I och med ett dräneringsjobb under våren så passade jag på att att låta samma firma sätta upp en ny utkastare mitt i trädgården. Allt fungerar som tänkt förutom det estetiska att vattenutkastaren "pekar rakt ut" istället för nedåt.
Som jag ser det saknas någon typ av vinkelkoppling mellan ventilfästet och kulventilen.
Är det bara att koppla in en vinkel för att få utkastren att peka nedåt, eller kommer det påverka vattentrycket negativt eller skapa andra problem som jag inte kommer att tänka på?

• original-603AF8EF-5462-405B-9E7B-05A97BAB6661.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventilfaste-99674.jpg.webp
    Skapa konto
7ender
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
I och med ett dräneringsjobb under våren så passade jag på att att låta samma firma sätta upp en ny utkastare mitt i trädgården. Allt fungerar som tänkt förutom det estetiska att vattenutkastaren "pekar rakt ut" istället för nedåt.
Som jag ser det saknas någon typ av vinkelkoppling mellan ventilfästet och kulventilen.
Är det bara att koppla in en vinkel för att få utkastren att peka nedåt, eller kommer det påverka vattentrycket negativt eller skapa andra problem som jag inte kommer att tänka på?
Bara köra på den vinkeln du har på bild.
Satte ett antal sådana på förra huset och kunde inte märka några direkta tryckförluster

Om du fotar lite närmare så man faktiskt kan se vad som är gjort?
Men mest troligen har du redan vinkeln på bild 2 monterad, sedan en kulventil och på det en gardenakoppling.

Vad jag hade gjort.
Skaffat en längre planka så du kan montera kranen rakt på plankan.
Satt en eller två klammer på röret så det sitter snyggt.
Tagit bort den billiga kulventilen och monterat en riktig kran, typ den i mässing tidigare i tråden.

Sist hade jag nog skickat lite feedback till firman som gjort jobbet, det där ser ut som en sommarjobbare på fyllan löst uppgiften...

En bild närmare utkastaren

• IMG_1449.jpeg
    Skapa konto
Sätt dit en träbit till så du får den rak så ser det väll inte så dumt ut👍

H Hampusca skrev:
Sätt dit en träbit till så du får den rak så ser det väll inte så dumt ut👍
Bra tips
Dessvärre blir pekar den rakt ut istället för snett nedåt.
Lutar mot att jag får skruva fast en vinkel före gardenakopplingen

J Jimpalimpa83 skrev:
Bra tips
Dessvärre blir pekar den rakt ut istället för snett nedåt.
Lutar mot att jag får skruva fast en vinkel före gardenakopplingen
Sätt dit en träbit till och sedan se ifall du kan hitta en utkastare som passar direkt, eventuellt en bussning där jag har ritat en ring så slipper du massa delar👍

• IMG_4259.jpeg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.