116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Då verkar vi vara helt överens i den frågan i alla fall.P Papperssnickaren skrev:
Jag håller med om att Hantverksformuläret är bra att använda och borde användas för alla bygguppdrag, det funkar ju även om man bara ska beställa en trappa i sten som för ett större ROT-uppdrag, Men minimala kostnader för båda parter.
Vi borde uppmuntra användningen av de standardavtal som redan finns.
Får opponera mig lite... En affärsjurist kan vara duktigare en en advokat. Jag är själv inte inom yrket men i min närhet finns en fd advokat som just sysslat med entreprenadjuridik men gått över till att bli anställd på ett företag och kan därmed inte längre kalla sig advokat. För att vara advokat måste du ha en viss utbildning och tagit ett antal prov och dokumenterat din erfarenhet. Men du måste dessutom arbeta som just advokat på en advokatbyrå. Slutar du med det är du inte längre advokat. Som jag förstår kan ett vanligt företag "hyra in" massor med advokater, men blir de anställda där så blir de istället "vanliga jurister". När du blivit advokat kan du bli delägare (eller starta egen byrå) och ta in vanliga jurister eller anställda advokater som sedan gör "allt" arbete.connywesth skrev:
Så att tro att en advokat är bättre än en jurist bara pga titeln är helt fel. Som i de flesta yrken kan någon trots en tjusig titel vara värdelös på det denne gör. Och alla har olika inriktningar, en brottmålsadvokat kan ju vara urkass på entreprenadjuridik och kontrakt.
Så, det fd entreprenadadvokaten brukar säga är att när privatpersoner gör om ett badrum och blir osams och tar in advokater så blir snabbt kostnaderna för att driva detta mha varsin advokat så höga att det är billigare att göra om jobbet. De tog i princip aldrig sådana fall för alla kom bara ut som förlorare. Såklart kan en av dem bli vinnare, men ofta har båda fått betala så mycket att det bara blir förlorare. Och för advokaten är det ju heller inte så kul att skicka en faktura i paritet med det vunna jobbet så de vill väl helst inte göra det alls eller hålla nere timmarna.
Att däremot upprätta en bra offertmall som kan backas juridiskt är högst vettigt att ta in en juridiskt kunnig person för, jag tror inte det behöver vara en professor i avtalsrätt för att få till en offert som duger för det vanliga badrummet, köket eller vad det kan vara... Kanske duger som sagt de standardavtal som finns...
Det finns nån slags blandad avsky till advokater för att de tjänar så bra och stor tilltro till att ska kunna lösa allt. Men det är ju bara vanliga människor.
Och fast än advokater tar ett ofta skyhögt arvode, så är ofta de i botten på kedjan som bara är anställda på en advokatbyrå inte så otroligt välavlönade om man ser till timlön då de ofta jobbar väldigt mycket övertid. Knepet är att bli delägare och få in andra under sig, då har jag uppfattat att många blir rika som troll. Jag tror rörisen som startar rörfirma troligen tjänar ungefär lika bra som den "vanliga" advokaten som startar advokatfirma. Några advokater går det skitbra för och de kan utan att ha 100-tals anställda tjäna väldigt bra, och de som är delägare i nån av de stora firmorna tjänar också ohemult bra. Men "småstadsadvokaten" som inte har några anställda jurister tror jag inte har så oerhört lätt att bli rik. Så, jag tror man ska undvika att generalisera.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Hur har det gått för TS?
Hej alla! Wow, tack för alla kloka, roliga och sarkastiska svar
Vet inte vart jag ska börja. Har tyvärr lite begränsad tid pga alla ungar, men skriver några punkter.
Hela köket var färdigritat och beställt av känd leverantör, och hos mycket kunnig och välrenomerad säljare. Hon förmedlade kontakten till hantverkaren som hon samarbetat med i många år, och de båda var på plats när han gjorde husesyn/planering. Sympatisk och skön människa, inget ont om hantverkaren i sig. Men kass i skriftligt tal, anar viss dyslexi eller liknande. Fick sedan detta mail, när vi tog kontakt inför byggstart: ”Hej
Jag är tyvärr sjukskriven och borta i 6 veckor , hoppas nu verkligen att det ska funka ändå , jag kommer åka ner på jobbet på onsdag o planera med grabbarna men räkna helt klart med att vi börjar 21/9”
Det kändes väl sådär, men ”grabbarna” visade sig vara toppen. Anar dock att detta delvis kan ligga bak saltningen, eller? Förlorad inkomst mm?
I vilket fall. Vi fick brev från nån advokat om att vi måste betala åtminstone 50000, annars blir vi stämda. Det kommer vi inte att göra, av principskäl. Vi har visst rättsskydd i hemförsäkring, bara att vänta in eländet
Hela köket var färdigritat och beställt av känd leverantör, och hos mycket kunnig och välrenomerad säljare. Hon förmedlade kontakten till hantverkaren som hon samarbetat med i många år, och de båda var på plats när han gjorde husesyn/planering. Sympatisk och skön människa, inget ont om hantverkaren i sig. Men kass i skriftligt tal, anar viss dyslexi eller liknande. Fick sedan detta mail, när vi tog kontakt inför byggstart: ”Hej
Jag är tyvärr sjukskriven och borta i 6 veckor , hoppas nu verkligen att det ska funka ändå , jag kommer åka ner på jobbet på onsdag o planera med grabbarna men räkna helt klart med att vi börjar 21/9”
Det kändes väl sådär, men ”grabbarna” visade sig vara toppen. Anar dock att detta delvis kan ligga bak saltningen, eller? Förlorad inkomst mm?
I vilket fall. Vi fick brev från nån advokat om att vi måste betala åtminstone 50000, annars blir vi stämda. Det kommer vi inte att göra, av principskäl. Vi har visst rättsskydd i hemförsäkring, bara att vänta in eländet
Finns det nåt skäl varför du INTE velat lägga ut ursprungsfakturan? Tråden innehåller ju tusen gissningar och antaganden. Den hade blivit mycket kortare, mer informativ och lättläst om du bara lagt ut fakturan...H Husare17 skrev:Hej alla! Wow, tack för alla kloka, roliga och sarkastiska svarVet inte vart jag ska börja. Har tyvärr lite begränsad tid pga alla ungar, men skriver några punkter.
I vilket fall. Vi fick brev från nån advokat om att vi måste betala åtminstone 50000, annars blir vi stämda. Det kommer vi inte att göra, av principskäl. Vi har visst rättsskydd i hemförsäkring, bara att vänta in eländet![]()
Fakturan samt bild på köket. Vi har fönster på ena väggen, och dörrar på de andra tre, så köket är inte så stort som det kan se ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Vilka materialpriser 
Nej, så är det inte. Och alla lampor, kakel osv har köpts av oss.Stibbadrill skrev:
Spekulerar fritt här, men kan det vara så att första offerten på 150.000kr var inklusive allt material och när den offerten nekades så ändrade hantverkaren texten i offerten från ”inkl. material” till ”exkl. material” och sänkte summan för ”material, hyra maskiner samt resor” till 29.000kr?
Vore ju också kul att få se exakt vad som är upptaget i fakturan för dessa 63.000kr? Har han köpt lampor, uttag, dimmers, kakel, vattenledningar osv. så kan det ju komma upp i de priset...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Elmaterialet ser iaf ut att ligga på 3-4ggr på vad du själv kan köpa det för.
Troligtvis nått liknande för VVS-delarna.
Troligtvis nått liknande för VVS-delarna.
Vilken skämtare, till och med "inkoppling av sen diskmaskin" antal "1.5" 
Har du 1½ diskmaskin?
Och ja alla priser verkade kryddade, men det vore väl bra att bekräfta det.
Jag tycker fortfarande du ska be om på kvitton för allt. Ändå bra att ha ifall något går sönder så du har garanti på grejerna. Han kan ju inte utnyttja priserna på materialet för att ta en extravinst, det är fel i en sådan konsulttjänst.
Har du 1½ diskmaskin?
Jag tycker fortfarande du ska be om på kvitton för allt. Ändå bra att ha ifall något går sönder så du har garanti på grejerna. Han kan ju inte utnyttja priserna på materialet för att ta en extravinst, det är fel i en sådan konsulttjänst.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Denna post gäller 1,5 extra arbetstimmar, sannolikt för att diskmaskinen inte var på plats när de planerade att installera den. TS kan svara på huruvida det krävdes tex. ett extra besök för detta.SimpleCookie skrev:
Vilken skämtare, till och med "inkoppling av sen diskmaskin" antal "1.5"
Har du 1½ diskmaskin?
Håller i övrigt med om att fakturan är ohälsosamt saltad.....