Inte helt men underlättar. Källa: mina egna grusade ytor. Där jag har ca 5 cm växer inget ogräs, stenarna maler bort det när man går. Där jag har 1-2 cm kommer det däremot upp.

Det är inga problem att gå i 5 cm djupt grus, att dra hjul på är nog jobbigare däremot.
Sen krävs det ju att man går där också, har grus i gångarna runt trädgårdslandet och de gångar där jag sällan går är invaderade med kvickrot. Där jag ofta går är inget gräs men självsådda blommor kikar ibland upp.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ny ord revolution pulsa i grus😂 aldrig hört innan men varför ge sig när man kan forma nya ordbetydelser!
Jag pulsade runt i sjösten hela min barndom. Salig mor ville ha sjösten på uppfarten. Far fick inte sin asfalt. Hatar fortfarande innerligt den där uppfarten som cykeln körde fast i.

Men det tog sina år innan ogräset kom ska sägas. Men när det väl kom så växte även sjöstenshavet igen.

Även grannarnas grus- och makadamytor har alla växt igen här.

Ah. Jag är för snål för sjösten, jag har kross. Det maler sönder allt men är kanske inget man ser fram emot att gå barfota på. 😇

J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag pulsade runt i sjösten hela min barndom.
Kämpa ge dig inte😂 du har snart in myntat ett nytt begrepp..

Nästan alla grusade ytor växer igen rejält vid något tillfälle och nästan alltid i mindre grad med tiden. Nästan ingen har tiden och energin att sköta en grusgång med skyffling och krattning varje söndag år ut och år in. Folk har ju ett liv som det händer saker i, både bra och dåliga saker. Tyvärr en hel del av det dåliga över tid.

Har du någon annan källa som visar att detta är ett problem? Länka gärna! (Kemikalieinspektionen hittade ingen källa som visade detta när de önskade ta bort glyfosatpreparaten från marknaden, jag tänker att myndighetens medarbetare letade rejält för att få argument för den policy som de redan hade bestämt att de ville implementera.)
Ja väljer man grus måste man sköta det för att det inte ska växa igen vilket är vad jag skrev..
Att du inte anser dig ha tid eller istället köper in tjänsten ändrar inte på kravet på skötsel. Det finns andra beläggningar för gångar.
Växter sprids med vinden så roundup dödar bara det som växer i gången plus ev det du sprejar bredvid. Jorden och näringen finns fortfarande kvar och förutom att börja om helt krävs det mekanisk bearbetning ofta för att det inte ska börja om. Frön som börjat gro dör och resterna oxiderar i högre grad.

Vill du ha uppgifterna igen så kolla på försäljningen i förhållande till yta som en start.

Tack för input (satan vad tråden växte över helgen)!

Då förstår jag att jag har gjort fel, och jag kan ocså tillägga att växterna sakta men säkert börjar se lite vissna ut.

Grusgången i fråga är en jävulskt dåligt skött gång som vi tog över när vi flyttade hit för 5 år sen. Den är på ca 60 kvm. Jag tycker det är vackert med en riktigt fin grusgång, medan hustrun vill ha gjuten, formad, betong. Därför lägger jag ingen energi på att göra jobbet riktigt (vilket är ett sjukt jobb med att gräva upp allt, lägga markduk och fylla på med ENBART makadam), utan det får se lite skit ut tills vi väl gjuter den där gången om x antal år.

Men jag vill inte ha några växter i den, och efter att ha slitit ihjäl mig på att mekaniskt ta bort allt grönt så blev jag lockad av genvägen med att döda skiten helt enkelt.

Claes Sörmland
Genvägen fungerar. Har man en igenväxt grusgång så dödar glyfosat växtligheten och steriliserar ytan om det sprutas på bladen. Sen som påpekats så är det ju bara en tillfällig återställare, snart gror nytt frö och finns det mull i den gamla igenväxta och nu avdödade grusgången, vilket är det vanliga med så gamla gångar, så är det en optimal plats för ogräsets frö att gro. Så det är ingen mirakelkur. Sen är det ju sedan några år olagligt att använda denna genväg.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Nackdelen med tjocka makadam lager är ju att det istället blir svårt att gå och ibland att framföra fordon på ytan.
Tycker jag inte gäller makadam. Makadam låser sig och blir en slät yta. Singel är lite besvärligare.

S
Japp, jag håller helt med flera av föregående talare. Att underhålla en i grunden dålig grusgång med att regelbundet spruta på glyfosat är ingen bra lösning. Det är lite bättre (miljömässigt) att istället spruta på ättika eller pelargonsyra. För att få en mera permanent lösning lägger man på några cm gårdsgrus (brukar vara makadam eller singel 8-12) och då försvinner problemet i många år, men multnade blad mm gör att det förr eller senare måste göras om. Beroende på nivå kan man behöva gräva bort det gamla gruset först vilket är ett drygt jobb.

Anledningen till att gårdsgrus har ett snävt storleksintervall är att det rör sig mer när man går vilket hindrar tillväxt. Bra gårdsgrus har också lite rundare form för att det skall röra sig mer. Vill man ha stabilare underlag väljer man makadam 8-16 och kompenserar med tjockare lager. Blandar man och får 8-32 blir det väldigt stabilt, men då tror jag man behöver ännu tjockare lager.

Själv har jag en del ställen med grövre makadam (32-64) i flera dm tjocka lager och där växer inget trots obefintligt underhåll i årtionden. Man kan dock ha åsikter om hur snyggt det skulle vara i gången fram till ytterdörren.

Den ideala grusgången är enligt mig att gräva ordentligt djupt, flera decimeter, och fylla på med 32-64 och sedan lägga ett ytskikt på 5 till 10 cm tjocklek med 8-16. Eventuellt lite 16-32 som mellanlager. Då har man inget ogräs där resten av livet.

Allt ovan är bara mina åsikter och jag har inget vetenskapligt underlag för någonting så alla troll som gnäller om det får inget svar.

• Gilla
Söne
  • Laddar…
F
Jag pulsade runt i sjösten hela min barndom. Salig mor ville ha sjösten på uppfarten. Far fick inte sin asfalt. Hatar fortfarande innerligt den där uppfarten som cykeln körde fast i.

Men det tog sina år innan ogräset kom ska sägas. Men när det väl kom så växte även sjöstenshavet igen.

Även grannarnas grus- och makadamytor har alla växt igen här.
Vi har sjösten runt huset. Växer typ ingenting. Någon enstaka grästrå men det drar jag bort på 2 sekunder. Men sen har vi en uppfart med matta och typ kyrkogårdsingel, där frodas ogräset. Den får jag rensa typ var tredje vecka eller så.

Molo1 Molo1 skrev:
Hej!

Vi har en liten situation med all möjlig sorts ogräs som vi skulle behöva bekämpa. Jag har fått tips om att köpa Roundup (mest välkända märket) eller annan produkt innehållandes glyfosat. Ska vara oerhört effektivt, viktigt att vara lite varlig då det verkligen är krut i grejerna.

När jag googlar så verkar det som att det inte går att köpa på den svenska marknaden sedan något år tillbaka men det ska vara möjligt att importera via EU eller UK. Har någon här tips på var man enklast kan beställa? Jag hittade någon flaska på EBAY mot en fraktkostnad om 400 SEK men det kanske finns något vettigare alternativ?

Tack på förhand!
Äldre inlägg, men köp från Polen exempelvis.. Jag köpte från
http://friendofgardeners.eu/

Nackdelen är att allt står på polska i den bruksanvisning man får.
Nackdelen med glyfosat är också överanvändning, onödig användning pga lathet osv..

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P
Det går nog att översätta den polska bruksanvisningen med hjälp av Google Translate.

S SonnyListon skrev:
Fick leveransen idag, så något har jag åtminstone fått
S SonnyListon skrev:
[bild]
Fått till något test på denna?

E Elckrickoz skrev:
Fått till något test på denna?
Jag har köpt samma och precis provat den på en bädd av kirskål. Kan återkomma med resultatet om några veckor.

Enligt hörsägen var det en lite annorlunda köpupplevese från ett av de Polska företagen baserade på samma adress i Gdansk.
Köpet gick genom på hemsidan, pengarna drogs från kortet men ingen orderbekräftelse kom. 2 dagar senare kom ett mejl från DSV att en transport påbörjats, ovh några dagar senare var det framme för hämtning.
Dunken skickas i en vanlig kartong. Med något lager svart plast runt sig.
Nu återstår att se om det verkligen är glyfosat i dunken eller polskt vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.