116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Som sagt, det går bara att tolka på ett sätt:
- Vill du endast köpa hjälp med arbete/montering, spackling, målning, inkoppling av vatten osv så kostar det 114 kkr ink moms. Obs att denna summa är exklusive material vilket vi även har antecknat ovan!
- Vill du även att materialet ska ingå i dessa poster så kostar det 29 kkr ink moms. extra.
Exakt såK katten1234 skrev:Som sagt, det går bara att tolka på ett sätt:
- Vill du endast köpa hjälp med arbete/montering, spackling, målning, inkoppling av vatten osv så kostar det 114 kkr ink moms. Obs att denna summa är exklusive material vilket vi även har antecknat ovan!
Totalt för arbete och material blir då 108 kkr ink moms efter skattereduktion.
- Vill du även att materialet ska ingå i dessa poster så kostar det 29 kkr ink moms. extra.
Tolkar det också som att allt ingår i offerten Förutom materialet till de poster som är specade enligt offert.
Är själv hantverkare och kan lyfta ur saker från offerten ibland när kund inte har bestämt sig riktigt för vad dom vill ha, trots att offerten då gäller en komplett entreprenad. Dock sp3car jag det på ett tydligare sätt.
Kan det vara samma här? Att snickaren valde att lyfta ur vissa saker då han inte hade kännedom om pris för dessa grejer eller att kund inte bestämt sig för hur eller i vilken omfattning saker skulle ske?
Jag tycker du borde prata med snickaren och finna en lösning direkt, är du trevlig och förstående så kommer förmodligen han att vara det.
Är själv hantverkare och kan lyfta ur saker från offerten ibland när kund inte har bestämt sig riktigt för vad dom vill ha, trots att offerten då gäller en komplett entreprenad. Dock sp3car jag det på ett tydligare sätt.
Kan det vara samma här? Att snickaren valde att lyfta ur vissa saker då han inte hade kännedom om pris för dessa grejer eller att kund inte bestämt sig för hur eller i vilken omfattning saker skulle ske?
Jag tycker du borde prata med snickaren och finna en lösning direkt, är du trevlig och förstående så kommer förmodligen han att vara det.
Redigerat:
Eeh. Vilket nyanserat svar. Kräver?Henrik Nordlander skrev:
Vi betalade priset i offerten enligt tidsram, ja. Och bestrider tillägget om nästan 63.000.
Förstod det som att ifall det skiter sig i ett annat kök, så kan de behöva ta det. De jobbar tydligen omlott med andra projekt. Men lustig formulerat ändåL larka742 skrev:
Det är hutlösa priser på ett ganska litet kök dessutom. Misstänker att affären gått dåligt i höst pga hans långa sjukskrivning...K krill7 skrev:
Eftersom du verkar ha stenkoll på allt de gjort med ditt kök, varför kan du inte skriva ner det här på forumet som flertalet frågat efter? På dig tolkar jag det som de bara rivit ut det gamla och tryckt in ett nytt, utan några andra ändringar.H Husare17 skrev:
Vi beställde ett färdigt kök, där alla val var klara. Vi har varit mycket artiga och sakliga, och det var han också till en början. Han erbjöd nån tusenlapp i avdrag, men det köpte vi inte. Nu senast skrev han: ”Tack för bidraget ni gett oss, lite ryggrad har ni iaf”. Detta efter att vi betalat det som står på offerten. Ingen aning om vart vår ryggrad kommer in i bilden...S Sajmon skrev:Tolkar det också som att allt ingår i offerten Förutom materialet till de poster som är specade enligt offert.
Båda har rätt men också har båda fel!!!
Offerten har kunnat se betydligt bättre ut! Tolkningen av den kan vara precis som TS gjort, men också precis så som hantverkaren menar! MEN att egen tolkning gjorts är en dyrbar läxa. Detta skulle tydlig utretts innan arbete påbörjats. Att hantverkaren i offerten delat upp arbete och material, bil, maskin kostnad är för att kunden skall kunna se ROT.
Vad gäller för x-material 63.000kr så är det absolut inte omöjligt för allt det som TYDLIGT står EXL i offerten. Men detta måste tydligt redovisas.
För övrigt anser jag att har han ett högt timpris och det är utan moms! Man offererar inte privatpersoner utan moms. Redan där hade jag börjat att fundera,
Att ta detta till Tingsrätten skulle jag definitivt aldrig våga! Är du nöjd med jobbet? Isf kompromissa!
/Per
Offerten har kunnat se betydligt bättre ut! Tolkningen av den kan vara precis som TS gjort, men också precis så som hantverkaren menar! MEN att egen tolkning gjorts är en dyrbar läxa. Detta skulle tydlig utretts innan arbete påbörjats. Att hantverkaren i offerten delat upp arbete och material, bil, maskin kostnad är för att kunden skall kunna se ROT.
Vad gäller för x-material 63.000kr så är det absolut inte omöjligt för allt det som TYDLIGT står EXL i offerten. Men detta måste tydligt redovisas.
För övrigt anser jag att har han ett högt timpris och det är utan moms! Man offererar inte privatpersoner utan moms. Redan där hade jag börjat att fundera,
Att ta detta till Tingsrätten skulle jag definitivt aldrig våga! Är du nöjd med jobbet? Isf kompromissa!
/Per
Haha du kan inget om konsumentskydd fatta jagP perolito skrev:Båda har rätt men också har båda fel!!!
/Per
det är hantverkaren som ligger risigt till
Jag tycker det är tydligt att det går att läsa detta på olika sätt. Det är inte så svart/vitt åt något håll, som vissa vill göra gällande.
Det som är *helt* klart är att en endaste futtig liten extra mening i offerten hade undanröjt allt tvivel om vad som är inkluderat och inte.
Det som är *helt* klart är att en endaste futtig liten extra mening i offerten hade undanröjt allt tvivel om vad som är inkluderat och inte.
Offerterna är så dåliga att det är pinsamt. Visst flera har rätt i att har man sett dessa fakturor så går de utläsa ganska många poster som troligtvis tillkommer.
Grunden är väl att man vill inte ha några tillkommande arbeten snickaren är så puckad att han inte klargör detta, det borde gå och uppskatta saker bättre annars lägga på ett större riskpåslag. Jag tycker du gör rätt att du bestrider detta. Sätt de på plats!
Grunden är väl att man vill inte ha några tillkommande arbeten snickaren är så puckad att han inte klargör detta, det borde gå och uppskatta saker bättre annars lägga på ett större riskpåslag. Jag tycker du gör rätt att du bestrider detta. Sätt de på plats!
Du pratar väl lite bakvänt?MathiasS skrev:
En oerhört klantigt formulerad offert som bara ställer till problem för alla inblandade. Om det som förklaring till 29000kr-raden stått "poster markerade med exkl mtrl ingår ej i offerten och debiteras köparen separat" så hade saken varit biff. Säljaren har inte torrt på fötterna och riskerar att få betala ur egen ficka. Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt.
Jag har lite svårt att se hur det kan kosta 63000 i material för de poster som markerats som exkluderade? Eller ska detta förstås som att det tillkommande priset för material är 34kkr?
Jag blir också lite nyfiken på hur ni själva resonerade när det står "exkl material" på dessa rader, även om det inte riktigt hör hit.
"Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt."
Nej, kunden bestrider - sedan måste företaget "driva en process för att få rätt."
Hur de resonerade? De fick höra att offerten var för ett komplett färdigt kök.
Två summor en för material, en för arbete. *end-of-story*