Ja om du likställer Pro Logic 4.0 med surround. Det var hett i början på 90-talet i kombination med stereovideo men sedan minst 10 år tillbaka är det väl minst DD 5.1 som gäller.
Visst, men även den finns i stereosignalen, det är bara andra faktorer i matrisen för att avkoda de andra signalerna.

Jag kör själv på det sättet (eller, nästan, jag tror inte att separat baslåda är bättre än ordentliga bashögtalare i respektive låda, så jag kör lådor med 18" basar i V & H, 4 st 12" basar i C och 15" basar i VB & HB istället), och det funkar utmärkt med testsignaler i alla fall. Mina öron är inte bra nog för att utröna korrektheten med "verkliga" signaler.

Troberg skrev:
Visst, men även den finns i stereosignalen, det är bara andra faktorer i matrisen för att avkoda de andra signalerna.
Skulle du kunna utveckla detta lite i så fall, för vad jag vet så är DD/DTS/DD TrueHD/DTS MA m.fl helt separata ljudspår, med 6 respektive 8 (HD formaten) helt disktreta (egna) kanaler.

Har hållt på med hemmabio själv sedan pro-logic tiden och att jämföra några former av matrisskodat ljud, Pro Logic, Prologic II o.s.v med vettiga DD/DTS-spår är i mina öran iaf som att jämföra en risig Volvo 240 med en ny Porche (där DD/DTS spåren lämpligen representeras av Porchen....)

För en novis då; det ni säger är att för äkta surround så behöver jag separat utgångar kopplat till separata ingångar? Dvs att jag aldrig kan få ut äkta surround genom min datorn eftersom den inte har 5.1 separata kanaler?

Nej, som redan sagts, förutsatt att du har en digital ingång på din receiver räcker det med en enkel digital överföring mellan dator och receiver.

Ska man skicka separata signaler ANALOGT måste man ha separata kablar, men när man skickar det digitalt, vilket du nu ska göra från datorn (eller som man oftast kör från t.ex. dvd eller bluray-spelare), så klarar man sig med en kabel, antingen coaxial (elektriskt), toslink (optiskt) eller HDMI (HDMI blir ett måste om du vill nyttja de nya HD-ljudformaten).

Det hela beror lite på var man vill dekoda den digitala signalen, du vill nu göra det i din förstärkare, vilket är det vanligaste. Men om man som jag själv har en lite äldre förstärkare, utan HDMI, men vill köra de nya DTS och DD HD ljudformaten, så måste jag koppla analogt. Men det förutsätter alltså att jag har en 7.1 ingång på förstärkaren, och att min blurayspelare klarar av att ta hand om själv dekodningen (vilket den gör) men visst är det lite bökigare att ha åtta kablar från spelaren istället för en. Samt att jag inte får tillgång till alla kalibrering i stärkaren på detta sätt. Men nu börjar det sväva iväg lite :)

Redigerat:
Skulle du kunna utveckla detta lite i så fall, för vad jag vet så är DD/DTS/DD TrueHD/DTS MA m.fl helt separata ljudspår, med 6 respektive 8 (HD formaten) helt disktreta (egna) kanaler.
Jag hittar inte matrisen nu, men förut fanns det en bra uppställning av faktorerna på wikipedia, där man tydligt såg vilka faktorer man behövde för att plocka ut de olika kanalerna i de olika systemen.

För en novis då; det ni säger är att för äkta surround så behöver jag separat utgångar kopplat till separata ingångar? Dvs att jag aldrig kan få ut äkta surround genom min datorn eftersom den inte har 5.1 separata kanaler?
Nej, du kan ta det digitalt eller du kan ta det genom att koppla vanliga stereoutgången till din surroundstärkare. Sedan kan man diskutera om vad som ger bäst kvalitet, men det går.

Ska man skicka separata signaler ANALOGT måste man ha separata kablar
Nej, det behövs inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.