H hempularen skrev:
Jag håller i princip med. Ett fast pris är ett fast pris.

Men om det finns uppenbara stora felräkningar i offerten, så kan effekten bli helt orimlig, och som kund riskerar man att iallafall drabbas av strul, när en motvillig hantverkare "tvingas" fullfölja ett förlustjobb. I den situationen kan det eventuellt vara värt att gå hantverkaren delvis till mötes.

På samma sätt som man som beställare bör sålla bort företag som ger helt orimligt låga offerter. Det blir bara strul, och ofta inte billigt i slutänden.

Ett exempel: Min syster skulle flytta från en 200 kvm villa till en större lägenhet i en stad 8 mil bort. Hon tog in flyttofferter via någon förmedlinsida, begärde att nedpackning skulle ingå.

Den lägsta offerten var på 6 000 kr. Hon ringde och undrade om han hade insett att det ingick nedpackning? Oj då det hade missats, vi måste lägga på 500 kr (för att packa ned allt i en 200 kvm villa).

Den firman fick inte uppdraget.
Jag tycker att du sätter fingret på något viktigt. Även om ett fast pris i grunden är ett fast pris så tjänar sällan någon på att ett projekt hamnar i konflikt.

Samtidigt visar exemplet också hur viktigt det är att en offert är genomarbetad innan den skickas. För både beställare och entreprenör är det en stor fördel om omfattning, material, arbetsmoment och eventuella undantag är tydligt beskrivna från början.

Min erfarenhet är att de flesta tvister hade kunnat undvikas med en tydligare offert och genom att alla ändringar under projektets gång dokumenteras skriftligt. Det skapar trygghet för båda parter och minskar risken för olika uppfattningar senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.