116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Han menar att hantverkaren har rabatt pga att den handlar åt sina kunder så det är inte självklart att rabatten är "extra vinst" till hantverkarenpelle plåttak skrev:
Självklart ”förhandlar” hantverkaren om rabatter hos sina säljare.
Men om hantverkaren inte säljer några varor till sina kunder så har hantverkaren svårt att motivera säljaren (grossisten) varför hantverkaren ska få någon rabatt.
Men om hantverkaren inte säljer några varor till sina kunder så har hantverkaren svårt att motivera säljaren (grossisten) varför hantverkaren ska få någon rabatt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag tror även Bauhaus och Byggmax förhandlar mot sina leverantörer, varför gör de detta?
Jo för att få ett så attraktivt pris mot slutkund som möjligt.
Men i en del fall mellan hantverkare och slutkund så är denna funktion satt ur spel, hantverkaren har inget incitament till att få ett så attraktivt pris till kund som möjligt, snarare tvärt om för kunden får betala vad det kostar eftersom prislappen dyker upp efteråt.
Men i en del fall mellan hantverkare och slutkund så är denna funktion satt ur spel, hantverkaren har inget incitament till att få ett så attraktivt pris till kund som möjligt, snarare tvärt om för kunden får betala vad det kostar eftersom prislappen dyker upp efteråt.
Både ja och nej. Dom förhandlar dels för att få ett attraktivt pris mot slutkund som du säger, men samtidigt tjäna så mycket som möjligt själva13th Marine skrev:
Jag tror även Bauhaus och Byggmax förhandlar mot sina leverantörer, varför gör de detta?
Håller med dig.pelle plåttak skrev:
Nu är jag inte hantverkare utan fordonsmekaniker bland annat. Men har jobbat ihop en del bra rabatter hos mina leverantörer. Dom rabattern ger ju jag inte kunderna. Är ordinarie pris i butiken 1000kr får ju även kunden betala det till mig, att jag sen bara betalar tex 650kr har ju inte kunden något med att göra.
Hela poängen är väl att ordinarie pris i "din" butik kanske är 1000kr innan din rabatt men 650kr i "kundens" lågprisbutik som kör enligt principen "ständigt lågpris utan invecklade rabattsystem"...perra i skogen skrev:
Håller med dig.
Nu är jag inte hantverkare utan fordonsmekaniker bland annat. Men har jobbat ihop en del bra rabatter hos mina leverantörer. Dom rabattern ger ju jag inte kunderna. Är ordinarie pris i butiken 1000kr får ju även kunden betala det till mig, att jag sen bara betalar tex 650kr har ju inte kunden något med att göra.
Helt ofattbart att det är så svårt för vissa att förstå.Z Zodde skrev:
Man får hoppas att de egentligen förstår, men kör samma idiotiska argument för att på något sätt kunna rättfärdiga att de fortsätter med det.
Men om alla dina kunder köper eget material som du sedan monterar så har du själv inga volymer av material som du handlar av dina säljare, å då kommer du troligen inte att kunna få någon rabatt.perra i skogen skrev:
Håller med dig.
Edit: Jag säger inte att hela rabatten som du lyckas förhandla fram ska tillfalla dina kunder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Poängen fortfarande är ju den att skulle man inte ha lite marginal på varorna så skulle timpenningen vara högre istället. De som förespråkar låga priser på materialet verkar tro att timpenningen då skulle ligga på samma nivå också.........
Fel.S Stefan1972 skrev:
Det är det ingen som tror. Missnöjet grundas av att hantverkare lurar sina kunder.
Staffan
Kan du lägga fram inlägg där någon skriver att timpenningen ska vara på samma nivå som idag fastän påslaget på material minskas?S Stefan1972 skrev:
Helt rättS Stefan1972 skrev:
Hantverkarna har ju en summa pengar dom måste ha in för att täcka sina kostnader. Dom flesta tar ju in dom på såväl förtjänst på material som på timpenningen. På den genomsnittliga kunden så blir ju slutpriset desamma.
Sen kan jag tycka att det vore bättre att höja timpenningen och att fantasiprislistor typ Ahlsells inte borde användas
Hur rätt är däremot en annan fråga, kanske..L Tommy Lövgren skrev:Helt rätt
Hantverkarna har ju en summa pengar dom måste ha in för att täcka sina kostnader. Dom flesta tar ju in dom på såväl förtjänst på material som på timpenningen. På den genomsnittliga kunden så blir ju slutpriset desamma.
Sen kan jag tycka att det vore bättre att höja timpenningen och att fantasiprislistor typ Ahlsells inte borde användas
Eventuellt räckte det inte riktigt att höja priserna på arbeten då rot bidrog till att man bedömde att det fanns ett fint "utrymme" att öka debiteringarna genom höjt pris, så det betalades bra bakvägen; som väl nog också fått effekter på fint ökade vinster i branschen. Och så kan man dessutom konstatera att marknaden är ur balans, så priserna har ökat ohemult.
Så kanske, om man något funderar lite till och lyfter den saken till beskådan, åter.. så kan det där som sägs om och om, att
för att behålla dessa vinster på den ohemula nivå som omständigheterna medger.. eller gärna öka dem ytterligare.. så finns ju även oseriösa materialpåslag
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Jag tror dom flesta förstår att hantverkare behöver få in tillräckligt med pengar för att driva sin verksamhet. javisst..
Problemet ligger i att man har hitta på prislistor som är saltade x2 eller x3 mot vad produkten kostar på nätet för vem som helst. Man vill ta betalt enligt en prislista som är rena fantasier och som inta har något med verkligheten att göra då inte ens hantverkaren betalar det priset och ingen annan heller..
Höj timpenningen till dit den behöver vara och sluta lura folk med påhittade prislistor
Och som kund avtala vilken prislista som gäller och eller tydligt att det är hantverkarens faktura= inköpspris plus 10 % som du tänker betala, Det har gjort några gånger och många hantverkare tror att man då kan ta en hittepå prislista då.. då svarar man bara att du skickar kopia på din faktura och gör du inte det så tar jag priser på nätet istället.. Då kommer fakturan med en jäkla fart helt plötsligt när man påpekar vad det står i avtalet eller har det på sms eller inspelat från ett samtal med hantverkaren.
För 15 år sen när Rinkaby rör hade mer konkurrenskraftiga priser så avtala jag att den prislistan var takpriser hos rörmokaren. inga problem alls, jag brukar låna verktyg av honom ännu ibland så vi verkar överens..
Företag som är vana att jobba mot kommuner och större bostadsbolag och liknande är ofta vana med detta upplägg att man bifogar inköpsfakturans priser vad man gett för det man köpt.
Problemet ligger i att man har hitta på prislistor som är saltade x2 eller x3 mot vad produkten kostar på nätet för vem som helst. Man vill ta betalt enligt en prislista som är rena fantasier och som inta har något med verkligheten att göra då inte ens hantverkaren betalar det priset och ingen annan heller..
Höj timpenningen till dit den behöver vara och sluta lura folk med påhittade prislistor
Och som kund avtala vilken prislista som gäller och eller tydligt att det är hantverkarens faktura= inköpspris plus 10 % som du tänker betala, Det har gjort några gånger och många hantverkare tror att man då kan ta en hittepå prislista då.. då svarar man bara att du skickar kopia på din faktura och gör du inte det så tar jag priser på nätet istället.. Då kommer fakturan med en jäkla fart helt plötsligt när man påpekar vad det står i avtalet eller har det på sms eller inspelat från ett samtal med hantverkaren.
För 15 år sen när Rinkaby rör hade mer konkurrenskraftiga priser så avtala jag att den prislistan var takpriser hos rörmokaren. inga problem alls, jag brukar låna verktyg av honom ännu ibland så vi verkar överens..
Företag som är vana att jobba mot kommuner och större bostadsbolag och liknande är ofta vana med detta upplägg att man bifogar inköpsfakturans priser vad man gett för det man köpt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det kan jag inte göra men å andra sidan ser jag inte ett enda inlägg där man i samma andetag tycker att man nog ska säga åt sin hantverkare att han kan ta mer betalt istället för lägga det på materialet.....De flesta som har en åsikt vill ju ha det billigt och hade det varit billigt och istället högre timpenning så hade ju slutnotan kanske varit lika ändå.......Hade man känt sig bättre då?Demmpa skrev: