116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Vet inte om offerten är så svårtolkad, ventarb, vvsarb, elarb, plattsättningsarb är samtliga utan material!
Kan inte tolkas på ett annat sätt.
Om 63.000:- i mtr är mycket eller lite vet vi ju inte, eftersom vi inte fått info om arbetets omfattning.
En ev förhandling i tingsrätt lär sluta med förlikning. Visst skulle offerten kunnat vara tydligare, men inget som talar för klar fördel för TS om det går vidare!
Om 63.000:- i mtr är mycket eller lite vet vi ju inte, eftersom vi inte fått info om arbetets omfattning.
En ev förhandling i tingsrätt lär sluta med förlikning. Visst skulle offerten kunnat vara tydligare, men inget som talar för klar fördel för TS om det går vidare!
Samtliga grannar tolkade offerten på samma sätt som vi. Att han först lägger ihop allt arbete exl material, och sedan material som egen rad/ett tillägg.J Jörgen Ö skrev:Vet inte om offerten är så svårtolkad, ventarb, vvsarb, elarb, plattsättningsarb är samtliga utan material!
Ja, verkligen. Ägaren/han som var här och tittade innan offerten skrevs, blev sjukskriven strax innan arbetet skulle påbörjas. Så det blev någon annan av hans snickare som utförde jobbet. Magkänslan säger att det saltas lite här och var pga att de fått dra ner på jobb...P Pin skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
klart som korvspad att inte material inte ingår i vissa moment .
Hade kund varit osäker hade kund frågat vad som ingår och inte .
Sen vad han har för påslag har jag ingen aning om , jag själv verkar i en annan bransch , kanske framgår av namnet
Hade kund varit osäker hade kund frågat vad som ingår och inte .
Sen vad han har för påslag har jag ingen aning om , jag själv verkar i en annan bransch , kanske framgår av namnet
Skönt att grannarna håller med dig då. Vad vill TS få ut av din trådstart? Fler personer som håller med dig eller erfarenhet av någon som haft samma problem/bestridit en liknande faktura?H Husare17 skrev:
Tydligt för en hantverkare kanske, men absolut inte för en privatperson. Samtliga grannar tolkade offerten på samma sätt som vi: att han först lägger ihop allt arbete exl material, och sedan material som egen rad/ett tillägg. Även kommunens konsumentrådgivning sa samma sak.pelle plåttak skrev:
Håller inte med att det är så det kan tolkas.....iaf är det inte självklart och en viss fundersamhet borde uppkommit från er sida redan på offertstadiet!H Husare17 skrev:
Och dessvärre tror jag inte som jag skrev tidigare att ni har ett självklart case om ni drar det vidare!
Det visar sig. Vi drar det hela vägen.J Jörgen Ö skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
men i offerten står det ju att alla summor är beräknade och inte nånstans står det att det är ett fast pris .H Husare17 skrev:
eller missar jag något .
Som jag svarade en annan: Vi är lugna, och vi överklagar hela vägen till tingsrätten. Finner det bara märkligt att en erfaren snickare inte är tydligare. Och som någon svarade: Vad lätt det hade varit att undvika missförstånd om han skivit ”materialkostnad avser endast snickerier”.J juanxxx skrev:
Tror du missförstår ordet ”beräknat”, vilket betyder det samma som förutsett/planerat. Om inte summan avser ett fast pris, så ska det tydligt framgå som ungefärligt eller ca.pelle plåttak skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Nu känns det som vi leker ordlekarH Husare17 skrev:
fast ett planerat pris är inte samma som fast pris , har hantverkaren beräknat att köket skall kosta 150000 , så kan det kosta 200000 när det är klart , om köket har ett fast pris på 150000 så kostar köket 150000 oavsett.
Tror personligen att hantverkaren kan klara sig vid en ev. rättslig tvist pga detta ordval.
Sen att han tagit 63 tusen extra för nånting utan att berätta det på vägen kan jag tycka är svinigt