Vårt förra hus hade precis som TS elpanna och lite golvvärme.
70-talshus på 190 m².
Två vuxna och två barn 1 och 4 år.
Runt 40000 kWh/år...
Glad att vi flyttat

• Wow
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi ligger runt 400kWh per månad på sommarhalvåret när värmen är avstängd. Maj-September plus lite så ca 6 månader.

Sen har vi peakat på 1200kWh en Januari månad med hög värme i hus och garage. Nytt hus, ganska nära Borås då så det är ändå inte helt åt skogen.
Det är bara att räkna med ca 400kWh+ är normalt underhåll för varmvatten och el till TV, Kyl, frys etc. Det skiljer en hel del på dessa men även småsaker som cirkulationspumpar etc. Drar el utan att man tänker så mycket på det.

Sen tillkommer värme på vintern såklart. Och energibehovet är i princip proportionellt mot dT. Dvs temperaturskillnaden ute mot inne. Radhus är ju tacksamt med liten uppvärmd area

Eftersom ni har direktverkande el är det inte lönt att stänga av TV och så utan dra ner temperaturen bara så mycket ni pallar med. Duscha så kallt och kort det går och släpp inte ut värme i onödan.
Bara att spara ihop till en bra värmepump och samtidigt uppgradera reglersystemet om ni inte sätter in en luft-luft värmepump då.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Sätt in en luft/vatten värmepump, då kommer den även tillverka varmvatten. Med en luftvärmepump missar du den besparingen. De flesta har ju en verkningsgrad på minst 1-4, 1kw in och du får ut 4kw.
Se till att köpa från en firma som kan garantera dig hur mycket du sparar i förbrukning mot idag.
Kom ihåg du får alltid det du betalar för.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nu bor jag i vanlig lägenhet, men jag läste ngnstans i tråden där frågan kom upp vad som drar på sommaren. Jag har haft mätare på ex kyl o frys. Denna är en kombo med kyl uppe o frys nere… den är kanske 6-7 år gammal och den drar ca 100 kw/månad. Spisen är en vanlig glaskeramikhäll som är ca 8 år gammal och den lagar jag mat på ca 25 dgr/ mån och den drar då ca 40-45 kW/månad. I övrig betalar jag inget då för varmvatten o värme. Så resterande produkter i mitt hem -tv, routers, dator, kaffekokare etc snittar på ca 15-20 kW/mån
Det jag vill säga är att gamla vitvaror är riktiga energibovar.
Så om du börjar se dig omkring så har du egentligen många grejor som drar även på sommaren.

Samma uppvärmningssystem som du har har genererat denna förbrukning för endast uppvärmningen (hushållselen exkluderad) hos oss. Siffrorna kommer från ett år med lite kallare sommar. Du ser ungefär vad som väntar dig till vintern.

Tabell över månatlig faktisk förbrukning av värme, med data för varje månad och en total årsförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Tack för svar!
Vi bor i Borås. Huset ligger i mitten på längan, så det bör inte vara lika mycket spill via väggarna då vi får stödvärme från grannarnas uppvärmning. Fönstren har bytts ut till 3-glas och jag vet inte om tidigare ägare tilläggisolerat - men underhållet av huset har varit bra. Igår hade vi faktiskt energirådgivning med kommunen och jag är medveten om att vi sitter i en dyster sits och bör investera i nytt energisystem. Då radhuset är tvåplan med vattenburet lutar jag åt luft-vatten för att nyttja de befintliga rören. Rådgivaren sa att luft-luft inte är superbra om man har mer än ett plan och inte öppen planlösning. Problemet är att jag kan inte ha en luft-vatten pump installerad imorgon då ledtiderna skenat senaste tid. Dessutom sitter vi i en svår sits vad gäller att finansiera investeringen. Värdet på bostaden har gått ned sedan vi köpte och jag vet itne om banken vill utöka bolånet för denna investering (väntar svar), blanco är jag inte heller så sugen på pga de höga räntorna och räntefri avbetalning är oftast upp till 3 år. Men om investeringen kostar 150K så blir det ca 4200kr/mån räntefritt, vilket även det blir en hög utgift på hushållet. Även om vi minskar förbrukningen kommer totaltkostnaden de närmsta 3 åren vara högre för elen pga av återbetalningsgraden av nya pumpen. Tips upskattas!
Vad är det för panna?

N Neni91 skrev:
Tack för svar!
Vi bor i Borås. Huset ligger i mitten på längan, så det bör inte vara lika mycket spill via väggarna då vi får stödvärme från grannarnas uppvärmning. Fönstren har bytts ut till 3-glas och jag vet inte om tidigare ägare tilläggisolerat - men underhållet av huset har varit bra. Igår hade vi faktiskt energirådgivning med kommunen och jag är medveten om att vi sitter i en dyster sits och bör investera i nytt energisystem. Då radhuset är tvåplan med vattenburet lutar jag åt luft-vatten för att nyttja de befintliga rören. Rådgivaren sa att luft-luft inte är superbra om man har mer än ett plan och inte öppen planlösning. Problemet är att jag kan inte ha en luft-vatten pump installerad imorgon då ledtiderna skenat senaste tid. Dessutom sitter vi i en svår sits vad gäller att finansiera investeringen. Värdet på bostaden har gått ned sedan vi köpte och jag vet itne om banken vill utöka bolånet för denna investering (väntar svar), blanco är jag inte heller så sugen på pga de höga räntorna och räntefri avbetalning är oftast upp till 3 år. Men om investeringen kostar 150K så blir det ca 4200kr/mån räntefritt, vilket även det blir en hög utgift på hushållet. Även om vi minskar förbrukningen kommer totaltkostnaden de närmsta 3 åren vara högre för elen pga av återbetalningsgraden av nya pumpen. Tips upskattas!
Läge för att kolla in regeringens kommande stöd till "konverteringsåtgärder från direktverkande el eller gas som uppvärmningssystem till andra system som leder till minskad energianvändning och minskat effektbehov"
Se https://www.regeringen.se/pressmedd...tt-bemota-energikrisen-pa-kort-och-lang-sikt/
Vattenburen värme med elpanna är lika ineffektivt som elradiator så det borde ingå i "direktverkande el".

Själv installerade vi precis energiglas i de gamla kopplade tvåglasfönstren (kostade ca 100000kr, lite fönsterrenovering ingick) men får väl inga bidrag till det då vi redan har bergvärme.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Vi brukar ha runt 500 kWh per månad på sommaren och 1800 per månad på vintern. Bergvärme och vattenradiatorer.
När det är över 15 grader ute behöver huset inte värmas, det räcker med solinstrålning och alla människor och maskiner som alstrar värmte. Men när utetempen sjunker måste värmepumpen anstränga sig. Helt normalt. Men sänk från dina 22,5 grader. Resten beror på isolering samt dusch och bad.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Jag slutade läsa ditt inlägg när jag såg att pannan troligtvis är från 1973..

I dina kläder hade jag köpt en billig luft/luft värmepump typ nyss. Då har du "billig" värme löst under vintern, sen använder du tiden till att fundera på hur din framtida värme ska se ut.
Är pannan från 1973 så skulle jag kasta ut den omgående. Den är extremt oeffektiv, den lever på övertid och du kan vara säker på att när den går sönder är det söndag och 10 grader kallt..

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har liknande hus. Radhus byggt 76. 132m2 1,5 plan. Alla fönster är bytta till treglas. Luftvärmepump och elradiatorer. Har ingen elbil. Bor i Göteborg vid havet. Har ännu inte slagit på några element. Håller ca 21 grader på nedervåningen, nån grad kallare på övervåningen.

Förbrukning sedan maj 2021. Nov och Dec iår är uppskattat förstås

• Tabell med månatliga värden för två år, summerade totaler i slutet för varje år.
N Neni91 skrev:
Tack för svar!
Sänk temperaturen rejält, baka bröd när det är extra kallt, duscha kort tid, drick varma drycker oftare som exempel. Se det som en sport

B bjorwen skrev:
Är pannan från 1973 så skulle jag kasta ut den omgående. Den är extremt oeffektiv
Att den sannolikt är nära döden håller jag med om men hur kan den vara ineffektiv?

• Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Tack för svar!
Om du har köpt hus, maxbelånat och inte ens har en liten buffert på åtminstone några hundra tusen för ett 60-talshus, bör du nog överväga att sälja och köpa något billigare! Det är rätt mycket som kan gå sönder i ett hus….

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Låter inte alls konstigt, utan helt logiskt. Under sommaren behöver du i princip inte tillföra någon värme alls, när tempdelta ökar när det blir kallare behöver du använda det värmesystem huset har. Med andra ord då hade inget värmesystem behövts om sommaren varade under tolv månader

Viktor.J Viktor.J skrev:
Att du inte hade en förbrukning/väldigt låg för uppvärmning under sommarhalvåret är inte konstigt det betyder också att en ökning från låga nivåer blir stora procentuella ökningar.

ex.
Maj 1kwh
Oktober 10 kwh

Whaaaat 1000% högre förbrukning ?
Bra exempel, men det blir faktiskt 900% ökning (för ordningens skull).

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.