Mitt hus har genomgått olika uppvärmningssystem där fjärrvärme numera är aktuellt.

Jag tror det eldades med en oljepanna från början, men är inte helt säker. Den borde ha stått intill murstocken om jag inte är helt vilsen. Rätta mig gärna.

Jag skulle gärna ha lite bra råd om hur jag ska få bukt på fuktig miljö på nedervåningen. Det är inte överdrivet fuktigt, men det kan alltid bli bättre. Nu på vintertid är det runt 45% relativ luftfuktighet i tvättstuga och badrum. Vi ser detta då vi har igång luftavfuktare på sommaren då det lätt går över 60%. Det lilla rummet bredvid stora rummet kallar jag för skrymslet.

Bilderna jag bifogar ser man det lilla skrymslet som är bredvid stora badrummet på nedervåningen. Från det stora badrummet sitter det en fuktaktiverad liten paxfläkt som går till det gråa rör på 100mm , som man ser på bilden, till en ventilationskanal. Det går också ett fyrkantsrör mellan skrymslet och rummet bredvid, tvättstugan.

Ventilationskanalen som plaströret och badrumsfläkten går ut till, slutar i ett galler i tvättstugan. Fyrkantsröret går rakt in i murstocken från skrymslet.

Murstocken har en lucka nära golvet på vänstersidan och en öppning (som vi inte stängt) på högersidan bredvid fjärrvärmecentralen. Sedan är det två rör som går in i det lilla skrymslet, det känns som uteluft.

Bör jag täppa till de två rören så det inte kommer in fuktig luft utifrån och även täppa till murstocken. Samt sätta en frånluftfläkt till ventilationskanalen som suger ut det, från utsidan, alternativt precis innan det går ut från ytterväggen, om jag öppnar upp ventilationskanalen?

Det behöver inte gå luft mellan badrum och tvättstuga längre, tror jag, då murstocken inte längre agerar utsug.

Vi har en konstant paxfläkt på badrummet på övervåningen och tilluft i alla fönster. Även köksfläkten går rakt ut genom taket.

Om bilderna är oklara eller något annat är oklart så är det bara att säga till. Det blir lätt lite rörigt.

Supertacksam får råd och tips som leder till lite mer klokhet.

Grått rör monterat i taket i ett trångt utrymme, med hyllor och plastlådor längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i förråd med frysboxar och diverse förvarade föremål; etiketter visar luftflöde och potentiell uteluftsinflöde.
Skapa konto
Två hål i väggen med texten "Uteluft?" ovanför, bredvid en plastlåda och träram i ett rum.
Skapa konto
Ett fyrkantsrör för ventilation kopplat till ventilationskanal i tvättstuga, med synlig rörkoppling och etiketterade delar.
Skapa konto
Fyrkantsrör i murstocken fotograferat från insidan, med betongvägg och elkabel synliga i bildens förgrund.
Skapa konto
Ventilationskanalens galler och fyrkantsrör vid taket i tvättstugan, med pilar och märkningar som visar deras funktion.
Skapa konto
Bild av ett hörn av ett rum med fyrkantsrör som går in i en murstock. Planterad kvist syns i förgrunden. Röret och murstocken är markerade med text.
Skapa konto
Vit vägg med märkningen "Murstock", stängd lucka i nedre hörnet, kopparrör till höger och vita rör längs golvet.
Skapa konto
Rör framför en öppning i murstocken markeras i rött i ett rum med fjärrvärmecentral.
Skapa konto

BirgitS
J jaegaern skrev:
Jag skulle gärna ha lite bra råd om hur jag ska få bukt på fuktig miljö på nedervåningen. Det är inte överdrivet fuktigt, men det kan alltid bli bättre. Nu på vintertid är det runt 45% relativ luftfuktighet i tvättstuga och badrum. Vi ser detta då vi har igång luftavfuktare på sommaren då det lätt går över 60%.
Rent allmänt så tycker jag att det låter som utmärkta värden. Om det är långvarigt kring 80 % behöver man göra något åt det och många får ju ögonproblem om det går ner till 30 %.
J jaegaern skrev:
Från det stora badrummet sitter det en fuktaktiverad liten paxfläkt som går till det gråa rör på 100mm , som man ser på bilden, till en ventilationskanal. Det går också ett fyrkantsrör mellan skrymslet och rummet bredvid, tvättstugan.
Om du har en planlösning också så blir det nog lättare att förstå hur allt hänger ihop.
Men om du vill förbättra ventilationen är det lämpligt att byta ut den fläkten till en som går för jämnan på lågvarv och skruvar upp farten när det är fuktigt, t.ex. Pax Calima. Liksom sätta in en sån i tvättstugan. Båda ska blåsa ut luften, antingen direkt eller via murstocken.

Fyrkantskanalerna är antagligen gjorda av eternitskivor och innehåller alltså asbest. Bra att veta om man någon gång vill göra något med dem.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rent allmänt så tycker jag att det låter som utmärkta värden. Om det är långvarigt kring 80 % behöver man göra något åt det och många får ju ögonproblem om det går ner till 30 %.

Om du har en planlösning också så blir det nog lättare att förstå hur allt hänger ihop.
Men om du vill förbättra ventilationen är det lämpligt att byta ut den fläkten till en som går för jämnan på lågvarv och skruvar upp farten när det är fuktigt, t.ex. Pax Calima. Liksom sätta in en sån i tvättstugan. Båda ska blåsa ut luften, antingen direkt eller via murstocken.

Fyrkantskanalerna är antagligen gjorda av eternitskivor och innehåller alltså asbest. Bra att veta om man någon gång vill göra något med dem.
Ja värdena är nog inte så dåliga i sig. Men jag tycker det är på tok för kallt och fuktigt i "skrymslet". Och jag tror inte det ska komma in uteluft rakt in i ett sådant rum där det bara går direkt in i tvättstuga och murstock? Det var säkert bra förr, men nu behöver jag ju inte luft in till murstocken därifrån, om jag inte har fel.

Jag vill ta in från fönster i bottenvåning och ut genom murstock i tvättstuga och ut utomhus från badrummet. Det känns fel att fukten ska från badrum/utomhus, in i skrymslet, sedan tvättstuga där den förhoppningsvis kommer ut, eller bara vandrar vidare i nedervåningen.

Kanske allt löser sig om jag sätter dit en ny paxfläkt som suger ut från murstocken i tvättstugan och täpper till de två inkommande rören i skrymslet?

BirgitS
Alldeles riktigt att man inte bör ha tilluft i något som fungerar som förråd utan tilluft bör man ju ha i rum som man vistas länge i och som inte "smutsar" ner luften med partiklar eller fukt.

Jag håller helt med om att ventilationen verkar vara feltänkt idag, men det är svårt att råda dig utan att se planlösningen för hela det våningsplanet.

BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktigt att man inte bör ha tilluft i något som fungerar som förråd utan tilluft bör man ju ha i rum som man vistas länge i och som inte "smutsar" ner luften med partiklar eller fukt.

Jag håller helt med om att ventilationen verkar vara feltänkt idag, men det är svårt att råda dig utan att se planlösningen för hela det våningsplanet.
Ja precis.

Här kommer en enkel planlösning i ungefärlig skala.

Edit: Det är fönster på högersidan, såna smala längst upp utan tilluft. Det är ett suterränghus så högersidan är nästan helt nedsänkt.

Handritad planlösning av suterränghus med garage, badrum och fönster på högersidan utan tilluft; husets högra sida är nästan helt nedsänkt.
Skapa konto

BirgitS
Det ska inte vara tilluft i badrum, förråd eller tvättstuga. Vad används rummet i övre högra rummet till?

Kan luften passera mellan rummen över eller under dörrarna?
Förutom garaget eftersom ett garage ska vara en egen brandcell och därför ska inte luften där kunna komma in i något annat rum.

Ungefär hur många kvm blir det med garaget borträknat?

BirgitS BirgitS skrev:
Det ska inte vara tilluft i badrum, förråd eller tvättstuga. Vad används rummet i övre högra rummet till?

Kan luften passera mellan rummen över eller under dörrarna?
Förutom garaget eftersom ett garage ska vara en egen brandcell och därför ska inte luften där kunna komma in i något annat rum.

Ungefär hur många kvm blir det med garaget borträknat?
Ja precis, jag vill att luften åker ut från badrum, tvättstuga och eventuellt även förrådet.

Rummet över badrummet är ett gästrum/kontor. Det saknar ventilation, men det kommer luft från garageporten och ett spjäll som går genom rummet, sedan ut ur resten av huset. Garageluften kommer in genom att dörren inte är 100% tät, men det är mest när dörren är öppen som luften kommer genom. Det används som gym och förråd.

Det kanske är 50kvm utan garage. Båda våningarna är tillsammans på runt 130kvm.

Luft från rum till rum går endast genom dörr, förutom där det läcker över och under dörren. Det finns inga hål över eller under dörren där luft enkelt kan passera.

BirgitS
Okej, så garaget används inte längre.

Mina råd:
Tilluft i garaget, gästrummet och rummet i nedre vänstra rummet.
Frånluft i tvättstuga och badrum och ev. förråd (skrymsle) med fläktar.
Ta bort 1-2 cm nedtill på dörrarna eller sätt in ventiler i dörrarna så att luft kan passera mellan rummen, annars kommer inte tilluften att fungera som tilluft och fläktarna fungerar inte om det inte också kommer in luft i rummen med fläktarna.

Eftersom garaget inte används som garage så räknar jag med 65 kvm. Normen är 0,35 l/s och kvm, vilket leder till att våningsplanet behöver minst 23 l/s. Det matchar bra med rekommendationen om 15 l/s i badrum och 10 l/s i tvättstuga. Det är alltså de luftflöden som fläktarna där behöver justeras till.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så garaget används inte längre.

Mina råd:
Tilluft i garaget, gästrummet och rummet i nedre vänstra rummet.
Frånluft i tvättstuga och badrum och ev. förråd (skrymsle) med fläktar.
Ta bort 1-2 cm nedtill på dörrarna eller sätt in ventiler i dörrarna så att luft kan passera mellan rummen, annars kommer inte tilluften att fungera som tilluft och fläktarna fungerar inte om det inte också kommer in luft i rummen med fläktarna.

Eftersom garaget inte används som garage så räknar jag med 65 kvm. Normen är 0,35 l/s och kvm, vilket leder till att våningsplanet behöver minst 23 l/s. Det matchar bra med rekommendationen om 15 l/s i badrum och 10 l/s i tvättstuga. Det är alltså de luftflöden som fläktarna där behöver justeras till.
Ok tack!

Borde jag kunna sätta en frånluftfläkt där gallret sitter idag i tvättstugan för att på så sätt ta ut all luft genom ventilationskanalen, både badrum och tvättstuga? Och täppa till murstocken, samt de två rören som går in i skrymslet?

Mvh

BirgitS
Det blir ju en betydligt större luftflöde med 25 l/s än 15 l/s så jag vet inte om de vanliga badrumsfläktarna klarar av det som grundflöde.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju en betydligt större luftflöde med 25 l/s än 15 l/s så jag vet inte om de vanliga badrumsfläktarna klarar av det som grundflöde.
Ja det är ju sant. Jag blockerar luften mellan skrymsle och tvättstuga och sätter frånluftfläkt i murstocken. Det blir enklast.

Om det inte räcker får jag sätta dit ventilationsöppningar vid dörrar också, men de är aldrig stängda.

Edit: Eller ska jag sätta en större fläkt på utsidan av ventilationskanalen? Det är under vår altan isåfall, men kan kan krypa under.

Mvh

J jaegaern skrev:
Mitt hus har genomgått olika uppvärmningssystem där fjärrvärme numera är aktuellt.

Jag tror det eldades med en oljepanna från början, men är inte helt säker. Den borde ha stått intill murstocken om jag inte är helt vilsen. Rätta mig gärna.

Jag skulle gärna ha lite bra råd om hur jag ska få bukt på fuktig miljö på nedervåningen. Det är inte överdrivet fuktigt, men det kan alltid bli bättre. Nu på vintertid är det runt 45% relativ luftfuktighet i tvättstuga och badrum. Vi ser detta då vi har igång luftavfuktare på sommaren då det lätt går över 60%. Det lilla rummet bredvid stora rummet kallar jag för skrymslet.

Bilderna jag bifogar ser man det lilla skrymslet som är bredvid stora badrummet på nedervåningen. Från det stora badrummet sitter det en fuktaktiverad liten paxfläkt som går till det gråa rör på 100mm , som man ser på bilden, till en ventilationskanal. Det går också ett fyrkantsrör mellan skrymslet och rummet bredvid, tvättstugan.

Ventilationskanalen som plaströret och badrumsfläkten går ut till, slutar i ett galler i tvättstugan. Fyrkantsröret går rakt in i murstocken från skrymslet.

Murstocken har en lucka nära golvet på vänstersidan och en öppning (som vi inte stängt) på högersidan bredvid fjärrvärmecentralen. Sedan är det två rör som går in i det lilla skrymslet, det känns som uteluft.

Bör jag täppa till de två rören så det inte kommer in fuktig luft utifrån och även täppa till murstocken. Samt sätta en frånluftfläkt till ventilationskanalen som suger ut det, från utsidan, alternativt precis innan det går ut från ytterväggen, om jag öppnar upp ventilationskanalen?

Det behöver inte gå luft mellan badrum och tvättstuga längre, tror jag, då murstocken inte längre agerar utsug.

Vi har en konstant paxfläkt på badrummet på övervåningen och tilluft i alla fönster. Även köksfläkten går rakt ut genom taket.

Om bilderna är oklara eller något annat är oklart så är det bara att säga till. Det blir lätt lite rörigt.

Supertacksam får råd och tips som leder till lite mer klokhet.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Håller med BirgitS här: Du har i stort sett utmärkt miljö. Och verkar därtill ha god koll över tillståndet. Har du uppvärmning i berört rum och t o m avfuktare så är det väl inget bekymmer alls. Unkna rum kan lätt uppstå - och så finner man att någon stoppat in en trasa i ventilationskanalen för att "det drar"!

BirgitS
J jaegaern skrev:
Om det inte räcker får jag sätta dit ventilationsöppningar vid dörrar också, men de är aldrig stängda.
Om dörrarna står öppna så är det nog inte bra att koppla ihop två rum för då har du ingen kontroll på hur luftflödena går, det kan ju bli så att rummet med frånluftsfläkt tar all sin luft genom den öppna dörren och inget genom kanalen till det andra rummet, varpå det andra rummet inte får någon frånluft alls.

H hovapettson skrev:
Håller med BirgitS här: Du har i stort sett utmärkt miljö. Och verkar därtill ha god koll över tillståndet. Har du uppvärmning i berört rum och t o m avfuktare så är det väl inget bekymmer alls. Unkna rum kan lätt uppstå - och så finner man att någon stoppat in en trasa i ventilationskanalen för att "det drar"!
Det stämmer. Men det är ofta stor skillnad mellan våningarna där man ibland vid matlagning får os i sovrum på båda våningsplan. Så det verkar vara för lite frånluft där tilluft blir frånluft i vissa fall.

Om jag ökar frånluft borde det bli fräschare och os åker ut i köket och vid badrum/tvättstuga istället för sovrum.
BirgitS BirgitS skrev:
Om dörrarna står öppna så är det nog inte bra att koppla ihop två rum för då har du ingen kontroll på hur luftflödena går, det kan ju bli så att rummet med frånluftsfläkt tar all sin luft genom den öppna dörren och inget genom kanalen till det andra rummet, varpå det andra rummet inte får någon frånluft alls.
Bra poäng. Om tvättstugan går ut i murstocken kan jag justera mängden.

Jag har hittat Pax Levante 40 som går att ha 8l/s i konstantflöde. Det känns för lite enligt vad du skrev ovan? Vet du några alternativ sådär direkt? Annars letar jag vidare.

Mvh

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
BirgitS
Pax Calima har jag sett många rekommendera, men har har ingen badrumsfläkt själv eftersom det är en centralfläkt här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.