88 956 läst ·
147 svar
89k läst
147 svar
Få tag på Roundup / Glyfosat 2026
Kan flika in här med att jag köpte från friendofgarderners, 5 liter Roundup 360.
Inga konstigheter med varken orderbekräftelse, frakt, betalning eller innehållet.
Spädde 15 ml per liter och det fungerade minst lika bra som den svenska som fanns förut med glyfosat.
Allt jag har sprayat på har börjat dö nu, syntes att ogräset började hänga lite och se visset ut redan efter ett par dagar.
Betalade med ApplePay.
Inga konstigheter med varken orderbekräftelse, frakt, betalning eller innehållet.
Spädde 15 ml per liter och det fungerade minst lika bra som den svenska som fanns förut med glyfosat.
Allt jag har sprayat på har börjat dö nu, syntes att ogräset började hänga lite och se visset ut redan efter ett par dagar.
Betalade med ApplePay.
Oj, bra fråga. Aldrig tänkt i kvadrat direkt. Har en vanlig normalstor villa med normalstor gård, kanske något större än normalt. Så räknar med att detta räcker många många år.S STB skrev:
Men räcker väl till en cirka 300 liter färdig blandning, grov huvudräkning så beroende på blandning, och vad det går att läsa sig till så kanske 10 tuseb kvadrat eller nåt, lär ju bero på hur man sprutar och vad man besprutar antar jag.
Men som sagt, inte riktigt så jag mäter utan jag har bara en dos i en tryckspruta och sprayar där det verkligen behövs och där det är svårt att få stopp på tillväxten och/eller är svårt att rensa traditionell väg.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Japp, i runda slängar räcker det till 16000 m2 vid normaldos och 8000 m2 vid maxdos.
Det är hur många gram aktiv substans man applicerar per kvadratmeter som spelar roll, inte hur koncentrerad spädning man har. Spridningsutrustningen och utförandet är alltså lika viktigt som koncentrationen.
En liter med din spädning räcker alltså till ca 25 m2.
Det är hur många gram aktiv substans man applicerar per kvadratmeter som spelar roll, inte hur koncentrerad spädning man har. Spridningsutrustningen och utförandet är alltså lika viktigt som koncentrationen.
De enda områden jag kan komma på så här på rak arm där det kan vara vettigt att spruta är grusgångar och dräneringsgrus.S STB skrev:
I övrigt, speciellt i små bestånd, bör man nog pensla. Vi vill väl inte ta död på arter som den invasiva arten håller på att tränga ut?
Det är förbjudet att spruta glyfosat på hårdgjorda ytor. Jag skulle tro att det är för att det mesta då kommer spolas ner i ytvatten och/eller grundvatten istället för att brytas ner i växten där den gör det den skall.P pmd skrev:
För övrigt håller jag med om att avstrykning generellt är en bättre metod för små bestånd, men förstår att få är beredda att lägga en heldag om beståndet är stort.
Då visste du svaret när du ställde frågan? Jag kanske missar någon slags poäng här. Ja men låter väl rimligt iaf som du säger, lär räcka en livstid känner jag då man inte ska använda mer än nödvändigt. Att späda Roundup för starkt finns det ju absolut ingen vits med, är helt med på det du säger. Har alltid även med den svenska som fanns med glyfosat kört låg dos och det har funkat fint.S STB skrev:Japp, i runda slängar räcker det till 16000 m2 vid normaldos och 8000 m2 vid maxdos.
Sen räcker det ju att applicera ytterst lite egentligen, det ger effekt ändå.
P pmd skrev:
Grusgångar är en hårdgjord yta. Jag är osäker på vad du menar med dräneringsgrus, men ur perspektivet från besprutning av glyfosat så är det samma problematik som hårdgjorda ytor.P pmd skrev:
Eftersom grusgångar vanligen infiltrerar vatten i marken mycket effektivt och inte genererar dagvatten som behöver samlas upp så ska de inte betraktas som hårdgjorda. Om din grusgång inte tar emot regnvatten p g a av omsorgsfull packning av underlaget och täta siltiga material så att dagvatten måste samlas upp från den via en dagvattenanläggning så kan du betrakta den som hårdgjord. Så det varierar skulle jag säga.S STB skrev:
Om man besprutar t.ex. ett bestånd parkslide så kan man förmodligen få 90% av giftet att hamna på blad och tas upp av växten för att kunna brytas ner i den. Ca 10% hamnar nog i jorden. På en grusgång eller liknade är det nog 10% som hamnar på växten och 90% utanför. Därför anses det olämpligt att bespruta sådana ytor.
Vill man använda glyfosat på sådana ytor skulle jag rekommendera avstrykning. Dessutom mycket billigare utrustning. Förmodligen fungerar kvastskaft med pensel eller disktrasa.
Disclaimer: Jag bara uppskattar procentsatserna så verkligheten kan skilja sig. Jag har inte sett någon vetenskaplig rapport angående detta.
Vill man använda glyfosat på sådana ytor skulle jag rekommendera avstrykning. Dessutom mycket billigare utrustning. Förmodligen fungerar kvastskaft med pensel eller disktrasa.
Disclaimer: Jag bara uppskattar procentsatserna så verkligheten kan skilja sig. Jag har inte sett någon vetenskaplig rapport angående detta.
Tack för tips!H H4z3 skrev:Kan flika in här med att jag köpte från friendofgarderners, 5 liter Roundup 360.
Betalade med ApplePay.
Jag gjorde precis en beställning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden