2 344 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Extra faktura...
Sida 1 av 2
Det här är bara en nyfiken fråga! Jag är inte ute efter att "komma undan" någonting, jag har redan betalat! 
Men, började ändå undra hur det funkar.
Jag beställde ett par prylar från en firma i Sverige. Vi pratar små prylar för under tusingen. Prylarna är hemskickade, fakturan är betald. Någon vecka senare kommer en faktura till, denna gång på frakten de glömt ta med på den första fakturan. Nu har jag som sagt redan betalat fraktfakturan, men är detta egentligen okej? Spontant känns det som att de ändå ska få betalt för vad de missat, alla kan göra misstag, och det är ju därför jag betalar. Men vad säger juridiken?
Till saken hör att fraktkostnaden har varit nämnd från början, innan beställning. På första fakturan står "Leveranssätt: Fritt vårt lager" och "Leveranssätt: Post", om det nu är relevant.
Mvh, ToRy
edit: Gick tillbaka och kollade mejlkonversationen och på frågan om vad frakten kostar svarar de 162,50:- Fraktfakturan var på 125:- Ska jag få dåligt samvete eller satsa pengarna på hästar?
Men, började ändå undra hur det funkar.
Jag beställde ett par prylar från en firma i Sverige. Vi pratar små prylar för under tusingen. Prylarna är hemskickade, fakturan är betald. Någon vecka senare kommer en faktura till, denna gång på frakten de glömt ta med på den första fakturan. Nu har jag som sagt redan betalat fraktfakturan, men är detta egentligen okej? Spontant känns det som att de ändå ska få betalt för vad de missat, alla kan göra misstag, och det är ju därför jag betalar. Men vad säger juridiken?
Till saken hör att fraktkostnaden har varit nämnd från början, innan beställning. På första fakturan står "Leveranssätt: Fritt vårt lager" och "Leveranssätt: Post", om det nu är relevant.
Mvh, ToRy
edit: Gick tillbaka och kollade mejlkonversationen och på frågan om vad frakten kostar svarar de 162,50:- Fraktfakturan var på 125:- Ska jag få dåligt samvete eller satsa pengarna på hästar?
Redigerat:
De har rätt att kräva in summor de missat att fakturera i upp till 3år.
TS har redan fått bra och korrekta svar (även om preskriptionsavbrott kan göras och därmed starta om preskriptionstiden). Dock vill jag bara tillägga att "Leveranssätt: Fritt vårt lager" inte betyder "gratis frakt". Det betyder att risken för varan övergår till köparen när varan är överlämnad till transportören eller köparen har hämtat den från säljarens lager.
Det var ju intressant! Jag har alltid trott att "Fritt vårt lager" betyder att om jag hämtar på lagret tillkommer ingen fraktkostnad, allt annat kostar. Men då är det en ansvarsfråga istället. Så om mina prylar kommer fram skadade, då är det fraktbolaget jag ska gå på och inte leverantören alltså...? Om sen fraktbolaget tycker att varan var skadad redan vid upphämtning är det en sak mellan fraktbolag och leverantör?
Nej, fraktbolaget har ett uppdrag från leverantören. Så det är leverantören som får ta det med fraktbolaget.
Det innebär att du behöver säkerställa att det finns en transportförsäkring (om du vill ha det, dvs). I praktiken görs detta oftast genom att säljaren beställer en leverans där det ingår. Skulle varan vara skadad redan innan upphämtning är det en sak mellan dig och säljaren. Så "Fritt vårt lager" är en bekvämlighet för säljaren, i annat fall övergår risken först när varan överlämnats till köparen.T ToRy skrev:Det var ju intressant! Jag har alltid trott att "Fritt vårt lager" betyder att om jag hämtar på lagret tillkommer ingen fraktkostnad, allt annat kostar. Men då är det en ansvarsfråga istället. Så om mina prylar kommer fram skadade, då är det fraktbolaget jag ska gå på och inte leverantören alltså...? Om sen fraktbolaget tycker att varan var skadad redan vid upphämtning är det en sak mellan fraktbolag och leverantör?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det där har jag uppfattat som lite mer komplicerat. Om lev. villkor är ”fritt vårt lager” så räknas transporten som din risk, även om säljaren ”är snäll” och beställer transporten åt dig, och tom i vissa fall betalar den så den blir ”gratis”. Men du som köpare är ansvarig för transporten. Den verkliga risken står fraktfirmans försäkring för.D Daniel 109 skrev:
Sedan tror jag att alla någorlunda seriösa webbshoppar i praktiken tar totalansvar iallafall.
Jag hade häromveckan material som DHL transporterade. De hade rivit bort ”onödigt skrymmande” transportskydd, med repor som följd. Jag accepterade ett prisavdrag från butiken (700 kr på varor för 8000). Butiken var villiga att leverera nytt, men jag tyckte det var onödigt.
Men leverantören har inget uppdrag från dig som kund. Så reklamation på deras uppdrag ska göras av den som köpte tjänsten.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det är där jag tror det blir komplicerat. Jag tror att tjänsten köps åt dig, där leverantören agerar ”agent”.
Som jag har hört, det så kan man hypotetiskt hamna i en situation där alla skyller på varandra. Leverantören hävdar att vara var ok på deras lager. Transportören nekar till skadan och skyller på antingen leverantören eller på dig.
Ett sådant fall känner jag till. En bergvärmepump kom i perfekt emballage utan skador. Vid uppackning var pumpen totalt skrot. Såg ut som den körts över av en stridsvagn. Fabriken hävdade transportskada, men kunde inte förklara hur emballaget kunde vara oskadat. I slutänden tog fabriken skadan, men de ville inte riktigt erkänna att någon där förpackat skrot.
Som jag har hört, det så kan man hypotetiskt hamna i en situation där alla skyller på varandra. Leverantören hävdar att vara var ok på deras lager. Transportören nekar till skadan och skyller på antingen leverantören eller på dig.
Ett sådant fall känner jag till. En bergvärmepump kom i perfekt emballage utan skador. Vid uppackning var pumpen totalt skrot. Såg ut som den körts över av en stridsvagn. Fabriken hävdade transportskada, men kunde inte förklara hur emballaget kunde vara oskadat. I slutänden tog fabriken skadan, men de ville inte riktigt erkänna att någon där förpackat skrot.
Det är möjligt att säljaren ser det på det sättet, men i praktiken är det så gott som alltid säljaren som är avtalspart i avtalet med transportören och transportörerna brukar vara noga med att inte acceptera några reklamationer eller ens skadeanmälningar från någon annan än den som beställt frakten.H hempularen skrev:
Okej, frågan om vem som ansvarar för varan under transport verkar inte helt solklar, och krånglas till ytterligare av att det inte alltid är så lätt att veta exakt när en skada skett. Jag tror jag fortsätter tacka min lyckliga stjärna för att jag ännu inte hamnat i den situationen... Och jag ångrar lite att jag ställde frågan. 
Om det skulle hända i framtiden tänker jag att jag går till den jag köpt varan av, vilket är samma som beställt frakten.
Om det skulle hända i framtiden tänker jag att jag går till den jag köpt varan av, vilket är samma som beställt frakten.
Man får väl slänga in att konsumentköplagen också har en avgörande roll i sammanhanget:T ToRy skrev:
3 § Varan är avlämnad när konsumenten, själv eller genom en transportör som konsumenten anlitat eller genom någon annan som handlar på konsumentens vägnar, har fått varan i sin besittning. Även om det är konsumenten som har anlitat transportören anses varan inte avlämnad när den har lämnats över till transportören, om det är näringsidkaren som erbjudit transportalternativet.
6 § Risken för varan går över på konsumenten när varan avlämnas.Tolkar jag rätt?
Paragraf två: Varan är avlämnad om jag eller person/firma jag anlitat har varan i sin hand. Men inte om säljaren erbjudit transportfirman jag har anlitat? Och enligt paragraf sex är risken hos säljaren om säljaren erbjudit transportalternativet, annars hos mig?
Paragraf två kan ju även tolkas (kanske inte juridiskt men språkligt) som att ansvaret ligger kvar hos säljaren under transporten hem till mig om säljaren erbjudit mig att hämta hos säljaren.
Paragraf två: Varan är avlämnad om jag eller person/firma jag anlitat har varan i sin hand. Men inte om säljaren erbjudit transportfirman jag har anlitat? Och enligt paragraf sex är risken hos säljaren om säljaren erbjudit transportalternativet, annars hos mig?
Paragraf två kan ju även tolkas (kanske inte juridiskt men språkligt) som att ansvaret ligger kvar hos säljaren under transporten hem till mig om säljaren erbjudit mig att hämta hos säljaren.
Korrekt. Andra meningen i § 3 tolkar jag själv som att om att det handlar om ett specifikt transportalternativ som säljaren erbjudit. Typ "Vi kan skicka grejorna med X, men du får själv boka frakten". Om du väljer avhämtning och skickar dit någon för att hämta grejorna står du så klart själv för transportrisken.T ToRy skrev: