T
H Husare17 skrev:
Vi har nog ganska mycket att sätta emot enligt konsumentrådgivning i kommunen. Han har rätt att lägga på max 15% på material, om det står en ungefärlig kostnad i offerten. Det gör det inte.
Ja, men det är skillnad på att "ha rätt" och "inte få" och att låta tingsrätten avgöra frågan.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, men det är skillnad på att "ha rätt" och "inte få" och att låta tingsrätten avgöra frågan.
Förstår inte riktigt vad du menar nu? 15% på material hade han lätt fått. Men inte 200%...

En oerhört klantigt formulerad offert som bara ställer till problem för alla inblandade. Om det som förklaring till 29000kr-raden stått "poster markerade med exkl mtrl ingår ej i offerten och debiteras köparen separat" så hade saken varit biff. Säljaren har inte torrt på fötterna och riskerar att få betala ur egen ficka. Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt.

Jag har lite svårt att se hur det kan kosta 63000 i material för de poster som markerats som exkluderade? Eller ska detta förstås som att det tillkommande priset för material är 34kkr?

Jag blir också lite nyfiken på hur ni själva resonerade när det står "exkl material" på dessa rader, även om det inte riktigt hör hit.

• Gilla
TickyNucker och 14 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
....och att låta tingsrätten avgöra frågan.
Det beror ju på om hantverkaren vill dra caset dit efter bestridandet av fakturan.

• Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar nu? 15% på material hade han lätt fått. Men inte 200%...
Men elprylarna är ju inte specade någonstans så hur vet vi hur många procents påslag det är.
Sådant som inte är specat för inte vara oskäligt, därav 15% påslag. Men du bestrider ju hela materielkostnaden för el trots att den är exkluderad, med hänvisning till totalsumman för materiel.
Vi vet inte ens vad för elmateriel som kan förväntas behövas, om det inte framgår av ritningen (kan du lägga upp den?)

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En oerhört klantigt formulerad offert som bara ställer till problem för alla inblandade. Om det som förklaring till 29000kr-raden stått "poster markerade med exkl mtrl ingår ej i offerten och debiteras köparen separat" så hade saken varit biff. Säljaren har inte torrt på fötterna och riskerar att få betala ur egen ficka. Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt.

Jag har lite svårt att se hur det kan kosta 63000 i material för de poster som markerats som exkluderade?

Jag blir också lite nyfiken på hur ni själva resonerade när det står "exkl material" på dessa rader, även om det inte riktigt hör hit.
Precis. Eftersom ”material” är just material, så tolkade vi det som en egen ihopräknad summa sen. Upplever viss dyslexi i mailkonversationen, vet inte om det bidrar... Vi resonerade precis så. Först exl material, men sedan en egen specad rad för det.

Ok, ja det är nog inte en orimlig tolkning av förslaget ni fått. Synd att samarbetet fallerar på en så enkel detalj.

• Gilla
Husare17
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det är nog inte en orimlig tolkning av förslaget ni fått. Synd att samarbetet fallerar på en så enkel detalj.
Verkligen. Men vi är lugna trots allt, fick toppen rådgivning i kommunen som har bred erfarenhet av exakt detta.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Offereten är klart otydlig. Personligen skulle jag nog tolka den som att elmaterial och andra punkter där det står exkl. material så ingår det inte material.

Men då frågar jag mig vad det är för material som skall kosta 29 000 i offerten? Även arbetskostnaden känns hög i förhållande till beskrivningen.

• Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men elprylarna är ju inte specade någonstans så hur vet vi hur många procents påslag det är.
Sådant som inte är specat för inte vara oskäligt, därav 15% påslag. Men du bestrider ju hela materielkostnaden för el trots att den är exkluderad, med hänvisning till totalsumman för materiel.
Vi vet inte ens vad för elmateriel som kan förväntas behövas, om det inte framgår av ritningen (kan du lägga upp den?)
P Pin skrev:
Det är ett mindre kök, där det redan satt ett 12 år gammalt kök innan. Så inget speciellt eller extra.

Man kan enligt konsumentrådgivningen inte som helentreprenör skriva en rad för material, och sedan hävda att den raden endast gäller ”eget” material, och inte underleverantörernas.

• Gilla
laui och 1 till
  • Laddar…
Det är en lite halvotydlig offert, men jag tolkar det precis som din hantverkare har gjort att material ingår för de posterna där det inte är specat exkl. material. Anledningen till att de över huvud taget specar materialkostnaden för dessa poster är förmodligen för att det ska nyttjas ROT-avdrag på arbetskostnaden.

Sen kan det vara så att kostnaden för det exkluderade materialet är för hög, det kan vi inte bedöma utan att ha fått sätt listan eller veta omfattningen av el- och VVS-arbeten. Om man spånar lite nedan skulle man kunna bedöma enligt följande:

• Flytt av kökskanal (IM-kanal?) - 3 000-4 000 kr beroende på dragning och brandisolering.
  • Ny taklist - 2 500 kr - svårt att säga beroende på längd och profil o.s.v.
  • EL-arbete - 5 000-2 0000 kr beroende på vad som gjorts.
  • VVS - Har omdragningar gjorts? 3 000-5 000 kr
  • Montering av kakel - Vad är ytan? Vad kostade kaklet ni valde? 1 500 - 5 000 kr
Summa: 15-36,5' beroende på omfattning.
Det är inte så att det tillkommit andra extrajobb utöver posterna ovan?

• Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Offereten är klart otydlig. Personligen skulle jag nog tolka den som att elmaterial och andra punkter där det står exkl. material så ingår det inte material.

Men då frågar jag mig vad det är för material som skall kosta 29 000 i offerten? Även arbetskostnaden känns hög i förhållande till beskrivningen.
Exakt. Så totalt 100.000 i materialkostnader vill han ha För montering av ett mindre kök där allt så som spottar osv ingår...

• Gilla
Lexe41
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Det är ett mindre kök, där det redan satt ett 12 år gammalt kök innan. Så inget speciellt eller extra.

Man kan enligt konsumentrådgivningen inte som helentreprenör skriva en rad för material, och sedan hävda att den raden endast gäller ”eget” material, och inte underleverantörernas.
Om allt är på samma plats borde både elarbete och materiel vara minimalt.

P Pin skrev:
Om allt är på samma plats borde både elarbete och materiel vara minimalt.
Verkligen. Vi har arbetat hemifrån hela perioden, och såg elektrikern här max 2x1 timme. 100.000 i div material är inte skäligt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Exakt. Så totalt 100.000 i materialkostnader vill han ha För montering av ett mindre kök där allt så som spottar osv ingår...
Och lika mycket för arbetet. Tog det 150 timmar (baserat på timkostnad för extraarbete)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.