Har problem med huset på landet att det tränger in vatten i en tillbyggd del som har en källardel under huset och en del på sidan med garage.
Problemet är att vid snösmältning och även kraftiga regn/ihållande regn så kommer det in vatten på golvet.
Det finns 2st brunnar en i den inre delen och en i garagedelen men fallet på golvet är inte rätt gjort så vatten ligger kvar.
Det är öppet mellan garage, den inre delen och krypgrunden.
Krypgrunden som är under huset ser torr och fin ut.
Stupröret sitter enligt mig även på fel sida av huset då vattnet rinner längs med grunden istället för att sätta det på andra sidan så det bara rinner förbi garagedelen.

Då detta inte är ett superstort problem för själva huset (tror jag iaf) så är jag ute efter en enklare lösning än att ta in firma och göra en 100% korrekt dränering.

Tänkte bolla med er om olika lösningar för att kanske hitta något som funkar utan att det blir snordyrt eller för stort arbete.

Dräneringen
Den ena lösningen jag funderar på är om det hjälper att gräva ner ett dräneringsrör ca 50cm ner längs med huset en bit ut från grunden då jag inte vill riskera att stenmuren viker sig? Men osäker på om detta kommer fungera då vattnet säkert tränger upp underifrån eller ligger djupare?

Kan det gå att åtgärda fallet i dom två delarna så vattnet som kommer inte ligger kvar på golvet. Kommer det hålla om vattnet tränger in underifrån eller kommer flytspacklet lossna eller håller det bara man har en ren yta och primar?

Stuprör
Om man dränerar så i samband med detta även lägga ner rör för avledning av vattnet från stupröret?

Sätta ränndalsplattor så vattnet kommer längre bort från huset?

Flytta stupröret till andra sidan huset? Troligen bästa lösningen men ca 6m upp :/

Schematisk bild av hus med stengrund, tillbyggd garagedel i betong, stuprör, dräneringsrör och vattenansamling på golvet i garagedelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.