8 528 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Markbäddsskötsel - ett hushåll tar inte sitt ansvar
Sida 1 av 4
Hej,
Vi är fyra hushåll som är kopplade till en och samma markbädd för avlopp.
Vi har tagit fram ett ”styrdokument” som beskriver vilka åtaganden som åligger hushållen kopplade till markbädden, handlar om regelbundna kontroller, vid behov rengöring av pumparna, inte speciellt betungande utan tar kanske 1-2 timmar per hushåll och månad.
Ett av hushållen har under flera år misskött sina åtaganden, vi andra har haft ett flertal samtal med dem utan framgång.
Nu har det hushållet meddelat att de ”hoppar av” från ansvaret och åtaganden.
Min första tanke var att ta dit en minigrävare och gräva av deras ledning till markbädden.
Några tips på vad vi kan göra, tips som gärna håller sig inom lagliga ramar…
Vi är fyra hushåll som är kopplade till en och samma markbädd för avlopp.
Vi har tagit fram ett ”styrdokument” som beskriver vilka åtaganden som åligger hushållen kopplade till markbädden, handlar om regelbundna kontroller, vid behov rengöring av pumparna, inte speciellt betungande utan tar kanske 1-2 timmar per hushåll och månad.
Ett av hushållen har under flera år misskött sina åtaganden, vi andra har haft ett flertal samtal med dem utan framgång.
Nu har det hushållet meddelat att de ”hoppar av” från ansvaret och åtaganden.
Min första tanke var att ta dit en minigrävare och gräva av deras ledning till markbädden.
Några tips på vad vi kan göra, tips som gärna håller sig inom lagliga ramar…
Hej
Är detta en överenskommelse gjord över en kopp kaffe/te eller finns det en samfällighetsförening som äger och förvaltar anläggningen?
Finns det några servitut för de olika delarna av anläggningen? Tänker att markbädden enbart finns på en av fastigheternas mark till exempel.
Finns inget av dessa är ni 3 som sköter er friare att göra vad ni vill tror jag.
Men första steget är så klart att informera den misskötande grannen att hoppa av ansvaret och åtagandet kommer betyda att deras del av avloppet tas bort om x månader, och kanske även att kommunen kommer meddelas så att de faktiskt behöver ordna med en egen avloppsanläggning.
Är detta en överenskommelse gjord över en kopp kaffe/te eller finns det en samfällighetsförening som äger och förvaltar anläggningen?
Finns det några servitut för de olika delarna av anläggningen? Tänker att markbädden enbart finns på en av fastigheternas mark till exempel.
Finns inget av dessa är ni 3 som sköter er friare att göra vad ni vill tror jag.
Men första steget är så klart att informera den misskötande grannen att hoppa av ansvaret och åtagandet kommer betyda att deras del av avloppet tas bort om x månader, och kanske även att kommunen kommer meddelas så att de faktiskt behöver ordna med en egen avloppsanläggning.
Det finns servitut för de olika delarna av anläggningen då bland annat ledningarna går över vissa av de andras fastigheter. I dokumentet som Lantmäterimyndigheten upprättat står bland annat, förutom servituten, också hur kostnader ska fördelas, vilken andel respektive hushåll har i anläggningen, att den ska skötas enligt gällande regelverk mm, detta dokument är underskrivet att alla som vid tillfället då dokumentet upprättades ägde fastigheterna. Dokumentet är registrerat hos Lantmäteriet och har bland annat beteckningen ”Nybildad gemensamhetsanläggning”.Pjosk75 skrev:
Hej
Sen har jag inte riktigt koll på vad som gäller för en samfällighetsförening, vad jag vet så har det inte registrerats någon sådan någonstans. Om nu inte dokumentet som finns hos Lantmäteriet är att räknas som en registrering…?
I styrdokumentet vi tog fram för ett antal år sedan så finns alla fastighetsbeteckningar med, vilket ansvar och vilka uppgifter som ska lösas. Vi har också där styrt upp vilken fastighet som ansvarar för att göra kontrollerna på vilken månad under året. Hur de olika kontrollerna ska protokollföras mm.
Då skulle jag säga att gräva av en avloppsstam är olagligt. Alla 4 fastigheter är ju delägare i gemensamhetsanläggningen. Och juridiskt samt ekonomiskt ansvariga att förvalta den, som Lantmäteriet skriver på sin hemsida.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-gemensamt/gemensamhetsanlaggningar/#faq=35bf
Förhoppningsvis så ser Claes Sörmland denna tråd och kan komma med råd.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-gemensamt/gemensamhetsanlaggningar/#faq=35bf
Förhoppningsvis så ser Claes Sörmland denna tråd och kan komma med råd.
Är det så att att ni delar på en trekammarsbrunn + infiltration? Om det är så kan jag till viss del förstå de som trilskas. Själv har jag en trekammarsbrun + infiltration och en pumpbrunn som pumpar upp vätskan till infiltrationen. På ca. 20 år så har pumpen stannat en gång. Detta p.g.a. kortslutning i elkontakten som är till pumpen. Så finns verkligen behovet av att regelbundet rengöra pump och kontrollera? Hade någon försökt tvinga mig att rengöra pumpen varje månad hade jag blivit rätt sur då det för mig åtminstone uppenbarligen inte behövs.M MICA66 skrev:
Om du läser lite noggrannare vad jag skrivit så upptäcker du att fokus är att kontrollera markbädd/brunn regelbundet eftersom det åligger fastigheterna att säkerställa driften och funktionen av anläggningen. Vid BEHOV rengöra pumparna, behövs inte detta så tar kontrollen 5 minuter. Om behov av rengöring finns så tar det längre tid då det inte finns vatten i direkt anslutning till brunn/markbädd.L lbgu skrev:Är det så att att ni delar på en trekammarsbrunn + infiltration? Om det är så kan jag till viss del förstå de som trilskas. Själv har jag en trekammarsbrun + infiltration och en pumpbrunn som pumpar upp vätskan till infiltrationen. På ca. 20 år så har pumpen stannat en gång. Detta p.g.a. kortslutning i elkontakten som är till pumpen. Så finns verkligen behovet av att regelbundet rengöra pump och kontrollera? Hade någon försökt tvinga mig att rengöra pumpen varje månad hade jag blivit rätt sur då det för mig åtminstone uppenbarligen inte behövs.
Ni har en alltså en gemensamhetsanläggning inrättad med de fyra fastigheterna som delägare, d v s avloppsanläggningen är samfälld. Ni förvaltar den just nu under samfällighetslagen genom s. k. delägarförvaltning. Sådan förvaltning innebär i praktiken att ni måste vara överens om varje förvaltningsåtgärd. Nu är ni tydligen inte det längre. Då finns inga egentliga tvångsmedel för att få grannen att agera som ni vill.
Det ni kan göra är att ansöka hos Lantmäteriet om att bilda en samfällighetsförening som förvaltar er gemensamhetsanläggning. Fördelen med en bildad samfällighetsförening är att då är det styrelsen som avgör hur förvaltningen ska gå till och ni kan på stämma rösta ned den trilskande grannen. Grannen kan också tvingas att betala för underhållet genom uttaxering, betalar inte grannen blir det direkt kronofogden som tar ut det som krävs. Lite som skatt.
Men kanske inte en så munter lösning i en anläggningssamfällighet med fyra familjer?
Det ni kan göra är att ansöka hos Lantmäteriet om att bilda en samfällighetsförening som förvaltar er gemensamhetsanläggning. Fördelen med en bildad samfällighetsförening är att då är det styrelsen som avgör hur förvaltningen ska gå till och ni kan på stämma rösta ned den trilskande grannen. Grannen kan också tvingas att betala för underhållet genom uttaxering, betalar inte grannen blir det direkt kronofogden som tar ut det som krävs. Lite som skatt.
Men kanske inte en så munter lösning i en anläggningssamfällighet med fyra familjer?
Tycker nog även det låter onödigt att kolla en gång i månaden. Jag kanske kollar min en gång var 5e år om ens det. Och skulle den inte fungera perfekt så är det väl ingen större katastrof. Så jag tycker nog ni verkar lite övernitiska när det gäller detta. Man behöver inte ta allt kommunen hittar på på jättestort allvar.M MICA66 skrev:
När pumpen stannade p.g.a. kortslutning så upptäckte jag det nog först efter ett bra tag då jag märkte att det var väldigt blött kring pumpbrunnen. Så det blev väl lite skitvatten i marken runt om brunnen, men med tanke på att hästar skiter i en hage i närheten och deras gödselhög ligger i närheten så tror jag inte det gör varken till eller ifrån. Lite näring till det som växer där
Det verkar väldigt arbetskrävande om avloppsskötseln tar 4-8timmar i månaden, ta in offerter och lej in jobbet eller glesa ut kontrollerna till nån gång i kvartalet om det räcker för att bibehålla god funktion och låt isåfall varje hushåll ta en gång om året.M MICA66 skrev:
Jag tycker nog också det verkar vara väl underhållskrävande?
De liknande anläggningar jag har bekantat mig med har nöjt sig med slamtömning varje år, en markbädd nyanläggs efter 30-40 år? Vad är underhållskrävande med pumpen?
De liknande anläggningar jag har bekantat mig med har nöjt sig med slamtömning varje år, en markbädd nyanläggs efter 30-40 år? Vad är underhållskrävande med pumpen?
Ett hushåll per månad, inte fyra hushåll per månad, själva kontrollen tar ca 5 min om det finns behov av att rengöra ngn av pumparna så kan det ta längre tid eftersom det inte finns vatten nere vid brunnen. Pumparna kanske behöver sköljas/rengöras av 1-2 gånger per år. Varje hushåll (4 st) behöver då göra 3 kontroller per år (12 månader), behöver man inte rengöra ngn pump på någon av ”sina” tre månader så är det ca 15-30 minuter per år man behöver lägga, har man otur och behov av rengöring behövs så pratar vi 1,5-2 timmar per år. För min del så tycker jag att det inte är orimligt för att säkerställa driften och funktionen.F fribygg skrev:
Lej bort jobbet om du och de andra inte är beredd att göra det.M MICA66 skrev:Ett hushåll per månad, inte fyra hushåll per månad, själva kontrollen tar ca 5 min om det finns behov av att rengöra ngn av pumparna så kan det ta längre tid eftersom det inte finns vatten nere vid brunnen. Pumparna kanske behöver sköljas/rengöras av 1-2 gånger per år. Varje hushåll (4 st) behöver då göra 3 kontroller per år (12 månader), behöver man inte rengöra ngn pump på någon av ”sina” tre månader så är det ca 15-30 minuter per år man behöver lägga, har man otur och behov av rengöring behövs så pratar vi 1,5-2 timmar per år. För min del så tycker jag att det inte är orimligt för att säkerställa driften och funktionen.
Oavsett om underhåll krävs så regelbundet som er överenskommelse stiftar, så förstår jag att irritation uppstår när ett hushåll av fyra missköter en så pass enkel kontroll.
Vad anger grannen för skäl till misskötseln och att de nu avser att "hoppa av" kontrollen?
Vill de fortsätta använda markbädden kanske de kan tänka sig att betala en slant för att slippa utföra kontroll och underhåll?
Vad anger grannen för skäl till misskötseln och att de nu avser att "hoppa av" kontrollen?
Vill de fortsätta använda markbädden kanske de kan tänka sig att betala en slant för att slippa utföra kontroll och underhåll?