Byggahus.se
Morsning
Har ett extra hus på gården som används, nu för tiden, som gästhus. Har tänkt ett par år att det är dags att bryta upp badrummet då det luktat lite unket. I år tog jag tag i det efter att golvbrunnen ramlade ned genom golvet. Vid uppbrytning visade det sig att det inte fanns något trä kvar alls. Hela golvet bestod bara av plattan med flytspackel och klinker. Alla reglar, spånskiva och trossbotten var helt upplösta. Likaså hela bottensyllen på ca 3 meter i ena hörnet samt bärande stående reglar upp till ca 2 dm. Hörnet som även har en ovanvåning står således i luften.

Så.. Det blev således lite mer jobb än jag hoppats på.

Jag kan inte hitta någon uppenbar orsak till problemet annat än då golvbrunnen. Kan det verkligen bli en så extrem röta av att golvbrunnen läckt? Att skadan blir så total 2 meter bort, rummet är ca 2.5*2 meter och golvbrunnen låg i ena hörnet. Men skadan är lika omfattande i hela rummet. I annat fall måste nästan vattnet kommit utifrån men jag tycker inte riktigt att det stämmer heller..

Nästa fråga gäller hur jag ska gå till väga med bottensyllen. Huset är gammalt, ca 200 år, men badrummet ligger i en utbyggnad som är ca 80 år. Bottensyllen består av en timmerstock men den är i princip helt bortruttnad på ena väggen och halva på andra väggen, alltså ytterhörnet.
Kan man "safe:a" och ta timmerstockar på ca 1 meter och först byta en meter inne i hörnet, därefter ta bort resten och foga ihop de nya timmerstockarna? Tänkte att dels blir det lättare att hantera och få in dem och dels känns det lite bättre att strukturen har lite support av det som finns kvar av den gamla syllen. Sedan har den ju support av den nya biten mot hörnet när man byter resten..

En annan fundering gällande trossbotten.. När man har en trossbotten i en torpargrund, vore det inte bättre att spjälorna med lite mellanrum och inte ha någon papp eller liknande utan bara spjälor med ett par cm mellanrum och sedan isoleringen direkt på? Skulle det då bli en vattenläcka borde väl vattnet rinna ned i grunden istället för att sprida sig?
Det är ju bara ett "sommarbonat" hus så jag behöver ju inte fundera så mkt på kyla osv.

• Uppbrutet golv i ett gammalt badrum visar förmultnade träreglar och spillror runt VVS-rör, tecken på omfattande vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat badrumsgolv med upplöst isolering och ruttnande träreglar kring rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att det bara va flytspacker och klinker kvar... inget tätskick? kan ju vara en orsak. Känns ju som att vattnet har bara runnit rätt igenom då skadan är så stor.

V Vector skrev:
Du skriver att det bara va flytspacker och klinker kvar... inget tätskick? kan ju vara en orsak. Känns ju som att vattnet har bara runnit rätt igenom då skadan är så stor.
Ah, jo. Det var sådan där fuktspärrsfärg

Kombination med skadedjur ? (Insekter)

M mogga skrev:
Ah, jo. Det var sådan där fuktspärrsfärg
... som kanske har spruckit på antal ställen då det är en träkåk å ev med dålig lutning på golv så har vattnet runnit ev bort från golvbrunn. En tanke bara....

Finns det någon ventilation av utrymmet under golvet? Om huset är 200 år gammalt är det antagligen en mullbänk som grundläggning. Den ventileras inåt huset. Det kan den inte göra om det är ett tätskikt i golvet. Så om utbyggnaden är gjord likadant som det gamla huset men senare försedd med isolering och tätskikt kan det vara en del av problemet. I synnerhet om det också läckt vatten genom tätskiktet. Blöt isolering torkar långsamt i ett slutet utrymme. Det kommer den att göra även om du lägger gles trossbotten.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kombination med skadedjur ? (Insekter)
Jo det var iof enorma mängder svartmyror i trät

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.