82 041 läst ·
128 svar
82k läst
128 svar
Få tag på Roundup / Glyfosat 2026
"• Hårt eller humusrikt vatten kan försämra effekten av glyfosat och då bör en vatten- kvalitetsförbättrare tillsättas"Alfredo skrev:
Glyfosat - Stubb, vallbrott och träda
Det är viktigt att växterna är i god tillväxt och att det finns tillräckligt med bladmassa för att få optimalt upptag. För god effekt efter skörd krävs därför en återväxt av ogräsen, vilket kan ta 2–4 veckor från skörd till att behand- lingen är möjlig. Om en tidigare behandling önskas efter skörd, ta en högre stubbhöjd för att öka mängden kvarvarande bladyta att träffa. Behandling kan då oftast utföras inom 5 dagar efter skörd. Tistel är ett exempel på ogräs som bör behandlas så snart som möjligt efter skörd.
• Använd låg vätskemängd, 100–125 l/ha vid traditionell sprutteknik. Om vattenmängden överskrider 50 liter per liter glyfosat (360 g-formulering) bör 0,1–0,3 l vätmedel tillsättas per hektar. Vätmedel behövs inte som tillsats till produkterna Roundup Flex, Roundup Gold ST, Krypt 540 eller Halvetic.
• Hårt eller humusrikt vatten kan försämra effekten av glyfosat och då bör en vatten- kvalitetsförbättrare tillsättas, tex. pH-Opti. Vissa av produkterna på marknaden har redan en pH-sänkare i formuleringen, t.ex. behöver pH-Opti inte tillsättas till Roundup Flex, Roundup Gold ST, Krypt 540 och Halvetic. Se mer om pH-Opti på sidan 252.
• Jordbearbetning kan utföras vid synbar missfärgning, normalt 7–14 dagar efter behandling (360 g-formulering eller Halvetic) eller 2–5 dagar efter behandling med de mer snabbverkande preparaten Roundup Flex och Roundup Gold ST. Se respektive produktetikett.
• God tillväxt i ogräsen krävs för snabb och bra effekt. Ju senare på hösten behandlingen görs, desto långsammare blir effekten och det kan ta 3–4 veckor innan synbar effekt.
Stubb:
• Ogräsen får inte vara täckta av skörderester – bortför, alternativt hacka och fördela halmen jämnt.
• Kvickroten ska ha minst 3–4 friska blad vid behandling, vänta därför 2–4 veckor efter skörd, alternativt ta en högre stubbhöjd och behandla efter ca 5 dagar.
• Tistel, åkermolke och hästhov går snabbt in i vintervila på hösten – behandla direkt efter tröskan (hög stubbhöjd) i första halvan av augusti för optimal effekt. Se även tabell på s. 251 för tillväxtegenskaper hos rotogräs.
Vallbrott:
• Bör ske först efter god nytillväxt, ca 10 cm återväxt för att ha bladmassa att träffa.
• Kvickroten ska ha minst 3–4 blad och skräppan ska ha utvecklat en rosett.
Före sådd/uppkomst:
• Vid reducerad bearbetning kan glyfosat innan sådd vara önskvärt för att få bort eventuella stora ogräs.
• Om gräsogräs som t.ex. renkavle eller losta före- kommer är glyfosat ett mycket viktigt verktyg för att minska den totala populationen i odlingen före sådd och uppkomst.
Tänk på!
Söker du stöd för tex. mellangröda, fånggröda eller vårbearbetning finns ett tidigast godkänt brytdatum att förhålla sig till. Läs mer om villkoren på www.jordbruksverket.se.
Att tänka på vid behandling
För att uppnå bäst effekt med en glyfosatbehandling krävs optimala sprutbetingelser. Saknas en eller flera av dessa förutsättningar bör den högsta dosen i respektive intervall väljas (se tabell för dosering).Mycket viktigt:
• Plantor i god tillväxt
• Tillräckligt med bladmassa att träffa, tex. kvickrot minst 3–4 friska blad
• Torra plantor, daggfritt.
• Vattenmängd mindre än 150 l/ha
• Bra vattenkvalitet avseende hårdhet och pH
• Efter behandling krävs 6 timmar regnfri/daggfri tid, undantag Roundup Flex och Roundup Gold ST som har en regnfasthet på 1 timme.
Viktigt:
• Hög relativ fuktighet, mer än 70 %
• Sprutning på förmiddagen (för sent på dagen kan påverkas av dagg)
• Optimal dagstemperatur över 15 °C
• Sprutvätskan ska tillredas och användas direkt
Observera!
Kontrollera alltid produktens maxdos och godkänt användningsområde innan tillredning, se produktens etikett.
Välj rätt dos till de arter du ska bekämpa
| Dosering efter växtslag | 360 g-produkt* t.ex. Glypper | Roundup Gold ST (450 g/l) |
| Dos per ha | Dos per ha | |
| Stubb och vallbrott | 3-6 l | 2,4-4,8 l |
| Kvickrot | 3-4 l | 2,4-3,2 l |
| Tistel i stubb/vall | 4-5 l | 3,2-4 l |
| Fettistel i stubb/vall | 3-4 l | 2,4-3,2 l |
| Skräppa | 4-6 l | 3,2-4,8 l |
| Hästhov | 4-6 l | 3,2-4,8 l |
| Oljerättika | 3-4 l | 2,4-3,2 l |
| Engelskt rajgräs | 3-4 l | 2,4-3,2 l |
| Italienskt rajgräs | 2 l | 1,6 l |
| Ängssvingel | 4 l | 3,2 l |
| Rödsvingel | 6 l | 4,8 l |
| Ängsgröe | 3 l | 2,4 l |
| Vitgröe | 2 l | 1,6 l |
| Renkavle | 2-3 l | 1,6-2,4 l |
| Rödklöver | 6 l | 4,8 l |
| Vitklöver | 6 l | 4,8 l |
| Lusern | 6 l | 4,8 l |
| Mindre örtogräs innan sådd | 1-1,5 l | 0,8-1,2 l |
| Örtogräs i stubb | 1,5-2 l | 1,2-1,6 l |
| Höstspillsäd i stubb | 2,5 l | 2 l |
| Vårspillsäd i stubb | 2 l | 1,6 l |
| Spillraps eller åkersenap | 2-3 l | 1,6-2,4 l |
Dosen kan hållas i det lägre intervallet vid bekämpning av rotogräs som har fått en behandling under våren i växande gröda.
Glyfosat är ett salt som är löst i vatten med olika tillsatser och formuleringar. Många glyfosatprodukter i standard-segmentet innehåller 360 g glyfosat/l och premiumglyfosater innehåller ofta runt 450-540 g glyfosat/l. - 248
• Det finns främst två typer av glyfosatsalter; kaliumsalt och isopropylaminsalt. De nyaste produkterna innehåller oftast kaliumsalt med olika formuleringar.
• Formulering och andra tillsatser som vätmedel kan ge produkten dess specifika egenskaper som snabb regnfasthet, snabbt upptag och effekt. Halvetic har en ny patenterad formulering som gör dess effekt bättre än liknande standardprodukter. Detta medför att mindre mängd aktiv substans behöver nyttjas då denna tas upp på ett effektivare sätt i plantan.
Glyfosater hos Lantmännen
Det senaste året har många glyfosatprodukter registrerats om och fått nya villkor avseende användningsområde och maxdoser. Nedan följer aktuella villkor (uppdaterat 2025-01-31). Kontrollera alltid produktens godkännande, maxdoser och övriga villkor innan användning.I flera fall får olika behandlingsstrategier ej kombineras. Flera produkter har även fått sänkta maxdoser för exempelvis vallbrott. Beroende på definitionen ”före sådd” och ”före uppkomst” kan doserna skilja sig åt – läs på etiketten.
Har man grus måste man sköta det eller välja att det växer igen. Har det gått så långt att roundup känns som är ett alternativ så sköts det inte.Claes Sörmland skrev:
Överdoseringrn av roundup är inte bara baserad på uppgifter på forum..
Nästan alla grusade ytor växer igen rejält vid något tillfälle och nästan alltid i mindre grad med tiden. Nästan ingen har tiden och energin att sköta en grusgång med skyffling och krattning varje söndag år ut och år in. Folk har ju ett liv som det händer saker i, både bra och dåliga saker. Tyvärr en hel del av det dåliga över tid.Z z_bumbi skrev:
Har du någon annan källa som visar att detta är ett problem? Länka gärna! (Kemikalieinspektionen hittade ingen källa som visade detta när de önskade ta bort glyfosatpreparaten från marknaden, jag tänker att myndighetens medarbetare letade rejält för att få argument för den policy som de redan hade bestämt att de ville implementera.)Z z_bumbi skrev:
Båda fungerar och båda har sålts som produkter för konsument tills för några år sedan.nino skrev:
Är det begränsat med sly och marken är mjuk så kan du hugga med en rak spade kring slyet och skada dess rötter. Har fungerat bra för aspsly på lera för mig.
Exempel på grusad yta som sköts regelbundet här. Jag har alltså trädgård som mitt intresse men har också ett krävande arbete som gör att jag inte kan gå hemma och peta i grusgångarna hela dagarna eller ens varje vecka.
Denna grusgång har skyfflats ett tre gånger denna säsong. Juli var torr och fin så inget ogräs. Jag tog fem markrosor i slutet av juli men det var allt.
Så kom augustiregnen och efter ett par veckor ser det plötsligt ut så här:
Årets inblåsta gräsfrö gror (och gullregnsfrö har också grott). Lämnar jag det här har jag en sorts början till gräsmatta i vår. Samtidigt är det 100% luftfuktighet med ständiga skurar så inte rätt helg för att skyffla.
Denna grusgång har skyfflats ett tre gånger denna säsong. Juli var torr och fin så inget ogräs. Jag tog fem markrosor i slutet av juli men det var allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Årets inblåsta gräsfrö gror (och gullregnsfrö har också grott). Lämnar jag det här har jag en sorts början till gräsmatta i vår. Samtidigt är det 100% luftfuktighet med ständiga skurar så inte rätt helg för att skyffla.
Så där blir det väl när man har för tunt lager grus på grusgången.Claes Sörmland skrev:
Exempel på grusad yta som sköts regelbundet här. Jag har alltså trädgård som mitt intresse men har också ett krävande arbete som gör att jag inte kan gå hemma och peta i grusgångarna hela dagarna eller ens varje vecka.
[bild]