260 läst ·
4 svar
260 läst
4 svar
F-ventilation i hus från 1880 med förhöjt radonvärde?
Vi har satt in bergvärme i vårt hus från ca 1880. Tidigare vedpanna med acktankar. Vi har tidigare noterat svart och vitmögel på vinden och förstår att vi behöver se över vår ventilation som idag består av självdrag.
En firma har föreslagit F-ventilation och det låter väl rimligt. Dock osäker hur radonhalten kommer att påverkas då den redan är förhöjd(markradon). Har en radonsug installerad men vi har dock ändå något förhöjd radonhalt ca 250 Bq/m3.
En firma har föreslagit F-ventilation och det låter väl rimligt. Dock osäker hur radonhalten kommer att påverkas då den redan är förhöjd(markradon). Har en radonsug installerad men vi har dock ändå något förhöjd radonhalt ca 250 Bq/m3.
Nja, det stämmer överens om det är radon i byggnadsdelarna. Om det är markradon kan det riskera att mer radon sugs in i huset eftersom man skapar ett större undertryck i huset.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
I så fall har man väl för lite tilluftsventiler, alltså om det är lättare för luften att komma in via bjälklaget än via ventilerna?surris skrev:
Har man för lite ventilation så riskerar man ju att det radon som tar sig in stannar kvar i stället för att ventileras ut?
Så kan det vara. men finns det otätheter i grunden så tar sig luften in där också om man ökar ventilationen. Jag har varit med om att radonhalten har ökat när man har installerat FTX eller F för att få bukt med markradon. Bäst är väl att först se till så ingen radon kan ta sig in via grunden (vilket kan vara svårt i äldre hus) och därefter prova öka ventilationen.BirgitS skrev:
Utan alltför mycket information ser jag det som 50/50 om det hjälper eller inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fukt i attefallshus från Modulhus AB
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ventilation radhus från 1961
Ventilation -
Ny panel på hus från -75. Bör jag göra en luftspalt?
Fasad -
Fuktigt inomhusklimat i villa från 1970
Ventilation -
Bygga ut hus från 1800-talet - hjälp oss göra det rätt!
Utbyggnad och tillbyggnad