Lyssna på låssmederna, de där grispittarna är inte något att hänga i julgranen, dels så är de koniska, och kan därmed spänna ut skruven när den dras åt, och dels så går de lätt sönder (åtminstone de billigare), och då står du där med en bit härdat stål i skruven istället...

I första hand så skulle jag borra bort huvudet som föreslagits, resten borde gå att få ut med en polygrip, eller om du behöver en utdragare en bättre modell, t ex https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658

• Gilla
SIL
  • Laddar…
Borra ett hål mitt i och slå i en torx bits och skruva ur skruven, fast det är lika illa som med grispitt om den går av...

om det är en härdad envägsskruv så är det inte så lätt att borra i
en lösning är att modifiera en spårskruvmejsel med hjälp av en fil eller vinkelslipp

t

nino nino skrev:
Borra ett hål mitt i och slå i en torx bits och skruva ur skruven, fast det är lika illa som med grispitt om den går av...
Vadå "om den går av"? När den går av menar du väl. :mad::(:worried::poop:

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Tack för många råd. Jag tyckte att borra var ett bra första steg att testa efter ha knackat mig fördärvad på skruv-fan.
Nu har jag även prövat borra....
Började med ett mål att göra ett litet hål i mitten och sedan öka borrstorleken.
Hade sönder två små borrar och de gjorde knappt en buckla i skruvskallen, den är riktigt hård.
Nu har jag slut på små borrar så jag gick på i ca 30min med lite andra större borrar utan att göra någon skada på den.

Då jag knappt gör någon skada på skruvskallen så känns det som att jag inte vet hur jag ska gå vidare. Springa och köpa specialverktyg känns ju sådär om de ändå inte kommer bita på skruven.

Seriöst, ska jag behöva köpa en helt ny jäkla dörr för en skurv. Detta är ju ett skämt.

Använder du ett kvalitetsborr?

E etompau skrev:
Använder du ett kvalitetsborr?
Ingen aning...

Den sitter i trä va?
Har du provat att slå skruven neråt först så den lossnar från fibrerna.
Stenhårt körnslag mitt i då kanske den lossnar lite, sen knacka runt den

B behedwin skrev:
Tack för många råd. Jag tyckte att borra var ett bra första steg att testa efter ha knackat mig fördärvad på skruv-fan.
Nu har jag även prövat borra....
Började med ett mål att göra ett litet hål i mitten och sedan öka borrstorleken.
Hade sönder två små borrar och de gjorde knappt en buckla i skruvskallen, den är riktigt hård.
Nu har jag slut på små borrar så jag gick på i ca 30min med lite andra större borrar utan att göra någon skada på den.

Då jag knappt gör någon skada på skruvskallen så känns det som att jag inte vet hur jag ska gå vidare. Springa och köpa specialverktyg känns ju sådär om de ändå inte kommer bita på skruven.

Seriöst, ska jag behöva köpa en helt ny jäkla dörr för en skurv. Detta är ju ett skämt.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-security-33-delar-2000016713
de 4 längst upp till höger används till envägsskruv (gaffelliknande) spannerbits heter de använd skruvmejsel och inte maskin
t

Redigerat:
PM skickat.

Eriksgatan
@behedwin, hur löste det sig? Sitter själv i samma skit nu. Assa Abloy har avsiktligt tillverkat dessa säkerhetshandtag i maskopi med låssmederna som rekommenderar deras produkter så att de ska brytas av efter 1000 öppningar. (Frågor på det? Ring KAssa Abloy!)

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
@behedwin, hur löste det sig? Sitter själv i samma skit nu. Assa Abloy har avsiktligt tillverkat dessa säkerhetshandtag i maskopi med låssmederna som rekommenderar deras produkter så att de ska brytas av efter 1000 öppningar. (Frågor på det? Ring KAssa Abloy!)

Jag borrade in i skruven med en mindre borr. Hård var skruven så borren mådde inte så bra. Sedan kunde jag trycka in en liten skruvmejsel och skruva ut den.

Tog några borrar och jag gav upp ett par gånger

• Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar använda en drivdorn för att få ut skruven. Kan ta en stund om den är hårt dragen, men ut kommer den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.