58 127 läst ·
218 svar
58k läst
218 svar
Extrem ändring av energiförbrukning
Grundproblemet är att företagen inte begriper vad GDPR innebär och tar det säkra före det osäkra så dom slipper riskera något. Sen finns det även en del som slentrianmässigt hänvisar till GDPR för att dom inte vill/orkar/kan gräva fram den efterfrågade informationen.M MrDizzy skrev:ja jag vet.
Men pga GDPR så rensar tex EON (som jag har) automatiskt alla kunduppgifter inklusive statistiken (utom fakturorna då) efter 6 månader efter kundrelationen upphört (vilket är helt enligt med GDPR och bra rutiner egentligen)
Så för att få ut nått vettigt om från bolag som gör som EON så måste man bråka ganska mycket.
Frågan är om man orkar slösa tid och energi på det??
Det ännu roligare i just mitt fall ... är att föregående ägare är död ... och GDPR gäller inte avlinda personer så att hänvisa till "Du kan inte få ut statistiken pga GDPR" är ju rent felaktigt.
Att hänvisa till "Våra GDPR rutiner gör att alla kunduppgifter utom fakturor rensas automatiskt efter 6 månader och därför har vi inte på kundtjänst kvar något att dela ut. Du får kontakta ekonomiavdelningen via växeln alternativt dataskyddsombudet"
Det hade varit en mer korrekt hänvisning.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Hmm 600 kWh per månad. Ja det har vi också på sommaren men då laddar vi elbilen också på det .200-400 kWh går till bilen då.mrsnhp skrev:
Du kanske har ett hönshus ?
Vilken uppvärmningsform? Vår reglercentral till fjärrvärmen var inställd på att aldrig skicka ut vatten med lägre temp än 32C i radiatorslingan, oavsett utetemperatur vid inflytt. Det och några andra justeringar och förbrukningen på sommaren (jun-aug) har gått från totalt 2816 kWh under 2021 till 782 kWh för 2022.mrsnhp skrev:
Varken vi eller grannarna har hönshusE Elajomannen skrev:
Lite överkurs i interna ByggaHus Skämtmrsnhp skrev:
Varken vi eller grannarna har hönshusOch ingen elbil eller elcykel heller. Vi fixade bättre loggning för bergvärmepumpen för några veckor sedan. Senaste tio dagarna har den värmt varmvatten i sju timmar, vilket blir 70 kWh dvs ca 210 kWh i månaden. Då är det bara resten kvar att leta reda på. Vi har nyligen skaffat ett par shellypluggar och ska mäta på olika apparater.
Frågan borde eg inte vara om du har ett hönshus, utan om grannen har ett ??
Kommer från tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/
inlägg #21
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2
Jaja nog om det
Shelly pluggar är bra att flytta runt och mäta vad som kan tänkas dra.
Min gamla diskmaskin drar ca 2kWh / disk ... en ny ligger under 1kWh
En tvätt ligger på ca 1.5kWh
Det kan även vara gamla glödlampor ... tex om ni har en gammal 100W glödis i nån utomhuslampa / i pannrum( been there, done that dvs glömt den på i pannrumet med stängd dörr och sen undrat vad i h-vete drar ström)
Ugn, om man använder den mycket drar ju rätt fint med.
TV hörna med förstärkare/spelkonsol etc etc som allt är i standby kan dra massor.
Gamla vitvaror som är på upphällningen kan dra
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kan jag ha något rekord med drygt 200 gånger så hög energiförbrukning (fjärrvärme) i januari jämfört med juli? 
N Neni91 skrev:
Okej, men vem är elnätsägare? Är det också Göta Energi, eller är dom elhandelsbolag endast?
Rimligen borde du kunna se åtminstone dag för dag-förbrukning.
Om elnätsägaren inte har någon statistik på mina sidor så bör du kunna få ut statistik i Excel-format via mailen.
Men temperaturskillnaden (deltaT=Temp inne - Temp ute) har ju ökat från 20-15=5 grader till 22,5-8=14,5 grader mellan de två månaderna du jämför.N Neni91 skrev:Ändå intressant att er förbrukning mellan sommarmånaderna i snitt och oktober-november endast ökar med ca 100-200 kWh för att sedan drygt dubblas de kallaste månaderna. Detta är rimligt. Men för mig är inte rimligt att vi i september månad hade ca 15 grader ute och i oktober ca 8 grader och att denna skillnad gör att min förbrukning ökar med 150% månaderna emellan. Därför är jag orolig över hur det då kommer bli när det är -10 ute. Är ökningen linjär per grad bör jag förvänta mig en förbrukning på 3500 kWh/mån vid - 10 grader..
Det är en ökning med nästan 200%. Så det är ju inte alls orimligt att förbrukningen ökat med 150%
Minskad innetemperatur ger minskad energikostnad för uppvärmning som du har fått svar I tråden, dock har du en underliggande elförbrukning ca 400-600 kwh/månad till hushållsel, matlagning, varmvatten belysning mm. som inte påverkas. Den procentuella skillnaden vid höjd/minskad innetemperatur och lägre utetemperatur påverkar enbart energiförbrukningen för uppvärmning. Dina sommarmånader hade förmodligen ingen stor andel för uppvärmning.N Neni91 skrev:Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Redigerat: