Hej!

Vi har nyligen köpt ett 2-planshus (byggt 2004) med putsad fasad. På vissa sidor har fasaden fått en rödaktig beläggning som mäklaren sa är rödalger.

Jag tänkte tvätta bort det nu i vår och funderar på hur andra har gjort i praktiken:
  • Har ni kört med algmedel (typ Algrent eller liknande) – hur bra funkade det mot just rödalger?
  • Rollade ni på medlet eller använde ni spruta?
  • Behövde ni skrubba något eller räckte det att låta medlet verka?
  • Hur mycket medel gick det åt ungefär för ett normalstort 2-planshus?
  • Hur länge höll resultatet innan det kom tillbaka?
Tar gärna emot konkreta tips på vad som funkade (eller inte funkade)!

Tack på förhand !

• IMG_4394.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går även med Jape Grön Fri.
Hur man gör beskrivs också i länken.
https://www.jape.se/produkter/paavaext/groen-fri/

Jag använder tryckspruta på 3-5L. Om det ska skuras en mjuk borste med teleskopskaft, de brukar ha vattenanslutning men det använder jag inte.

Claes Sörmland
Dessa alger bleker du enklast med Klorin. Du späder Klorin 1:5 med vatten och sprutar på det med en vanlig enkel pumpspruta. Huset är så lågt så gissningsvis kan du stå på marken när du gör det.

Du kan behöva upprepa behandlingen en gång. Man missar alltid någon fläck.

Välj en kväll när det inte blåser. Tänk på att Klorinet bleker dina kläder så välj kläder som du kan offra. Och spruta inte på dig själv så klart.

Hur vet jag detta? Ja, jag har ett eternitklätt hus och har testat alla möjliga tvättmetoder för att få bort rödalgerna. Klorin är bäst och ger snabbast resultat. Jag bleker kanske vart femte år.

Biomaterial (dvs fasadtvätt) använder jag vanlig alkalisk avfettning på. Funkar det alltså inte på rödalger?

Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Biomaterial (dvs fasadtvätt) använder jag vanlig alkalisk avfettning på. Funkar det alltså inte på rödalger?
Jag har testat med alkalisk avfettning, dels ren lösning med målarsoda, dels ren natriumhydroxid och dels kommersiell målartvätt (som byggde på natriumhydroxid och detergenter). Jag hade tvättrutor på min eternitfasad för att jämföra.

Visst går det att skrubba mekaniskt och skölja med en massa vatten. Men helt rent blir det inte. Det beror på att ingen av dessa kan lösa upp de organiska resterna från mikroberna. Och de är inte blekande.

Fördelen med Klorinblekning är att man inte behöver skrubba och skölja. Man bara sprutar på det en fuktig kväll.

Notera att Klorin inte tar hand om oorganiskt damm som t ex sand eller sotpartiklar. I mitt fall med eternitfasad är det inget problem trots vedeldning, det är inte sådana partiklar som missfärgar hos mig, det är rödalger och lav. Det är lantligt, ej tät innerstad där dammet är gråsvart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har testat med alkalisk avfettning, dels ren lösning med målarsoda, dels ren natriumhydroxid och dels kommersiell målartvätt (som byggde på natriumhydroxid och detergenter). Jag hade tvättrutor på min eternitfasad för att jämföra.

Visst går det att skrubba mekaniskt och skölja med en massa vatten. Men helt rent blir det inte. Det beror på att ingen av dessa kan lösa upp de organiska resterna från mikroberna. Och de är inte blekande.

Fördelen med Klorinblekning är att man inte behöver skrubba och skölja. Man bara sprutar på det en fuktig kväll.

Notera att Klorin inte tar hand om oorganiskt damm som t ex sand eller sotpartiklar. I mitt fall med eternitfasad är det inget problem trots vedeldning, det är inte sådana partiklar som missfärgar hos mig, det är rödalger och lav. Det är lantligt, ej tät innerstad där dammet är gråsvart.
Ok jag förstår. Det är lite samma som man verkar göra på tegeltak då. Alkalisk tvätt försatt då bort smuts och sedan natriumhypoklorit (”klorblekning”) för att ta bort det som växer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.