92 312 läst ·
153 svar
92k läst
153 svar
Få tag på Roundup / Glyfosat 2026
Medlem
· Västra Götaland
· 790 inlägg
Köpte också en liter av denna RoundUp från Polen. Dosera en dl/5 liter vatten (vilket jag inte har någon som helst koll på om det är rätt, men det blir alltså 2%).
Vattnade hela vår grusgång med detta för en vecka sen, allt gick åt. Det har inte hänt *någonting* – Alla maskrosor, ogräs och all annan växtlighet som bor där gör det fortfarande och verkar inte ha några problem med det.
Vet inte om jag fattat fel, eller om jag förväntar mig för mycket, men det verkar inte särskilt effektivt mot levande växter iallafall...
Vattnade hela vår grusgång med detta för en vecka sen, allt gick åt. Det har inte hänt *någonting* – Alla maskrosor, ogräs och all annan växtlighet som bor där gör det fortfarande och verkar inte ha några problem med det.
Vet inte om jag fattat fel, eller om jag förväntar mig för mycket, men det verkar inte särskilt effektivt mot levande växter iallafall...
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Vänta 3 veckorandreascarlsson skrev:
Köpte också en liter av denna RoundUp från Polen. Dosera en dl/5 liter vatten (vilket jag inte har någon som helst koll på om det är rätt, men det blir alltså 2%).
Vet inte om jag fattat fel, eller om jag förväntar mig för mycket, men det verkar inte särskilt effektivt mot levande växter iallafall...![]()
Köpte 4-5L från Italien eller grekland för nått år sedan. Ibland biter det extremt bra ibland lite sämre.
Kanske du måste ge det lite mera tid.
Egentligen ska du ha rätt typ av vatten att späda med också men jag använder vanligt avhärdat brunnsvatten. Testa att pensla eller att dra nåt där du sprutat.
Jag tror jag har en för billig spruta. Det är viktigt att den blir en fin dimma. Ingen mening att dränka växterna med roundup.
Börjar bli lite orolig för att det blir för gammalt. Jag använder det runt byggnader, lador och annat men en sånn dunk räcker ganska llångt.
Läs instruktionerna!
Kanske du måste ge det lite mera tid.
Egentligen ska du ha rätt typ av vatten att späda med också men jag använder vanligt avhärdat brunnsvatten. Testa att pensla eller att dra nåt där du sprutat.
Jag tror jag har en för billig spruta. Det är viktigt att den blir en fin dimma. Ingen mening att dränka växterna med roundup.
Börjar bli lite orolig för att det blir för gammalt. Jag använder det runt byggnader, lador och annat men en sånn dunk räcker ganska llångt.
Läs instruktionerna!
Inte skall du vattna med roundup.andreascarlsson skrev:
Vet inte om jag fattat fel, eller om jag förväntar mig för mycket, men det verkar inte särskilt effektivt mot levande växter iallafall...![]()
Du skall spruta på de gröna bladen med en sprayspruta.
5 l räcker till väldigt mycket besprutning och i flera år för bruk hemma i trädgården.
Tar åtminstone tre veckor innan det verkar.
Men inte konstigt att det förbjöds för hemmabruk då handhavandet är så katastrofalt fel.
Och nu fick jag det till 2% på ca 1 sekund. Otroligt vad hjärnan kan motverka sig själv ibland, för när jag verkligen funderade på det så blev det 20% varje gångAlfredo skrev:
Jag pudlar (om det nu inte var uppenbart).
EDIT: Jag tror at det kan bero på att jag inte kunde få in att man blandade 5 liter, jag har som mest blandat en sprayflaska på en halvliter.
Jag har kört 15ml/liter och det funkar hur bra som helst. Men det tar lite tid innan det ger effekt. Så man får ha tålamod, man bör se någon effekt efter en vecka, men full effekt kan nog dröja en månad!
Ja, ytterligare ett exempel på varför myndigheternas förbud mot privatpersoners användning av glyfosat kan anses vara skäligt. Man skall INTE vattna med glyfosat, i synnerhet inte på en grusgång där den biologiska aktiviteten är låg och glyfosaten enkelt når grundvattnet.andreascarlsson skrev:
Det viktiga är inte koncentrationen utan hur mycket aktivt ämne du applicerar på kvadratmeter. Den koncentration du behöver beror alltså på din appliceringsutrustning. Din mängd glyfosat i din 5 liters blandning räcker för att döda alla växter på ca 150 kvadratmeter. Som RoAd skriver är en sprayflaska på en halvliter lagom för hemmabruk.
Det tar minst 2 veckor innan man ser någon effekt av glyfosat men det ä givetvis beroende på vilken växt det är. Eftersom verkningsmekanismen baseras på att glyfosat stoppar produktionen av ett livsnödvändigt protein så syns ingen effekt innan reserverna av proteinet tagit slut. Det blir aldrig mindre produktion än noll så överdosering gör inte effekten bättre.
För en grusgång är ättika eller pelargonsyra utmärkt. Vanlig matättika tycker jag är det enklaste och billigaste.
Det fungerar inte utmärkt men det torkar av de gröna bladen. De flesta är tillbaka efter 3 v eftersom roten är opåverkad av ättika eller pelargonsyra. Då får man spruta igen. Så det blir en fem omgångar besprutning per säsong eller så om man har en äldre grusgång med gräs i.S STB skrev: