Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Finns det nån manick som man kan koppla in i ett vanligt uttag och få ut 400v genom?
Typ någon form av adapter.
Frågan kanske är dum men jag kan 0 om el.
Jag vill alltså kunna köra en 3 fas maskin ute hos kunder som endast har vanliga uttag
Typ någon form av adapter.
Frågan kanske är dum men jag kan 0 om el.
Jag vill alltså kunna köra en 3 fas maskin ute hos kunder som endast har vanliga uttag
Tyvärr kommer detta inte funka, då du bara har en fas i ett vanligt uttag.
Dessutom är uttaget med största sannolikhet avsäkrat med 10A, och om du har en trefasmaskin kräver den säkert mer än de dryga 2kW du får ut.
Dessutom är uttaget med största sannolikhet avsäkrat med 10A, och om du har en trefasmaskin kräver den säkert mer än de dryga 2kW du får ut.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om det gäller jobb hemma hos privatpersoner kanske du kan låna el i köket från deras spis. Där brukar det ofta finna ett perilexuttag som spisen är kopplat till. Se dock till så att alla faser och nolla finns inkopplat, ibland är bara två faser inkopplade. Jag tror tom att det finns färdiga adapterkablar att koppla in så att du slipper göra en egen.
Så här ser uttaget ut:
Så här ser uttaget ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Det där vore en fullkomligt livsfarlig lösning, det ungefär detsamma som att göra en skarvkabel med stickkontakt i båda ändar. Tänk inte ens tanken!Blindnit skrev:
När jag kom hem och hade golvsliparfirma på plats möttes jag av en sönderskruvad el-central där de hade skruvat in ett eget tre-fas uttag direkt i huvudbrytaren... Jag blev ju inte jätteglad direkt men det var tydligen så de alltid gjorde sa de...
Säkringar och jordfelsbrytare är ju bara onödigt lyx...
Säkringar och jordfelsbrytare är ju bara onödigt lyx...
Det är precis vad som behövs, i det fallet, en frekvensomvandlare (finns flera benämningar i vardagligt tal för elektriker) omvandlar nämligen 1-fas till 3-fas (och även de som matas med 3-fas, har "1-fas" internt, då inkommande likriktas till ett mellansteg med DC).anders07 skrev:
Vänta lite... Var hittar man en transformator som gör om 1-fas 230V till 3-fas 400V för att sedan spänningsmata en frekvensomformare?
Det fungerar inte att spänningsmata en frekvensomformare med 1x230V och tro att man skall få 3x400V, det blir 3x230V.
Rätta mig gärna om jag har fel... Jag tål det!
Det fungerar inte att spänningsmata en frekvensomformare med 1x230V och tro att man skall få 3x400V, det blir 3x230V.
Rätta mig gärna om jag har fel... Jag tål det!
En frekvensomformare som matas med 1x 230V har inga problem alls med att leverera 3x400V. Som tidigare nämnts gör den om inkommande till DC och tillverkar därifrån växelspänning. Effekten på 2kw kan den dock inte öka.