SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Njae, det är elförbrukningen för uppvärmning som går ner 5% per grad sänkt inomhustemperatur. Om du förbrukar 750 kWh/månad på sommaren är detta ren hushållsel. De 950 kWh som förbrukats extra i oktober är till uppvärmningen, det är den förbrukningen du kan sänka med 15% om du drar ner temperaturen 3 grader inne.
Precis. Som jag skrev i ordinarie inlägg så hade vi även stödvärme på under sommarmånaderna för att förhindra att det bli rått vissa kalla dagar under sommaren. Då var alla termostater på elementen öppna till max och vredet på elpannan var satt till 0,3 ungefär (från en skala på 0-10). Jag hörde reläerna slå ifrån för pannan under sommaren och även pumpen pumpa vatten. Så de 750 kWh under sommaren kan inte varit hushållsel, det är alldeles för högt. Vi kör diskmaskin var 3e dag, ca 4 tvättmaskiner i veckan, ingen torktumlare, har några ledlampor igång på kvällarna, en 65tums tv som går några timmar, wifi, nån plattång och fön då och då, samt kyl och frys. Ingen chans att dessa elartiklar drar 750 kWh/mån.

Edit:

Jag kommer ikväll lägga upp en bild på hur pannan ser ut. Så om någon där ute har någon info om modell och kan förklara lite snabbt vad alla knappar och vred betyder vore det uppskattat.

Kan även lägga till att vi i hallen, ca 14-17 m2, har vattenburen golvvärme som även den matas med vatten som värmts upp av elpannan. Hur påverkar detta förbrukningen? Ska man stänga av shunten till den vintertid för att spara på värmen?

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Precis. Som jag skrev i ordinarie inlägg så hade vi även stödvärme på under sommarmånaderna för att förhindra att det bli rått vissa kalla dagar under sommaren. Då var alla termostater på elementen öppna till max och vredet på elpannan var satt till 0,3 ungefär (från en skala på 0-10). Jag hörde reläerna slå ifrån för pannan under sommaren och även pumpen pumpa vatten. Så de 750 kWh under sommaren kan inte varit hushållsel, det är alldeles för högt. Vi kör diskmaskin var 3e dag, ca 4 tvättmaskiner i veckan, ingen torktumlare, har några ledlampor igång på kvällarna, en 65tums tv som går några timmar, wifi, nån plattång och fön då och då, samt kyl och frys. Ingen chans att dessa elartiklar drar 750 kWh/mån.
Jag antar att varmvattnet värms upp av pannan också. Ca 150-250 kWh/mån beroende på antal i familjen.

G Niklas Anders skrev:
Jag antar att varmvattnet värms upp av pannan också. Ca 150-250 kWh/mån beroende på antal i familjen.
Det stämmer, det glömde jag ta med. Vi är två vuxna i hushållet och förbrukningen av varmvatten vanorna har varit desamma under sommaren och oktober. Men självklart ska den också räknas in i de 750 kWh under sommarmånaderna.

• Gilla
c1rca
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Ändå intressant att er förbrukning mellan sommarmånaderna i snitt och oktober-november endast ökar med ca 100-200 kWh för att sedan drygt dubblas de kallaste månaderna. Detta är rimligt. Men för mig är inte rimligt att vi i september månad hade ca 15 grader ute och i oktober ca 8 grader och att denna skillnad gör att min förbrukning ökar med 150% månaderna emellan. Därför är jag orolig över hur det då kommer bli när det är -10 ute. Är ökningen linjär per grad bör jag förvänta mig en förbrukning på 3500 kWh/mån vid - 10 grader..
jo fast vi har luft luft pump. Och svalare inomhus. Runt 20-21.

om man istället kollar en bild från 2019 när vi använde frånluftspannan(som är från 1990 och är som en elpanna)
Skärmavbild av mobilapp som visar månatlig elförbrukning i kWh över år med topp i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Januari är inte med. Men då hade vi 2400kwh.

sen i september installerade vi luft luft istället då pannan ej fungerade som vi ville. Den kunde stanna då o då..

sen bor vi i Blekinge också och har därför lite mildare än er:
Samt vi är endast två i hushållet.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
tommib
Jag tycker också att 3500 kWh på en månad med -10 grader ute verkar helt rimligt. I våra kedjehus från 60-talet så ligger de som har elpanna betydligt högre.

Hur stor boarea är det? Har det alltid varit elpanna eller har huset haft oljeeldning tidigare. Det är lite på gränsen, huset kan ha varit planerat för oljeeldning men så kom oljekrisen mellan. Då har ni sannolikt radiatorer designade för höga temperaturer vilket är sämre med värmepump.

Ang golvvärmen så spelar det ingen större roll. Värmen måste tillföras på något sätt till huset om det inte ska bli kallare.

Som sagt, du behöver börja spara så fort som möjligt. Sänk temperaturen inne. Få en LLVP installerad så fort som möjligt. Köp varma täcken till sovrummen och tofflor till fötterna.

Välkommen till forumet! Och till husägande!

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Det är självdrag, inget övrigt i hemmet för ventilationen.
Har tyvärr inte timpris och elbolaget är Göta Energi. Där kan jag bara se förbrukning i tabellform månadsvis. Men den säger mig inte så mycket då jag inte har något att jämföra med i fjol då vi som sagt flyttade in i maj.
mmm pga GDPR så tar många nätägare och rensar allt som har med föregående kunder att göra efter typ 6 månader. Och du kan inte få ut den de 6 månaderna heller om föregående ägare lever pga GDPR.
Så praktiskt sett kan man glömma att få ut elförbrukning från före man själv ägde fastigheten,

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Det stämmer, det glömde jag ta med. Vi är två vuxna i hushållet och förbrukningen av varmvatten vanorna har varit desamma under sommaren och oktober. Men självklart ska den också räknas in i de 750 kWh under sommarmånaderna.
Har ni någon beräknad årsförbrukning utskriven på era fakturor? Eller finns det någon sådan siffra på era sidor hos antingen elhandelsbolag eller nätbolag?

M MrDizzy skrev:
mmm pga GDPR så tar många nätägare och rensar allt som har med föregående kunder att göra efter typ 6 månader. Och du kan inte få ut den de 6 månaderna heller om föregående ägare lever pga GDPR.
Så praktiskt sett kan man glömma att få ut elförbrukning från före man själv ägde fastigheten,
Känns ju som en felaktig tolkning. Förbrukning är ju inga personuppgifter. Mätarid är ju könslöst så att säga.

Jag fick ut tre år direkt via mail så sent som i våras från nätägaren.

Går inte detta att få ut, är det energideklarationen som gäller. Något som garanterat finns tillgängligt och har en årsförbrukning angiven på sig.

• Gilla
TommyStrandberg
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det finns inga såna krav på grund av GDPR. Dessutom är alla bolag skyldiga att spara fakturor i tre år.

N Neni91 skrev:
Det är självdrag, inget övrigt i hemmet för ventilationen.
Har tyvärr inte timpris och elbolaget är Göta Energi. Där kan jag bara se förbrukning i tabellform månadsvis. Men den säger mig inte så mycket då jag inte har något att jämföra med i fjol då vi som sagt flyttade in i maj.
Inte elleverantören, utan elnätsbolaget (de som äger kablarna i backen). Troligen Borås Energi och Miljö efter lite googlande. Men du ser det på ditt skåp, alternativt faktura.

Begär ut senaste tre årens månadsförbrukning, posta det tillsammans med energideklarationen så kommer det vara lättare att hjälp till och svara på dina frågor.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Känns ju som en felaktig tolkning. Förbrukning är ju inga personuppgifter. Mätarid är ju könslöst så att säga.

Går inte detta att få ut, är det energideklarationen som gäller. Något som garanterat finns tillgängligt och har en årsförbrukning angiven på sig.
När de kan kopplas till identitet, vilket de kan. Så kan de absolut ses som känsliga.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Cheesen
N Neni91 skrev:
Ändå intressant att er förbrukning mellan sommarmånaderna i snitt och oktober-november endast ökar med ca 100-200 kWh för att sedan drygt dubblas de kallaste månaderna. Detta är rimligt. Men för mig är inte rimligt att vi i september månad hade ca 15 grader ute och i oktober ca 8 grader och att denna skillnad gör att min förbrukning ökar med 150% månaderna emellan. Därför är jag orolig över hur det då kommer bli när det är -10 ute. Är ökningen linjär per grad bör jag förvänta mig en förbrukning på 3500 kWh/mån vid - 10 grader..
Oktober är nog kallare än så. Du glömmer att det är dygnsmedeltemperaturen du måste jämföra med. Sedan har du en annan sak att ta med i beräkningen och det är solenergi som strålar in genom fönstren. Den minskar oftast drastiskt under hösten. (Fritidshuset i Lappland är ett bra exempel. när jag kallställde det i september så har dygnstempen vart stadig men fallande. Dock så hade vi i några veckor sedan veckan höstens varmaste dag innomhus och det berodde på att solen sken och värmde upp huset (det gjorde 6 grader på innomhusluften (från 2 till 8 grader inne) trots att det var höstens kallaste dag med -6grader) Nu märks det extra tydligt i stugan då vi den är optimerad för lågt solstånd med stora fönster i söder och rejält takutsprång som gör att vi inte får sol genom söderfönstren förän i slutet av september

Även om du har "stödvärme" under sommarmånaderna så betyder det inte att pannan ger någon värme. i Borås i september så skulle vårat hus inte behöva någon värme alls från värmestystemet då kroppsenergi samt elektronik, vitvaror m.m. står för all värmeenergi som vi behöver. (tänk på att du avger drygt två kwh värme i kroppsvärme varje dygn)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inga såna krav på grund av GDPR. Dessutom är alla bolag skyldiga att spara fakturor i tre år.
G Niklas Anders skrev:

ja jag vet.
Men pga GDPR så rensar tex EON (som jag har) automatiskt alla kunduppgifter inklusive statistiken (utom fakturorna då) efter 6 månader efter kundrelationen upphört (vilket är helt enligt med GDPR och bra rutiner egentligen)

Så för att få ut nått vettigt om från bolag som gör som EON så måste man bråka ganska mycket.
Frågan är om man orkar slösa tid och energi på det??

Det ännu roligare i just mitt fall ... är att föregående ägare är död ... och GDPR gäller inte avlinda personer så att hänvisa till "Du kan inte få ut statistiken pga GDPR" är ju rent felaktigt.
Att hänvisa till "Våra GDPR rutiner gör att alla kunduppgifter utom fakturor rensas automatiskt efter 6 månader och därför har vi inte på kundtjänst kvar något att dela ut. Du får kontakta ekonomiavdelningen via växeln alternativt dataskyddsombudet"
Det hade varit en mer korrekt hänvisning.

• Gilla
llanner
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Jag tycker också att 3500 kWh på en månad med -10 grader ute verkar helt rimligt. I våra kedjehus från 60-talet så ligger de som har elpanna betydligt högre.

Hur stor boarea är det? Har det alltid varit elpanna eller har huset haft oljeeldning tidigare. Det är lite på gränsen, huset kan ha varit planerat för oljeeldning men så kom oljekrisen mellan. Då har ni sannolikt radiatorer designade för höga temperaturer vilket är sämre med värmepump.

Ang golvvärmen så spelar det ingen större roll. Värmen måste tillföras på något sätt till huset om det inte ska bli kallare.

Som sagt, du behöver börja spara så fort som möjligt. Sänk temperaturen inne. Få en LLVP installerad så fort som möjligt. Köp varma täcken till sovrummen och tofflor till fötterna.

Välkommen till forumet! Och till husägande!
Du värmer väl med överskottsvärme från Morias gruvor? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.