Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!

• Gilla
salahunreal och 5 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Det låter väl inte helt orimligt. Man kan lite förenklat räkna med att energibehovet till uppvärmning är proportionellt till temperaturdifferansen mellan ute och inne. En tumregel är att man på årsbasis sparar ca 5% energi på uppvärmning per sänkt grad.

Ett enkelt sätt att minska kostnaden är att installera en luft/luftvärmepump centralt i huset som kan ta en stor del av uppvärmningen. Annars blir det större investeringar.

• Gilla
Zlatje och 20 till
  • Laddar…
Det är temperaturskillnaden mellan ute och inne som är absolut avgörande. Det är helt normalt att förbrukningen drar iväg när det blir kallt ute.
Sen har ni såklart gjort det ännu dyrare genom att öka så pass mycket. I de flesta värmesystem har man ju reglering med termostater så ni ska ju inte behöva ratta så mycket själva när årstiderna förändras.
Sen får man vara medveten om att hus har en tröghet och inte hänger med momentant med svängningarna i utetemp. Så börjar man ratta för mycket för att försöka kompensera för det så är det lätt hänt att överkompensera så att svängningarna i innetemp blir ännu större.
I ditt fall låter 22,5 alldeles för varmt, speciellt när ni har el som uppvärmning. Ni sparar mycket på att sänka till 19-20 och köpa bra tofflor istället

• Gilla
leven85 och 30 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är temperaturskillnaden mellan ute och inne som är absolut avgörande. Det är helt normalt att förbrukningen drar iväg när det blir kallt ute.
Sen har ni såklart gjort det ännu dyrare genom att öka så pass mycket. I de flesta värmesystem har man ju reglering med termostater så ni ska ju inte behöva ratta så mycket själva när årstiderna förändras.
Sen får man vara medveten om att hus har en tröghet och inte hänger med momentant med svängningarna i utetemp. Så börjar man ratta för mycket för att försöka kompensera för det så är det lätt hänt att överkompensera så att svängningarna i innetemp blir ännu större.
I ditt fall låter 22,5 alldeles för varmt, speciellt när ni har el som uppvärmning. Ni sparar mycket på att sänka till 19-20 och köpa bra tofflor istället
Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?

• Gilla
gruvsam och 5 till
  • Laddar…
Energibehovet ökar fort när det blir kallare. Vår bergvärmepump gick nästan dubbelt så mycket i förrgår när det var strax över noll ute som dagen innan när det var över 10 grader.

Jag kan rekommendera ylletofflor och en fluffig pläd i soffan ;)

• Gilla
CasaMoss och 10 till
  • Laddar…
hsd
Har Du termostater på elementen så ställ in dessa till lagom rumstemperatur

Vredet som Du vred på är shunten som bestämmer hur varmt vattnet till elementen ska vara, den kommer Ni att behöva höja ytterligare

Sen rekommenderar jag att Ni funderar på annan uppvärmning som är energieffektivare

• Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Ja. Struntar vi i detaljerna så är ju elpannans enda jobb att värma huset från den omgivande utetemperaturen till den önskade innetemperaturen. En månad där du har 20 grader ute behöver alltså elpannan inte värma alls. Så ja du kan absolut förvänta dig att det kommer att gå ännu mera el när det blir ännu kallare.
Förutom temperatursänkning så finns det ju lite andra små tips och trix att se över som säkert finns i nån annan tråd eller artikel här. T.ex att se över alla sina tätningslister i fönster och dörrar

• Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån.
Ungefär 1 MWh/månad i ökad energiförbrukning för värme & varmvatten har vi mellan juli & oktober.

Tabell med månatlig elanvändning för två år (MWh) för anläggning 41961891; jämförelse av förbrukning 2022-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
jonle336 och 7 till
  • Laddar…
Tyvärr har ni nära nog sämsta möjliga läge.
Elpanna med vattenburet är bland det sämsta man kan ha nä det gäller energiförbruking.
Husen på 70 talet hade dålig isolering, om inte ert är tilläggsisolerat.
Har ni ett hus i mitten är det lite bättre än ett gavelhus (mindre ytterväggar)
Förr sa man att årsförbrukningen på ett normalstort hus var 20-25.000 kWh per år. Om ni nu förbrukat 7.500 kwh på ett halvår, så kan ni nog räkna med minst 15.000 kwh till innan hela året gått.
Nu vet vi inte var i landet ni bor, och hur kallt det blir där, men blir det minus en hel månad kan det bli ruggigt dyrt.
Jag hade ett 60 tals hus på 120 km med elvärme, familj på 4, årsförbrukningen låg på 25-27.000 per år. Med en luftvärmepump som komplement sänkte vi till under 20"
Skaffa en eller 2 luftvärmepumpar så fort det går, de kommer ni tjäna in på ett år eller 2.

• Gilla
Oldcuster och 11 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ungefär 1 MWh/månad i ökad energiförbrukning för värme & varmvatten har vi mellan juli & oktober.

[bild]
Hur kommer ni ner så lågt på sommaren? Vi hade en förbrukning på 600 kWh/månad i somras när värmen var avstängd. Fast frågan är kanske vad som drar så mycket hos oss :rolleyes:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Hur kommer ni ner så lågt på sommaren? Vi hade en förbrukning på 600 kWh/månad i somras när värmen var avstängd. Fast frågan är kanske vad som drar så mycket hos oss :rolleyes:
Vi har fjärrvärme, så det är bara varmvattenförbrukning på sommaren.

Hushållselen ligger på ca 400-600 kWh/månad året runt, snittet är ca 500 kWh/månad.

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har fjärrvärme, så det är bara varmvattenförbrukning på sommaren.

Hushållselen ligger på ca 400-600 kWh/månad året runt, snittet är ca 500 kWh/månad.
Aha, jag tolkade siffrorna som den totala förbrukningen inklusive hushållsel :) Vi hade ingen bra loggning i somras och jag glömde skriva upp siffror manuellt, så jag vet inte vad varmvattnet drog då.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Inte alls konstigt.
För att visa hur de kan se ut så ser vår elförbrukning ut såhär.
Vi kör luft luft värmepump endast.. har en FLVP men vi har ej använt den då den behöver bytas ut..(ny är beställd)

Mobilapp visar elanvändning i kWh över år, månadsförbrukning i stapeldiagram, totalt 10056 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser du skillnaden mellan sommar och vinter.
Och hur de går upp och ner beroende på om de blir kallare eller varmare.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Att du inte hade en förbrukning/väldigt låg för uppvärmning under sommarhalvåret är inte konstigt det betyder också att en ökning från låga nivåer blir stora procentuella ökningar.

ex.
Maj 1kwh
Oktober 10 kwh

Whaaaat 1000% högre förbrukning ?

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
självklart. Effekten som går åt att hålla 22 grader inne är direkt proportionerlig mot ute temperaturen. Ergo, temperaturskillnaden är direkt kopplad till förbrukningen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.