Hoppas på svar här, har funderat länge över detta men först nu tar jag tag i det.

Jag har köpt mig en eeeBox, mediadatorn. Jag har idag kopplat den via HDMI till tv:n, varifrån jag hämtar ljudet till förstärkaren som sedan matar ut 5.1. Men, jag misstänker att jag inte får ut full effekt av surroundet eftersom jag tar ljudte via tv:n och vanliga stereokablar. Ni fattar nog hur jag menar.

Min fråga, hur får jag ut 5.1 på riktigt? Kan jag köra hdmi via någon omkopplar och in i förstärkaren? Tyvärr är den lite för gammal för HDMI, men har tex komponentingångar för DVD. Jag vill helst inte ta bilden till TV:n via förstärkaren, då blir det s-video. Kan en lösning vara att köra med vanlig "skärmkabel" mellan dator och tv men ta ljudet från hdmi via omkopplare?

Tacksam för hjälp med detta. Ljudet hemma nu är helt ok, men den där riktiga surroundupplevelsen har jag aldrig fått med det jag har idag.

Har du en vanlig digital ingång på receivern kan du koppla S/PDIF-utgången dit.

Nu får du prata med en bonde på bönders vis. :)

Vad är en vanlig digital ingång och vad är en S/PDIF utgång?

Förtydligande: recievern har en optisk ingång samt många vanliga ingångar med "hanar" (vet inte vad de heter). Och så finns det för DVD 5 ingångar samt sub. Som sagt, jag kan knappt ett namn på en ut/ingång eller kabel, men ser jag en bild fattar jag. Är inte oteknisk, bara oinsatt.

KingHippo skrev:
Har du en vanlig digital ingång på receivern kan du koppla S/PDIF-utgången dit.
Ok, nu vet jag vad en S/PDIF är. Menar du direkt från TV:n? Det är ju så jag har det idag. Men jag är osäker på om hela 5.1 ljudet omvandlas ordentligt hela vägen.

Kan jag inte på något sätt ta ljudet direkt från datorn till recievern och bilden till tv:n via hdmi-utgången??

Surroundljuder är inkodat i de vanliga två stereokanalerna, så det borde funka alldeles utmärkt att göra som du gör. Är de kanalerna korrekt återgivna, så kan en surround-stärkare plocka ut informationen. Det är en myt att man måste ha separata kablar.

Ok, det låter ju bra. Kanske måste ta mig lite tid mixtra med inställningarna i recievern.... nåja, tack för svar.

S/PDIF brukar normalt vara en vanlig RCA-kontakt http://sv.wikipedia.org/wiki/RCA-kontakt men jag tror de finns varianter som vanlig 3.5mm stereoplug också. Du får kika i manualen till boxen vad du har för digital utgång och i manualen till receivern efter digitala ingångar (brukar alltid finnas en av RCA-typ på receivern).

Du skall alltså koppla ljudet direkt digitalt (RCA till RCA eller 3.5mm till RCA) från eeeBoxen till receivern och bilden som förut till TV:n med HDMI-kabel mellan box och TV.

Ur stereokanalerna kan du som bäst plocka ur Dolby Pro Logic: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic
Det man vill ha är Dolby Digital eller bättre: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital

Ah, nu klarnar bilden något. så för att få uppleva verklig surround så skulle jag satsar på typ DVD med 5+1 utgångar eller dator med ljudkort med samma utgångar. Nåja, det duger som sagt idag. Men tack för svar, då behöver jag inte fundera så mkt mer över detta.

Nej det räcker med valfri pryl som har en digital utgång om du har en digital ingång i receivern.
Vad har du för receiver?

eeeBox:en verkar ha digital utgång så det borde inte vara några problem att få ihop det hela bara du listar ut vilken utgång resp. ingång du ska använda.

eeeBox har optisk digital utgång via vanliga 3,5mm pluggen. Det man behöver göra är att använda adaptern som följer med i lådan.

Ska prova allt det där vid tillfälle.

Nej det räcker med valfri pryl som har en digital utgång om du har en digital ingång i receivern.
Det räcker med höger och vänster analogt till recievern. Uppspelningsenheten behöver inte ens förstå surround, recievern/stärkaren kodar av det.

Troberg skrev:
Det räcker med höger och vänster analogt till recievern. Uppspelningsenheten behöver inte ens förstå surround, recievern/stärkaren kodar av det.
Ja om du likställer Pro Logic 4.0 med surround. Det var hett i början på 90-talet i kombination med stereovideo men sedan minst 10 år tillbaka är det väl minst DD 5.1 som gäller.

Dolby Surround, Prologic, Prologic II har surroundet inkodat i stero bilden. Skillnaden mellan de två är hur smart avkodningen gjordes. Fast det är väl relativt dött numera. I övrigt är det HDMI eller S/PDIF - Toslink som gäller för de andra formaten.

I några senare versioner av Dolby systemen har man dock också "kodat in" vissa kanaler i andra. Rear i Dolby Surround EX och Height i Dolby Prologic IIz är väl exempel på detta. Dock, fortfarande HDMI eller S/PDIF - Toslink som gäller som bärare.

För 5.1 kör du i ditt fall mycket riktigt optiskt från eeeBoxen till Receivern.

eeeBoxen har en lite lurig kontakt. Den är igentligen en 3.5mm stereo kontakt och fungerar bra som en sådan. Dock, längst in sitter en toslink sändare (Toslink = Toshiba Link och är protokollmässigt sett samma som S/PDIF - Sony / Philips Digital InterFace, men just optiskt).

Till din eeeBox bör finnas en adapter som du pluggar in och in änden på den en vanlig toslink i andra och in i receivern. Annars har kjell&Co liknande (37389) eller en färdig kabel (39259)

HDMI kabeln till TV sedan för bilden. Eftersom bilden bearbetas mer eller mindre i TV (= fördröjning) kan du få lipsync problem. Detta brukar man kunna ställa in i receivern.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.