plaggis skrev:
Vänta lite... Var hittar man en transformator som gör om 1-fas 230V till 3-fas 400V för att sedan spänningsmata en frekvensomformare?

Det fungerar inte att spänningsmata en frekvensomformare med 1x230V och tro att man skall få 3x400V, det blir 3x230V.

Rätta mig gärna om jag har fel... Jag tål det!
Finns gott om trafos för 400 <-> 230V, dock inga som kan omvandla 1-fas till 3-fas, för det är frekvensomvandlarens uppgift.

Mellanbarn skrev:
En frekvensomformare som matas med 1x 230V har inga problem alls med att leverera 3x400V. Som tidigare nämnts gör den om inkommande till DC och tillverkar därifrån växelspänning. Effekten på 2kw kan den dock inte öka.
Nej, en som matas med 1-fas 230V kan bara ge 3x230V ut vanligtvis, har aldrig sett någon, men det finns kanske de som har step-up inbyggt. Däremot finns det de som matas med 1-fas (edit: eller 2-faser egentligen) 400V, inte helt ovanligt, som då ger 3x400V.

Redigerat:
Mellanbarn:
Du har fel... =)

Snaggletooth:
Ge mig ett exempel på en omformare som matas 2x400v. Jobbar ibland med omformare, dock är de till 99% 3x400V inom HVAC. Inom andra områden kanske det är vanligt?!
En omformare som matas 3x400v och tappar en inkommande fas kommer fortfarande fungera, med mindre effekt. När den inte längre orkar triggar den.

Vet inte hur 230 till 400v trafos funkar. Beskriv gärna!

plaggis skrev:
Snaggletooth:
Ge mig ett exempel på en omformare som matas 2x400v.
Rockwell / Allen-Bradley har (har haft iaf), men inget som jag själv har använt dock.

plaggis skrev:
Vet inte hur 230 till 400v trafos funkar. Beskriv gärna!
Enkelt, vänd på en 400 till 230V trafo :)

Visst är det roligt att tänka fritt :-) Först en transformator 230 till 400 volt, då har vi 400 volt att mata en trefasomformare, alla trefasomformare går att köra på två faser eftersom de ändå gör om all spänning till DC. (jag har provat med Danfoss)

Mycket snack om 400V, men det är ju bara fas-fas man har 400V. Och detta får man pga fasförskjutningen mellan faserna.

Så, det enda man behöver lösa är att hacka upp en fas till tre med 0, 120 resp. 240 graders fasförskjutning.

Och där kommer frekvensomriktaren in i bilden... :)

Blindnit skrev:
Bör ju gå att dra en förlängningsladd från 3 olika uttag förattsatt att dom ligger på varsin fas och sen koppla friskt.
Men antar att det inte är helt godkänt eller ens att rekommendera....
Hmmm - been there, done that... I min ungdom hade en bekant byggt en "sipparator" med en 5kW elpatron och fredagen närmade sig med galoppstrång! Nöden har ingen lag!

Varför inte ett litet elverk? Låt stå ute på balkongen och puttra bara.

snaggletooth skrev:
Nej, en som matas med 1-fas 230V kan bara ge 3x230V ut vanligtvis, har aldrig sett någon, men det finns kanske de som har step-up inbyggt. Däremot finns det de som matas med 1-fas (edit: eller 2-faser egentligen) 400V, inte helt ovanligt, som då ger 3x400V.
Attans också, så går det när man drar egna slutsatser . :o
Jag minns att jag stött på frekvensomformare som matas med enfas och motorn var trefas. Men det är ju förstås inte självklart med 400V på trefas.

hempularen skrev:
Det där vore en fullkomligt livsfarlig lösning, det ungefär detsamma som att göra en skarvkabel med stickkontakt i båda ändar. Tänk inte ens tanken!
Måste bara fråga, så jag slipper testa ;-)
VAD händer om man man har en stickkontakt i varje ände?

sir_erken skrev:
Seriöst? Måste man fråga om en sådan sak?

sir_erken skrev:
Du kan få ström bakvägen mellan hanarna så att säga.

Sen behöver ju inte tvunget ta livet av sig med vilje heller?
Kopplar man enbart ena ledaren så blir det mindre obra.
Vill minnas att jag inte ansåg det var nån speciellt bra idé.
Men kanske bättre än att mecka upp kunders elskåp och koppla hej vilt.
Perilex till trefas är dock nog det mest mogna förslaget här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.