar och flagande färg på yttre metallhöljet, ståendes på en grå stenplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig sektion på Contura 556 skorsten, synliga rostfläckar vid basen.
Skapa konto
Rostig bottensektion av skorsten på en Contura 556 kamin.
Skapa konto
Rostig skorsten mot tak med vattenfläckar på ytan.
Skapa konto
Svart kamin med glaslucka och grå topp, rostad skorstenssektion synlig. Omgiven av hyllor med böcker, keramik och inredningsdetaljer i ett rum.
Skapa konto

Farstatjej90
Ser ut som det runnit ner från skorstenen? Säkert att det inte läcker?

Snåla varianten är väl att slipa bort rosten och köpa svart färg på Biltema som tål värme? Jag fixade lite på en grill förra sommaren med det. Hållbarheten var sådär men jag kanske gjorde fel. Läste inte på.

Nä, är som du inte helt säker. Kan absolut ha runnit genom skorstenen. Men känns skumt att det då bara kommit in mellan själva rökröret och det synliga höljet.

Tror tyvärr det redan rostat för mycket för att slipa och måla då det är genomrostat och då inte finns något kvar att fästa färgen på så att säga.

Vattnet kommer inte via skorstensröret/rökkanalen utan via utsidan på yttermanteln.

Hur ser skorstenen ut på vinden och uppe på taket?
Hur ser det ut mellan skorstenshuven och modulernas yttermantel?

Har för mig att det finns svep att sätta runt modulerna.

Taket har jag inte varit på, men på vinden ser bra ut. Så du tänker att det är själva takgeomföringen som förmodligen inte är tät?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.