24 132 läst ·
55 svar
24k läst
55 svar
Få ut 400v ur 230v uttag
snaggletooth skrev:
Jag börjar tro att vi pratar förbi varandra. Ni säger att det inte går med en "vanlig" frekvensomriktare, det har jag aldrig sagt emot. Jag har bara hävdat att om man har 3*230V RMS med 0,120,240 graders fasförskjutning så har du ett riktigt trefas-system (där man kan få ut 400V, el 230*sqrt(3) = 398V för att vara exakt), och jag uppfattade det som Snaggletooth var av åsikten att man behövde 400V fas till nolla för att få 3-fas motsvarande matningen till de flesta hus.Avemo skrev:
För övrigt: den här verkar man kunna mata med nästan vilken likspänning som helst, den gör om det till 3-fas iaf, dessutom utan en enda transformator: http://www.billigasolceller.se/Danfoss TLX datasheet 2012.pdf. Dock säkert inte billig.
Bästa tipset i tråden har iaf varit adaptern till spis-uttaget, det funkar nog iaf i ganska många villor.
Redigerat:
Ja, då har du missuppfattat mig ganska ordentligt, men du måste skriva 3x400V för att vi ska fatta att du menar spänningen i vårt svenska elnät. 3x230V volt har dom delvis i Norge. Det är alltså huvudspänningen (fas - fas) som avses, inte fasspänningen (fas - nolla) när man skriver så.
En "standard" frekvensomriktare idag har aktiv PFC (Power Factor Correction), och en bieffekt av detta är att man i DC-länken har en högre spänning än man får med enbart likriktning. DC-spänningen kan väljas ganska fritt, och det kostar inget extra att få den spänning som krävs för att ge 3x400V ut (med 1x230V matning).snaggletooth skrev:
Vilka frekvensomriktare har detta? De jag har sett har haft diverse passiva filter för att minska mängden övertoner, men aktiv PFC har jag aldrig sett, så helt standard kan det inte vara.b_hasse skrev:En "standard" frekvensomriktare idag har aktiv PFC (Power Factor Correction), och en bieffekt av detta är att man i DC-länken har en högre spänning än man får med enbart likriktning. DC-spänningen kan väljas ganska fritt, och det kostar inget extra att få den spänning som krävs för att ge 3x400V ut (med 1x230V matning).
Jag antar att vi vid detta laget är ganska fria att fortsätta bort från ämnet då frågeställaren inte visat sig på länge.
Länk? Men sen så har den överlägset vanligaste typen av frekvensomvandlare ändå ett cos fi på kanske 0.95. Den typen du nämner med aktiv PFC, är oftast en "vanlig" där man har ersatt likriktaren med en bakvänt utgångssteg/växelriktare, och den klara då även att mata tillbaka energi till nätet när t.ex. man stannar motorn. Och kommersiellt tillgängliga modeller är då i princip alltid 3-fas och för ganska stora effekter.b_hasse skrev:En "standard" frekvensomriktare idag har aktiv PFC (Power Factor Correction), och en bieffekt av detta är att man i DC-länken har en högre spänning än man får med enbart likriktning. DC-spänningen kan väljas ganska fritt, och det kostar inget extra att få den spänning som krävs för att ge 3x400V ut (med 1x230V matning).
Redigerat:
Jag borde inte ha skrivit att aktiv PFC finns på "standard" enfas frekvensomriktare, för jag har inte koll på vad som säljs idag. Jag har varit inblandad i konstruktionen av två frekvensomriktare som matas med enfas, och båda har aktiv PFC. Dessa säljs dock inte som separata produkter, utan sitter inbyggda i annan utrustning.
Rent tekniskt stämmer det jag skrev, det är väldigt enkelt att konstruera en frekvensomriktare med enfas 230V in och 3-fas 400V ut om man konstruerar den från scratch med aktiv PFC. Det enklaste och billigaste sättet att få aktiv PFC kräver bara ett switchelement (plus en spole, en diod och styrelektronik). Med en sådan PFC är det omöjligt att mata energi "baklänges", och DC-spänningen man får ut är som sagt högre än den man får med enbart likriktning. Pga den högre spänningen kan man inte koppla på en sådan avktiv PFC i efterhand, utan den måste vara med i konstruktionen från början.
Ska man koppla in PFC framför en "gammal" konstruktion får man använda passiva filter-komponenter eller använda en betydligt dyrare aktiv PFC.
Rent tekniskt stämmer det jag skrev, det är väldigt enkelt att konstruera en frekvensomriktare med enfas 230V in och 3-fas 400V ut om man konstruerar den från scratch med aktiv PFC. Det enklaste och billigaste sättet att få aktiv PFC kräver bara ett switchelement (plus en spole, en diod och styrelektronik). Med en sådan PFC är det omöjligt att mata energi "baklänges", och DC-spänningen man får ut är som sagt högre än den man får med enbart likriktning. Pga den högre spänningen kan man inte koppla på en sådan avktiv PFC i efterhand, utan den måste vara med i konstruktionen från början.
Ska man koppla in PFC framför en "gammal" konstruktion får man använda passiva filter-komponenter eller använda en betydligt dyrare aktiv PFC.
På Ebay finns det tvåstegs frekvensomriktare som gör 3x400V från enfas 230V från en firma som heter Direct Drives i england. Länk: http://stores.ebay.co.uk/Drives-Direct-Inverters-LTD?_trksid=p2047675.l2563
Här är en länk till en modell på 1 hk http://www.ebay.co.uk/itm/150847496168?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Jag har varit sugen på att beställa en men har inte kommit till skott.
Här är en länk till en modell på 1 hk http://www.ebay.co.uk/itm/150847496168?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Jag har varit sugen på att beställa en men har inte kommit till skott.
Klicka här för att svara