Har en balkongdörr med en säkerhetsskruv. Dvs går bara att skruva in, inte ut.
Har länge bankat med mejsel och försökt lossa den. Men den sitter som fan.
Nu tänkte jag borra.. Men fattar inte riktigt hur borr ska funka att få loss den. Har inga specialborrar... Bara vanliga...
Är det bara att borra i mitten och hoppas den lossnar när man drar ur borren? Eller ska man göra något efter....?
Har länge bankat med mejsel och försökt lossa den. Men den sitter som fan.
Nu tänkte jag borra.. Men fattar inte riktigt hur borr ska funka att få loss den. Har inga specialborrar... Bara vanliga...
Är det bara att borra i mitten och hoppas den lossnar när man drar ur borren? Eller ska man göra något efter....?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag antar att din rådgivare menar att du ska använda en sån här
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-muttersprackare/skruvutdragarsats-330185/
i det hål du borrat i skruven. Dom är lättare att få tag i än vänsterskruvade borr.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-muttersprackare/skruvutdragarsats-330185/
i det hål du borrat i skruven. Dom är lättare att få tag i än vänsterskruvade borr.
Produkter som diskuteras: "Skruvutdragare"
Skruvutdragarsats Rennsteig
Dra ut trasiga skruvar
149 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Du kan borra ett hål i mitten med "vanlig" borr och sedan skruva in en vänstergängad skruv för att skruva ut den. Du kan även ta en dremel och fräsa ett spår rakt över så att en spårmejsel får grepp.
Förresten, är du inbrottstjuv?
Förresten, är du inbrottstjuv?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
... eller om du borrar med ett lagom stort borr kommer ju skruvhuvudet att lossna. Då kan du ta av handtaget, och förhoppningsvis få tag i skruvstumpen med en typ polygrip eller nåt.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
De där bitsen har jag blivit avrådd från att köpa. Ringde runt till flera låssmeder och frågade om man kunde hyra/låna en för att dra ut en skruv.... Men de sa att de inte använder dessa då de ofta går söner, bättre att borra upp skruven istället tyckte de.
Vänstergående borr, då måste jag ha en helt annan maskin eller chuck.... eller?
Faan en jäkla skruv som bara förstör allt.
Skruven är ju försänkt ned en halv centimeter också så det är svårt att komma åt den med något verktyg.
Vänstergående borr, då måste jag ha en helt annan maskin eller chuck.... eller?
Faan en jäkla skruv som bara förstör allt.
Skruven är ju försänkt ned en halv centimeter också så det är svårt att komma åt den med något verktyg.
Detta låter som en trolig lösning.Stefan Bengtsson skrev:
En vanlig borr som nästan är lika stor som skruvhuvudet och bara gå lös på skruvhuvdet så att jag kan slita av hela handtaget!
Dessa Julavertyg heter egentligen "Svintaskar" eller mer folkligt "kaninpickar".
Dessa Julavertyg heter egentligen "Svintaskar" eller mer folkligt "kaninpickar".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Själv är jag mest imponerad över att det går att söka på hos Biltema.