58 123 läst ·
218 svar
58k läst
218 svar
Extrem ändring av energiförbrukning
Hur är det med ventilation, självdrag eller något aggregat?
Men i övrigt så ja, det låter inte orimligt. Du bör mest troligt kunna logga in på ”mina sidor” hos elnätsbolaget och komma statistik, många har även logg på utomhustemperaturen.
Men i övrigt så ja, det låter inte orimligt. Du bör mest troligt kunna logga in på ”mina sidor” hos elnätsbolaget och komma statistik, många har även logg på utomhustemperaturen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Njae, det är elförbrukningen för uppvärmning som går ner 5% per grad sänkt inomhustemperatur. Om du förbrukar 750 kWh/månad på sommaren är detta ren hushållsel. De 950 kWh som förbrukats extra i oktober är till uppvärmningen, det är den förbrukningen du kan sänka med 15% om du drar ner temperaturen 3 grader inne.N Neni91 skrev:Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Det där är helt normal ökning av förbrukningen med tanke på både årstid och temperatur inne
För mig ökade värme åtgången med
sept - > okt med 700kWh
och ser ut att hamna på ca
200- 300 kWh för okt -> nov
men iom att jag har en LuftVatten värmepump så blev elförbrukningshöjningen bara en 5 del av detta.
dvs ca 120kWh i höjning av elförbrukningen för sept -> okt
Mina råd är följande
1) Beställ en LuftVatten värmepump så fort som möjligt. Ni kommer att tjäna in den investeringen på några få år.
2) Beroende på leveranstid på 1) så kolla om ni kan hitta en LuftLuft värmepump med kort leveranstid. Den sparar ni in under denna vinter.
3) Till dess ni har fått någon av värmepumparna dra ned på temperaturen inne till 18-19C och klä er med extra tröja och tofflor. Filtar i soffan
4) Dusha så kort tid ni kan. Värma varmvatten är dyrt
5) kolla om ni kan installera en kamin i vardagsrummet. Dock kan det vara långa leveranstider här med och just i år kan ni behöva åka långt för att få tag i ved .
Doch i erat fall med elpanna så kan det vara värt det , speciellt om ni har timpris och elpriset skjuter iväg i dec-jan-feb
För mig ökade värme åtgången med
sept - > okt med 700kWh
och ser ut att hamna på ca
200- 300 kWh för okt -> nov
men iom att jag har en LuftVatten värmepump så blev elförbrukningshöjningen bara en 5 del av detta.
dvs ca 120kWh i höjning av elförbrukningen för sept -> okt
Mina råd är följande
1) Beställ en LuftVatten värmepump så fort som möjligt. Ni kommer att tjäna in den investeringen på några få år.
2) Beroende på leveranstid på 1) så kolla om ni kan hitta en LuftLuft värmepump med kort leveranstid. Den sparar ni in under denna vinter.
3) Till dess ni har fått någon av värmepumparna dra ned på temperaturen inne till 18-19C och klä er med extra tröja och tofflor. Filtar i soffan
4) Dusha så kort tid ni kan. Värma varmvatten är dyrt
5) kolla om ni kan installera en kamin i vardagsrummet. Dock kan det vara långa leveranstider här med och just i år kan ni behöva åka långt för att få tag i ved .
Doch i erat fall med elpanna så kan det vara värt det , speciellt om ni har timpris och elpriset skjuter iväg i dec-jan-feb
Kontakta nätägaren och be om statistik tre år tillbaka på din anläggning så får du lite siffror på vad du kan förvänta dig.
Energideklarationen kan också ge lite ledtrådar, om än på segregerad helårsnivå.
Energideklarationen kan också ge lite ledtrådar, om än på segregerad helårsnivå.
För att kunna skriva så bra svenska som du faktiskt gör så verkar du rudis angående energi.N Neni91 skrev:Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Klart att det går åt mer energi att värma upp ett hus från minus 10 gradef jämfört med plus 15 grader.
Att ha det varmt och gott om höst vinter är inte gratis men kan vara värt kostnaden ändå.
Ett val som du kan göra.
Nej det stämmer inte riktigt. all energi som du tillför huset blir till värme. Den enda energin som TS inte kan tillgodoräkna sig är varmvatten som går ut i avloppet. Lampor, vitvaror, elektronik såsom TV, dator och liknande värmer också upp huset.SågspånPappspikEternit skrev:
Njae, det är elförbrukningen för uppvärmning som går ner 5% per grad sänkt inomhustemperatur. Om du förbrukar 750 kWh/månad på sommaren är detta ren hushållsel. De 950 kWh som förbrukats extra i oktober är till uppvärmningen, det är den förbrukningen du kan sänka med 15% om du drar ner temperaturen 3 grader inne.
Vårt hus som har fjärrvärme värms upp med nära hälften el. Varmvatten står fjärrvärmen för. Elförbrukningen brukar hamna ungefär 40% av våran totala energiförbrukning. Men vi har ju massor med elektronik som puttrar på så jag finner det inte speciellt konstigt. Elförbrukningen är rätt konstant för våran del året om. (något högre när det är riktigt kallt då vi har eftervärme i FTXen som kommer igång vid ca -15C)
Och till TS så är det helt naturligt att din förbrukning ökar när det blir kallt ute. Sänk innomhustemperaturenmed 3 grader, byt lister i dörrar och fönster så sparar du kanske 25%
Baserat på våra 4 år i huset, förvisso med FLVP då men. Uppvärmningen är inte gratis, och elbehovet är inte jämt fördelat över året.
Som föreslaget ovan, kontakta nätägaren och be om förbrukningen bakåt i tiden så får du en bra grund för vad du kan förvänta dig.
Du borde också ha en siffra på dina elfakturor gällande beräknad årsförbrukning eller liknande, den borde också ge en fingervisning om vad du kan vänta dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som föreslaget ovan, kontakta nätägaren och be om förbrukningen bakåt i tiden så får du en bra grund för vad du kan förvänta dig.
Du borde också ha en siffra på dina elfakturor gällande beräknad årsförbrukning eller liknande, den borde också ge en fingervisning om vad du kan vänta dig.
Tack för svar!Isakare skrev:
Tyvärr har ni nära nog sämsta möjliga läge.
Elpanna med vattenburet är bland det sämsta man kan ha nä det gäller energiförbruking.
Husen på 70 talet hade dålig isolering, om inte ert är tilläggsisolerat.
Har ni ett hus i mitten är det lite bättre än ett gavelhus (mindre ytterväggar)
Förr sa man att årsförbrukningen på ett normalstort hus var 20-25.000 kWh per år. Om ni nu förbrukat 7.500 kwh på ett halvår, så kan ni nog räkna med minst 15.000 kwh till innan hela året gått.
Nu vet vi inte var i landet ni bor, och hur kallt det blir där, men blir det minus en hel månad kan det bli ruggigt dyrt.
Jag hade ett 60 tals hus på 120 km med elvärme, familj på 4, årsförbrukningen låg på 25-27.000 per år. Med en luftvärmepump som komplement sänkte vi till under 20"
Skaffa en eller 2 luftvärmepumpar så fort det går, de kommer ni tjäna in på ett år eller 2.
Vi bor i Borås. Huset ligger i mitten på längan, så det bör inte vara lika mycket spill via väggarna då vi får stödvärme från grannarnas uppvärmning. Fönstren har bytts ut till 3-glas och jag vet inte om tidigare ägare tilläggisolerat - men underhållet av huset har varit bra. Igår hade vi faktiskt energirådgivning med kommunen och jag är medveten om att vi sitter i en dyster sits och bör investera i nytt energisystem. Då radhuset är tvåplan med vattenburet lutar jag åt luft-vatten för att nyttja de befintliga rören. Rådgivaren sa att luft-luft inte är superbra om man har mer än ett plan och inte öppen planlösning. Problemet är att jag kan inte ha en luft-vatten pump installerad imorgon då ledtiderna skenat senaste tid. Dessutom sitter vi i en svår sits vad gäller att finansiera investeringen. Värdet på bostaden har gått ned sedan vi köpte och jag vet itne om banken vill utöka bolånet för denna investering (väntar svar), blanco är jag inte heller så sugen på pga de höga räntorna och räntefri avbetalning är oftast upp till 3 år. Men om investeringen kostar 150K så blir det ca 4200kr/mån räntefritt, vilket även det blir en hög utgift på hushållet. Även om vi minskar förbrukningen kommer totaltkostnaden de närmsta 3 åren vara högre för elen pga av återbetalningsgraden av nya pumpen. Tips upskattas!
Installera luft/luftvärmepump (billigare, kort ledtid), sänk inomhustemperaturen till 19 grader och börja leva väldigt snålt så att du har råd att inom 2-3 år installera bättre värmekälla. Räkna inte med att banken ska vilja låna ut mer pengar till dig utan spara ihop de 150 till 200 kkr som det kommer kosta. I Borås är det nog inte lönt att installera bergvärme. Nackdelen är att med ett radhus mitt i längan kan det vara svårt att hitta en vettig plats för utedelen i en LVVP.
A amoreex skrev:Inte alls konstigt.
För att visa hur de kan se ut så ser vår elförbrukning ut såhär.
Vi kör luft luft värmepump endast.. har en FLVP men vi har ej använt den då den behöver bytas ut..(ny är beställd)
[bild]
Där ser du skillnaden mellan sommar och vinter.
Och hur de går upp och ner beroende på om de blir kallare eller varmare.
Ändå intressant att er förbrukning mellan sommarmånaderna i snitt och oktober-november endast ökar med ca 100-200 kWh för att sedan drygt dubblas de kallaste månaderna. Detta är rimligt. Men för mig är inte rimligt att vi i september månad hade ca 15 grader ute och i oktober ca 8 grader och att denna skillnad gör att min förbrukning ökar med 150% månaderna emellan. Därför är jag orolig över hur det då kommer bli när det är -10 ute. Är ökningen linjär per grad bör jag förvänta mig en förbrukning på 3500 kWh/mån vid - 10 grader..
Det är självdrag, inget övrigt i hemmet för ventilationen.L Låset skrev:
Har tyvärr inte timpris och elbolaget är Göta Energi. Där kan jag bara se förbrukning i tabellform månadsvis. Men den säger mig inte så mycket då jag inte har något att jämföra med i fjol då vi som sagt flyttade in i maj.
Utan investeringar är den största enskilda besparingen att sänka inomhustemperaturen. Nummer två är kallare och kortare duschar.N Neni91 skrev:Tack för svar!
Vi bor i Borås. Huset ligger i mitten på längan, så det bör inte vara lika mycket spill via väggarna då vi får stödvärme från grannarnas uppvärmning. Fönstren har bytts ut till 3-glas och jag vet inte om tidigare ägare tilläggisolerat - men underhållet av huset har varit bra. Igår hade vi faktiskt energirådgivning med kommunen och jag är medveten om att vi sitter i en dyster sits och bör investera i nytt energisystem. Då radhuset är tvåplan med vattenburet lutar jag åt luft-vatten för att nyttja de befintliga rören. Rådgivaren sa att luft-luft inte är superbra om man har mer än ett plan och inte öppen planlösning. Problemet är att jag kan inte ha en luft-vatten pump installerad imorgon då ledtiderna skenat senaste tid. Dessutom sitter vi i en svår sits vad gäller att finansiera investeringen. Värdet på bostaden har gått ned sedan vi köpte och jag vet itne om banken vill utöka bolånet för denna investering (väntar svar), blanco är jag inte heller så sugen på pga de höga räntorna och räntefri avbetalning är oftast upp till 3 år. Men om investeringen kostar 150K så blir det ca 4200kr/mån räntefritt, vilket även det blir en hög utgift på hushållet. Även om vi minskar förbrukningen kommer totaltkostnaden de närmsta 3 åren vara högre för elen pga av återbetalningsgraden av nya pumpen. Tips upskattas!
Vad står det i energideklarationen?
3500 vid minus tio grader låter rimligt, på gränsen till lite lågt till och med.N Neni91 skrev:Ändå intressant att er förbrukning mellan sommarmånaderna i snitt och oktober-november endast ökar med ca 100-200 kWh för att sedan drygt dubblas de kallaste månaderna. Detta är rimligt. Men för mig är inte rimligt att vi i september månad hade ca 15 grader ute och i oktober ca 8 grader och att denna skillnad gör att min förbrukning ökar med 150% månaderna emellan. Därför är jag orolig över hur det då kommer bli när det är -10 ute. Är ökningen linjär per grad bör jag förvänta mig en förbrukning på 3500 kWh/mån vid - 10 grader..
