pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Nu känns det som vi leker ordlekar

fast ett planerat pris är inte samma som fast pris , har hantverkaren beräknat att köket skall kosta 150000 , så kan det kosta 200000 när det är klart , om köket har ett fast pris på 150000 så kostar köket 150000 oavsett.

Tror personligen att hantverkaren kan klara sig vid en ev. rättslig tvist pga detta ordval.
Sen att han tagit 63 tusen extra för nånting utan att berätta det på vägen kan jag tycka är svinigt
"ordleken" är iallafall på konsumentens sida, det kan få skilja 15% inte +50 000 som ditt exempel.
Och oavsett ordvariant så antar man att det är till konsumentens fördel. Har man fått en beräkning så får det max diffa 15%.

• Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
Men då är alltså inte ens arbetet fast pris? :surprised:

företaget skulle alltså kunna lägga på 15% på både arbete och mtrl, ca 17000 plus 4000?
Det är ju inte heller något vidare.

Är det inte fast pris utan beräknat pris borde du begära timredovisning och jämföra med hur många timmar du sett dem (samt ev resor och inköp beroende på vad ni avtalat) och betala för det och bestrida resten.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T
Jag hade ställt frågan vad exkl material innebär i kostnad eller menas INNAN jag godkänt offerten.

Men samtidigt borde snickaren kanske skrivit "exkl material enl offert" eller lagt till en rad under där det står "material utöver offert faktureras separat" för vara tydligare.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Kan vi få se fakturan så man kan göra sig en bedömning rimligheten i materialkostnaderna?

Som flera andra skrivit är fakturan otydligt skriven, vilket är tråkigt för bägge parter, men flertalet poster står som exkl material och då får man räkna med tillkommade kostnader för materialet.

• Gilla
Husare17
  • Laddar…

fast ett planerat pris är inte samma som fast pris , har hantverkaren beräknat att köket skall kosta 150000 , så kan det kosta 200000 när det är klart , om köket har ett fast pris på 150000 så kostar köket 150000 oavsett.

Tror personligen att hantverkaren kan klara sig vid en ev. rättslig tvist pga detta ordval.
Sen att han tagit 63 tusen extra för nånting utan att berätta det på vägen kan jag tycka är svinigt
Absolut inga ordlekar. Du kan omöjligt mena att ordens exakta betydelse inte är viktig? Det handlar inte om att märka ord, utan att i en rättsprocess kunna visa vad som menas med vad osv.

Ordet ”beräknat” är INTE detsamma som ”ungefärligt”. En hantverkare som skrivit just ett beräknat pris har INTE möjlighet att begära de15% som lagen säger att man har rätt till vid ett cirkapris.
  • Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…

Verkligen svinigt.

När jag läser offerten tycker jag det är solklart att:
Dessa moment, dvs arbeten exklusive material kostar 114 kkr ink moms.
Sen tillkommer materialkostnader till ovanstående moment, om 29 kkr ink moms.

Så totalt arbete + material ! Inget annat snack om saken. Stå på dig TS.

• Gilla
Derbyboy och 15 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag hade ställt frågan vad exkl material innebär i kostnad eller menas INNAN jag godkänt offerten.

Men samtidigt borde snickaren kanske skrivit "exkl material enl offert" eller lagt till en rad under där det står "material utöver offert faktureras separat" för vara tydligare.
Ja, men svårt att ställa en fråga när man tyckte det var tydligt :)

K katten1234 skrev:
När jag läser offerten tycker jag det är solklart att:
Dessa moment, dvs arbeten exklusive material kostar 114 kkr ink moms.
Sen tillkommer materialkostnader till ovanstående moment, om 29 kkr ink moms.

Så totalt arbete + material ! Inget annat snack om saken. Stå på dig TS.
Exakt så! Tycker det är apenkelt!

• Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
T
Återkom gärna efter rättegången och berätta hur det gick. Vilka kostnader står hemförsäkringen för vid förlikning? Vilka står den för vid förlust?

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Anlitade hantverkare för att dela av ett rum med en vägg och göra om befintlig dörr till skjutdörr.

Enligt offert skulle materialet gå på ca 2500:- fakturan kommer och där är det 6500:- , allt var listat på fakturan och summan stämde väl hyfsat mot vad det skulle kostat mig på Bauhaus om man bortser från två eluttag för 2x priset.

Svarade att jag var nöjd med jobbet men att hans beräkning på materialkostnad var det sämsta jag sett på länge, han svarade iallafall och bad om ursäkt.

Lärdom: be att få en lite mer detaljerad offert på material som kan tänkas behövas, samt förklara att man inte kommer acceptera dubbla priset på prylar.

J
F falkn skrev:
Sen kan det vara så att kostnaden för det exkluderade materialet är för hög, det kan vi inte bedöma utan att ha fått sätt listan eller veta omfattningen av el- och VVS-arbeten. Om man spånar lite nedan skulle man kunna bedöma enligt följande:

• Flytt av kökskanal (IM-kanal?) - 3 000-4 000 kr beroende på dragning och brandisolering.
  • Ny taklist - 2 500 kr - svårt att säga beroende på längd och profil o.s.v.
  • EL-arbete - 5 000-2 0000 kr beroende på vad som gjorts.
  • VVS - Har omdragningar gjorts? 3 000-5 000 kr
  • Montering av kakel - Vad är ytan? Vad kostade kaklet ni valde? 1 500 - 5 000 kr
Summa: 15-36,5' beroende på omfattning.
Det är inte så att det tillkommit andra extrajobb utöver posterna ovan?
Min erfarenhet är att varje gång en el eller VVS kille visar sig kostar det ett par tusen i material och tid med ev bil och reskostnader. Är han där en hel dag blir det 10.000 för arbete och material. För ett kök är det väl inte orimligt att elektriker/vvsare kommit två tre gånger var? Men avsåg tillägget BARA material och även arbetskostnaden för tilläggen var inkluderade? Fast även elektriker och VVS material, om de tar "listpriser" så rasar pengarna iväg. Tyvärr tror jag det är dyra lärpengar, men försöka få ned fakturan till att betala rimliga priser och inte listpriser tycker jag borde vara rimlig approach?

• Gilla
ovk och 1 till
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
På några rader står det exklusive materiel. Är det något annat än tex elmateriel som tydligt är exkluderat som du tycker borde ingått?

kostnad för elmateriel och hur vissa hantverkare tjänar mycket pengar på detta kan du ägna en hel dag att läsa om här på Byggahus.

det tråkiga svaret är att det skulle ingått eller att prislistan skulle varit överenskommen innan. Eftersom elarbete ingår, och det naturligtvis behövs materiel, så kan det kosta nästan hur mycket som helst om det inte är överenskommet i förväg. Grossisternas listpriset är kraftigt uppblåsta och rabatter på 90% förekommer.

Det här är avhandlat så många gånger att jag börjar lessna ur... det är bara du och andra oseriösa hantverkare som hittar någon som helst verklig tillämpning av grossistlistan. Alla seriösa hantverkare kör inpris * 1.25 ish :)

• Gilla
Hjalmarson och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var mycket tydligt att mycket av materialet inte ingick i offerten. Tror det blir en lång uppförsbacke med många timmar bitterhet innan det där är uppklarat. Antar att alla andras offerter du fick in var ca 50 kkr dyrare?

Som sagt är det väldigt svårt för oss att få någon inblick i rimligheten i mtrl kostnad utan att se en spec. Men som någon annan skrev så får man väldigt mkt mtrl för 63kkr. Så du borde kunna bestrida en hel del.

H Husare17 skrev:
Verkligen. Vi har arbetat hemifrån hela perioden, och såg elektrikern här max 2x1 timme. 100.000 i div material är inte skäligt.
....men det verkar viktigt att bestämma sig för att antingen:

1. Angripa priset på tillkommande material ELLER
2. Hävda att material ingår enligt offert.

Möjligen kan man börja med 2 och fortsätta med 1 om 2 fallerar.

• Gilla
Husare17 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.