116 683 läst ·
366 svar
117k läst
366 svar
Extremt tillägg på faktura
Det är inte så lätt att få några prisuppgifter innan beställning, ibland blir det typ ”du får ett bra pris”, ”du får xx%”. Om man då ligger på för att få verkliga priset så blir man ofta ”en jobbig kund” som hantverkaren slutar att svara, å jobbet rinner ut i sanden.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo jag är medveten om det men om alla försöker bli bättre så kommer hantverkarna bli tvungna att ge offert innan .......den som inte kan ge det blir ju då till slut utan jobb.Demmpa skrev:
Idag är det för få som är aktiva och verkligen jämför och det utnyttjar ju de som saltar räkningarna.
2-400% marginal kan man inte ha, marginalen kan vara högst 100% och är det 100% så har man fått det man säljer gratis. Köper man nåt för 1kr och säljer för 2 kr så har man 50% marginal. Pålägg kan däremot vara från 0 till hur mycket procent som helst.J JohanLun skrev:Ja, det är en mycket konstig modell. Ungefär som att kaféet skulle ta 100kr för kaffet och 5kr för bullen, men bara sälja bullar om man köper kaffe.
Och om 10% inte räcker som marginal för hantverkaren så är det väl ok med både 20 och 30%. Men nu pratar vi 2-400%.
Eftersom många hantverkare faktiskt har rimliga materialpriser så känns det som att de som tillämpar detta och de som har dessa prislistor är de som vill blåsa oss konsumenter. Det borde bara rensas bort. EIO, Ahlsell mfl som kan påverka detta - kan inte någon prata med dem så vi får rimliga prislistor med kanske 30-40% "påslag" på prislistorna?
Det är villaägaren fel när han blir utsatt för inbrott, enligt tjuven -Hade han låst dörren, hade jag ju inte kunnat komma in!S Stefan1972 skrev:
Staffan
400% påslag menade jag förstås...L Tommy Lövgren skrev:
P polaris78 skrev:Jo det är väl ett tips till alla som ska ta en offert nånstans och få nått utfört..
Avtala tydligt vilken prislista som gäller för att slippa det här tramset som hela hantverkar branschen håller på med mer eller mindre. ett rimligt är väl 10 % påslag på materialet på verkligt inköpspris = lika med att hantverkaren visar sin faktura på materialet för att få betalt. nekar dom det blir det priset på nätetoch plötsligt så kommer deras inköpsfaktura fram med en jäkla fart...
![]()
Bara problemet att en del leverantörer av material har knep för att hantverkaren skall kunna tjäna ordentligt på materialet även om man skickar med fakturan! Jag vet leverantörer som skickar med två st fakturor på samma material, men med "rabatt" om man betalar fakturan på 10 dagar. Man kan alltså välja att betala på 10 eller 30 dagar. Du får alltså en faktura på 30 dagars betalkrav på exempelvis reglar, spånskiva, golv med mera där pris inkl moms är på låt oss säga 28567kronor. Sedan får du en faktura på 10 dagars betalning, och om du betalar på 10 dagar får du "rabatt" så den kanske ligger på 19687 kronor. Hantverkaren betalar givetvis den på 10 dagar, tar fakturan på 30 dagar och skickar med och lägger på 10% på den. Plus att i slutet av året får företagaren tillbaka pengar från leverantören i en klumpsumma för att "han har varit en duktig kund och handlat mycket". Allt för att det skall se bra ut mot kunden men hantverkaren skall kunna tjäna nästan dubbelt på materialet gissningsvis
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Självklart så finns det dessa olika former av troligen av mer eller mindre straffbara metoder som branschen tycker är ok..F frityreldarn skrev:Bara problemet att en del leverantörer av material har knep för att hantverkaren skall kunna tjäna ordentligt på materialet även om man skickar med fakturan! Jag vet leverantörer som skickar med två st fakturor på samma material, men med "rabatt" om man betalar fakturan på 10 dagar. Man kan alltså välja att betala på 10 eller 30 dagar. Du får alltså en faktura på 30 dagars betalkrav på exempelvis reglar, spånskiva, golv med mera där pris inkl moms är på låt oss säga 28567kronor. Sedan får du en faktura på 10 dagars betalning, och om du betalar på 10 dagar får du "rabatt" så den kanske ligger på 19687 kronor. Hantverkaren betalar givetvis den på 10 dagar, tar fakturan på 30 dagar och skickar med och lägger på 10% på den. Plus att i slutet av året får företagaren tillbaka pengar från leverantören i en klumpsumma för att "han har varit en duktig kund och handlat mycket". Allt för att det skall se bra ut mot kunden men hantverkaren skall kunna tjäna nästan dubbelt på materialet gissningsvis
Man lär som kund därför ha klart för sig ungefär vad materialet ska kosta , knöligt javisst.. men att samma material säljs till halva priset på nätet mot vad hantverkaren vill att jag ska betala är ju ett tydligt tecken på att man blir grundlurad. Ringer man själv ner till den bygghandel som man handlar från och får bättre pris än fakturan från snickaren visar så bör man ana vissa problem.. har man då kommit överens om inköpspris så är det dags att leta fram priser som är korrekta.
Egentligen är det som husbyggare så att man borde knalla ner till bygghandeln och öppna konto och förhandla fram egen rabatt och klargöra att det är den som snickaren ska hämta ut material på eller vara lika ful som snickaren och öppna några mailadresser som ser ut att vara ett byggföretag som existerar men ligger lite utanför distriktet eller om man har vänner i byggbranchen få ut priser på dom varor det gäller och rätta till räkningen från snickaren. står det inköps pris plus 10 procent så är det ju det som gäller och inte olika mygelmetoder.
Vore kanske dags för en ny del i forumet om priser på byggmaterial vad saker ska kosta för många byggvaruföretag ger typ samma rabatt till alla snickare på byn även om nån har 10 anställda och nån annan är ensam snickare.
Nu tycker jag öht inte om materialpåslag på det där viset. Det har gått överstyr, men låt oss ett ögonblick bortse från vad jag kan tycka om den sakenF frityreldarn skrev:Bara problemet att en del leverantörer av material har knep för att hantverkaren skall kunna tjäna ordentligt på materialet även om man skickar med fakturan! Jag vet leverantörer som skickar med två st fakturor på samma material, men med "rabatt" om man betalar fakturan på 10 dagar. Man kan alltså välja att betala på 10 eller 30 dagar. Du får alltså en faktura på 30 dagars betalkrav på exempelvis reglar, spånskiva, golv med mera där pris inkl moms är på låt oss säga 28567kronor. Sedan får du en faktura på 10 dagars betalning, och om du betalar på 10 dagar får du "rabatt" så den kanske ligger på 19687 kronor. Hantverkaren betalar givetvis den på 10 dagar, tar fakturan på 30 dagar och skickar med och lägger på 10% på den. Plus att i slutet av året får företagaren tillbaka pengar från leverantören i en klumpsumma för att "han har varit en duktig kund och handlat mycket". Allt för att det skall se bra ut mot kunden men hantverkaren skall kunna tjäna nästan dubbelt på materialet gissningsvis
Däremot kan man faktiskt kräva att hantverkaren istället för att uppvisa faktura, ska förete kvitto på sin betalning för det där materialet..
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo jag vet att det talas om dubbla fakturor men hur många har sett byggarens fakturor då? Jag bygger inget utan håller på med bildelar och skulle nån be om att få se mina papper i firman och vad jag betalar för delarna så skulle jag nog anse personen som väldigt konstig.........Vilka lev jag har och vad jag betalar är ju inget jag skyltar med direkt.......
Ja, så kanske det kan se ut. Men hur rimligt på en skala.. inom en bransch där påslagen gått överstyr och man mer eller mindre åstadkommit polarisering mellan kunder (konsumenter) och hantverkare.S Stefan1972 skrev:Jo jag vet att det talas om dubbla fakturor men hur många har sett byggarens fakturor då? Jag bygger inget utan håller på med bildelar och skulle nån be om att få se mina papper i firman och vad jag betalar för delarna så skulle jag nog anse personen som väldigt konstig.........Vilka lev jag har och vad jag betalar är ju inget jag skyltar med direkt.......
Jag vet att man tittar snett och vill vägra förändring, i alla fall inte visa korrekta underlag.. och på det viset lär det fortsätta på en överhettat marknad. Men om man ska komma tillrätta med det så får man utstå att man betraktas som konstig om man inte vill acceptera bli lurad.
Mycket märkligare är det, att orimliga påslag får fortgå utan att någon synar detta på allvar.. allt medan "alla" känner till hur "hitte-på-debiteringar" också förstör tilltron för en hel bransch.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det bästa är ju som sagt att alla kunder blir bättre på att fråga innan och be om priser och en offert de kan acceptera eller inte. Kommer alla göra så så kommer det ju sakta att gå till det bättre för ingen accepterar ju priser som är helt uppåt väggarna om de kan jämföra. Visst är det svårt att hitta hantverkare ibland som vill ge priser men någonstans lär man ju börja.....nåt ca pris borde man kunna få iallafall för merparten av de som känner sig lurade har ju i princip löpande på allt och bara helt sonika litar på hantverkaren. Det blir ju fel det också. Då har man ju inget att hänvisa till vid en tvist heller och det vet hantverkaren om..........
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Den stora skillnaden är att du inte lovat nån att fixa fram materialet för inköpspris plus 10 procent..S Stefan1972 skrev:Jo jag vet att det talas om dubbla fakturor men hur många har sett byggarens fakturor då? Jag bygger inget utan håller på med bildelar och skulle nån be om att få se mina papper i firman och vad jag betalar för delarna så skulle jag nog anse personen som väldigt konstig.........Vilka lev jag har och vad jag betalar är ju inget jag skyltar med direkt.......
Och sen myglar för att dölja att man tjänar betydligt mer i ett dolt påslag
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nä men hade kunden bett om priser att jämföra med så hade man ju aldrig accepterat det.........kontentan är ju fortfarande den att de som är lurade sällan har kontrollerat nåt innan utan de får fakturan när allt är klart och ser att de betalat 6000kr för nåt som andra tar 600kr för.......Blir liksom fel ände att börja i och det går ju inte att styra upp sånt här med prislistor. De som inget vet och litar på folk kommer inte att undersöka det iallafall. Jämföra kan de bara göra genom att ta in priser från flera olika och är det då 3 normala och en ockrare så blir det ju ganska enkelt.P polaris78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast om man tar in priser från 4 och de alla svarar "Vi tar X kr/h" och när man frågar om materialkostnad så säger de att de inte vet så noga, men jag kommer få ett bra pris 25% rabatt för de har så bra priser...
Det är lite skillnad med bilverkstan. Jag bytte bromsskivor bak i våras. Han kunde säga på kronan vad de skulle kosta (hans inpris skiter jag i). Även om jag inte skulle frågat så skulle det förvåna mig mycket om jag fått betala 3-4 ggr normalpris för skivorna.
Det är lite skillnad med bilverkstan. Jag bytte bromsskivor bak i våras. Han kunde säga på kronan vad de skulle kosta (hans inpris skiter jag i). Även om jag inte skulle frågat så skulle det förvåna mig mycket om jag fått betala 3-4 ggr normalpris för skivorna.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Inköpspriset plus 10 % blir ju av största intresse just pga att han lovar mig att jag ska betala just inköpspriset plus 10 procent ,att han då försöker lura mig med att visa felaktiga fakturor för att han och bygghandeln håller på med saker som troligen faller under bedrägeri lagstiftningen är ju problemet.S Stefan1972 skrev:nä men hade kunden bett om priser att jämföra med så hade man ju aldrig accepterat det.........kontentan är ju fortfarande den att de som är lurade sällan har kontrollerat nåt innan utan de får fakturan när allt är klart och ser att de betalat 6000kr för nåt som andra tar 600kr för.......Blir liksom fel ände att börja i och det går ju inte att styra upp sånt här med prislistor. De som inget vet och litar på folk kommer inte att undersöka det iallafall. Jämföra kan de bara göra genom att ta in priser från flera olika och är det då 3 normala och en ockrare så blir det ju ganska enkelt.
Att försöka dra jämförelser till andra branscher där man inte lovat nåt inköpspris till kunden är ju ganska orelevant i frågan. självklart fattar jag att du bara betalar en bråkdel för dina bildelar in i företaget mot vad du säljer dom för till kund..