Hej!

Har under ett år läst och lärt på detta fina forum, nu är det dags för min första fråga!

Har ett 3-fasuttag kopplat via en jordfelsbrytare, när jag kopplar vedklyven till denna så löser jordfelsbrytaren ut direkt. Säkringarna står kvar på ON. Klyven fungerar utmärkt hos min far som har 3-fasuttag utan jordfelsbrytare.
I strömbrytaren på klyven ser det ut enligt bild. Nere till vänster ser ni att jord och nolla är kopplat på samma plint och jag antar att det är vad som orsakar mitt problem.

Hur gör jag för att få igång den?

Min idé är att ta lös nollan och koppla ihop dessa utan kontakt med jorden (som får sitta kvar där den sitter). Jag är inte säker på att min idé är rätt och vill därför kolla med er först!

Tacksam för svar!

MVH
Jonas

vedklyv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, varför inte? Ligger nolla och jord ihop så löser garanterat jfb ut.

Finns det något i klyven som behöver nolla? Förmodligen kan du bara ta bort nolledaren och isolera änden.

Erik

Kolla i kopplingsplinten på motorn om nollan är kopplad även där.

Att koppla ihop de blå trådarna för sig själva skulle nog lösa ditt problem, och öppna stickproppen och kolla så att allt står rätt till där också.

Så kan man väl inte förbehållslöst säga? Det kan vara en 4-ledad kabel till motorn där en av de tre faserna är blå. Den vore inte så lyckad att koppla till nollan.

Av bilden att döma är ingen av faserna blå..

Lättade på luckan till motorn, även där var nollan kopplad till jord, så jag kopplade helt enkelt lös "inkommande" nolla och isolerade! Nu har jag klyvt nästan en kubik ved :)
Tack så mycket för hjälpen!

Avemo skrev:
Så kan man väl inte förbehållslöst säga? Det kan vara en 4-ledad kabel till motorn där en av de tre faserna är blå. Den vore inte så lyckad att koppla till nollan.
Syns även ganska tydligt att det ligger två blåa på jordskruvarna ihop med gul/grön

Förslagsvis bör även stickproppen kontrolleras då dessa kan innehålla alla tänkbara knepiga kopplingar. Lika bra att vara på den säkra sidan (samt att byta plåtfällan till CEE om det inte redan gjorts).

En liten fundering bara. Jag ser att TS har en lampa på brytaren, ansluts denna mot nolla eller mot två faser? Om nollan behövs dit bör man uppmärksamma att denna satts ur funktion nu om nollan är bortkopplad, alternativt att man nu har kopplat den lampan mot jord.

Givetvis kollade jag stickproppen innan jag kopplade bort nollan och där var det rätt kopplat. Egentligen bör man kanske klippa bort nollan redan i stickproppen?
Det enda "knepiga" där är väl att det är en fasväxlande stickpropp, dvs. du kan utifrån vrida om å byta plats på två av fasstiften...

Lampan är åtminstone inte kopplat mot nollan, sen är förmodligen själva glödlampan trasig då det är lite "lösa bitar" i den...

Den fungerade som sagt "Rolex" med nollan bortkopplad så nu ska jag ut å klyva lite mer! =)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.