3 946 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Extra faktura på fastprisarbete
Om arbetet inte är betalt till fullo och du får faktura via en konkursförvaltare så har du rätt att dra av en skälig procentsats då du nu längre inte har någon garanti på arbetet som har gjorts. Konsumentvägledare i kommunen brukar kunna hjälpa till, alternativt en advokat.Paraflax skrev:
Moderator
· Stockholm
· 58 020 inlägg
Men verkar det som arbetet kommer att slutföras i konkursförvaltarens regi? I ett läge där förvaltaren inte kan räkna med att få in speciellt mycket i förhållande till ytterligare arbete brukar de inte vilja fortsätta.Paraflax skrev:
Då är det väl läge å jaga rätt på konkursförvaltaren och kolla om de vill göra färdigt entreprenaden.
Annars har du rätt? att använda innestående belopp för färdigställande med annan entreprenör.
Är taket på plats så det inte är panik iaf..?
Annars har du rätt? att använda innestående belopp för färdigställande med annan entreprenör.
Är taket på plats så det inte är panik iaf..?
Det kommer det inte att göras enligt senaste info… så det blir att se om vi kan få de pengar som återstår att täcka resterande arbete.H hempularen skrev:
Till Er som nämnt i tråden om att företag INTE drar bort saker/kostnader på offert/fast pris.. - så vill jag bara tala om att det händer visst!
Jag betalar det jag är skyldig (så att säga) men jag betalar inte för det jag inte får.. (respekt och hänsyn går both ways)
Så likväl som jag kompromissat och betalat delar av material som de glömt att ta med i offerten från början, så har vissa företag/hantverkare också fått dra av kostnader för saker som de gjort annorlunda/som inte behövdes göras osv (som inte blev som de planerat offerten).
Inga problem.
Pga sådana saker i.. så slutade vi ganska snabbt att ta offerter/fast pris på något.
Vi kör löpande istället.. säger inte att det är rätt för alla.
Men för oss funkar det väldigt bra.
God kommunikation är det viktigaste (före under och efter..) 👍
Är det projekt som riskerar att bli dyra.. kan man alltid sätta ett maxtak på kostnaderna istället
Jag betalar det jag är skyldig (så att säga) men jag betalar inte för det jag inte får.. (respekt och hänsyn går both ways)
Så likväl som jag kompromissat och betalat delar av material som de glömt att ta med i offerten från början, så har vissa företag/hantverkare också fått dra av kostnader för saker som de gjort annorlunda/som inte behövdes göras osv (som inte blev som de planerat offerten).
Inga problem.
Pga sådana saker i.. så slutade vi ganska snabbt att ta offerter/fast pris på något.
Är det projekt som riskerar att bli dyra.. kan man alltid sätta ett maxtak på kostnaderna istället
Moderator
· Stockholm
· 58 020 inlägg
Fel firma kan vara den största och "bästa" också... därför vi slutade med offerterna.H hempularen skrev:
Alla är mänskliga och kan göra fel och det är eg inget större problem (i de allra flesta fall), men det som avgör om ett företag är bra eller dåligt är hur de löser ev uppkomna problem/fel!
Hej
Jag tror egentligen inte att det handlar om fast pris eller löpande i sig, utan om hur tydligt uppdraget är beskrivet från början.
Jag har sett både riktigt bra fastprisentreprenader och riktigt bra jobb på löpande räkning – men också motsatsen. Ofta uppstår problemen när det finns olika förväntningar på vad som faktiskt ingår.
För mig är det viktigaste att båda parter har samma bild av omfattning, material, ansvar och hur eventuella ändringar eller tillägg ska hanteras. Då brukar både fast pris och löpande kunna fungera bra.
Abetar med att tyda offerter och avtal. så detta är ett ämne som jag brinner för!!
Hoppas er alla allt gott !
Jag tror egentligen inte att det handlar om fast pris eller löpande i sig, utan om hur tydligt uppdraget är beskrivet från början.
Jag har sett både riktigt bra fastprisentreprenader och riktigt bra jobb på löpande räkning – men också motsatsen. Ofta uppstår problemen när det finns olika förväntningar på vad som faktiskt ingår.
För mig är det viktigaste att båda parter har samma bild av omfattning, material, ansvar och hur eventuella ändringar eller tillägg ska hanteras. Då brukar både fast pris och löpande kunna fungera bra.
Abetar med att tyda offerter och avtal. så detta är ett ämne som jag brinner för!!
Hoppas er alla allt gott !
Som jag ser det så ska det till något exceptionellt för att ett företag ska kunna lägga på kostnader utöver fastpris. Typ att omständigheterna var helt andra än vad kunden gett sken av eller att kunden orsakat merkostnader genom att krångla till arbetet.
Har lämnat offerter i många år och aldrig glömt något viktigt. Nyckeln är att man går igenom varje uppdrag som ett helt scenario med alla nödvändiga bitar. Sen dubbelkollar man så allt ser riktigt ut innan offerten går iväg.
Klart att man någon gång underskattat och då får man ju stå för det. Men nästan alltid har beräkningarna stämt bra i slutändan och vissa gånger också åt andra hållet, att man tjänat mer än man trodde.
Har lämnat offerter i många år och aldrig glömt något viktigt. Nyckeln är att man går igenom varje uppdrag som ett helt scenario med alla nödvändiga bitar. Sen dubbelkollar man så allt ser riktigt ut innan offerten går iväg.
Klart att man någon gång underskattat och då får man ju stå för det. Men nästan alltid har beräkningarna stämt bra i slutändan och vissa gånger också åt andra hållet, att man tjänat mer än man trodde.
Moderator
· Stockholm
· 58 020 inlägg
Jag håller i princip med. Ett fast pris är ett fast pris.
Men om det finns uppenbara stora felräkningar i offerten, så kan effekten bli helt orimlig, och som kund riskerar man att iallafall drabbas av strul, när en motvillig hantverkare "tvingas" fullfölja ett förlustjobb. I den situationen kan det eventuellt vara värt att gå hantverkaren delvis till mötes.
På samma sätt som man som beställare bör sålla bort företag som ger helt orimligt låga offerter. Det blir bara strul, och ofta inte billigt i slutänden.
Ett exempel: Min syster skulle flytta från en 200 kvm villa till en större lägenhet i en stad 8 mil bort. Hon tog in flyttofferter via någon förmedlinsida, begärde att nedpackning skulle ingå.
Den lägsta offerten var på 6 000 kr. Hon ringde och undrade om han hade insett att det ingick nedpackning? Oj då det hade missats, vi måste lägga på 500 kr (för att packa ned allt i en 200 kvm villa).
Den firman fick inte uppdraget.
Men om det finns uppenbara stora felräkningar i offerten, så kan effekten bli helt orimlig, och som kund riskerar man att iallafall drabbas av strul, när en motvillig hantverkare "tvingas" fullfölja ett förlustjobb. I den situationen kan det eventuellt vara värt att gå hantverkaren delvis till mötes.
På samma sätt som man som beställare bör sålla bort företag som ger helt orimligt låga offerter. Det blir bara strul, och ofta inte billigt i slutänden.
Ett exempel: Min syster skulle flytta från en 200 kvm villa till en större lägenhet i en stad 8 mil bort. Hon tog in flyttofferter via någon förmedlinsida, begärde att nedpackning skulle ingå.
Den lägsta offerten var på 6 000 kr. Hon ringde och undrade om han hade insett att det ingick nedpackning? Oj då det hade missats, vi måste lägga på 500 kr (för att packa ned allt i en 200 kvm villa).
Den firman fick inte uppdraget.
Det här illustrerar faktiskt ett av de vanligaste problemen vid fastprisentreprenader. Många tror att ett fast pris automatiskt innebär att allt är glasklart, men i praktiken är det vad som omfattas av fastpriset som är avgörande.Paraflax skrev:
Hej!
Vi håller på och gör en utbyggnad på vårt hus där vi beställt arbete på fastpris. Underlaget för offerten och arbetet har varit det underlag som kommunen behövt för bygglovet (ritningar, teknisk beskrivning etc.). Innan arbetet drog igång så hade vi två extra möten med firman (fysiskt hemma samt över telefon) där vi vill reda ut vad som ingick i fastpris och vad som var ungefärliga poster, en sak som vi reagerade på var att plåtarbete inte var upptaget som en separat post men firman försäkrade oss om att allt utom det rörliga (el, rivning, glaspartier och golv) var inkluderat och enligt vårt underlag.
Arbetet har sedan dess överlag flutit på bra och vi har haft bra dialog med hantverkarna som varit på plats.
För ca 2 veckor sedan fick jag ett mail från företaget där de skriver att att de glömt ta med kostnaden för plåttaket och vattenavrinningen i offerten och att de vill lägga till det till totalsumman.
Vi protesterar mot detta såklart och säljaren erkänner att han klantat sig och köper vår ståndpunkt. Nu har jag ändå fått en fakura på taket och efter ytterligare samtal med företaget så verkar det som att de inte är överens internt om hur detta ska hanteras och att de vill fakturera för att kunna visa på att de åtminstone försöker få täckning för sina kostnader.
Det har även framkommit att företaget har likviditetsproblem och jag får intrycket av att de försöker täcka upp eventuella luckor om det skulle gå till konkurs. Utbyggnaden är dock så pass klar nu att jag inte bedömmer att färdigställandet är i fara.
Nu till mina frågor.
1. Om vi skulle vara tillmötesgående och gå med på någon form av kompromiss här (t.ex. dela på den extra kostnaden) finns det risk att en ev. konkursförvaltare gör en annan tolkning och försöker driva in resterande?
2. Har ni en bedömning på hur pass mycket har vi på fötterna vid en ev. tvist om den skulle gå till domstol? M.a.o. borde vi förstått att plåt inte var med iom att det inte var listat även om det hävdats annat vid disukssion?
Tacksam för all hjälp!
I ditt fall tycker jag att två omständigheter väger tungt:
- Offerten baserades på bygglovshandlingarna.
- Ni frågade dessutom uttryckligen vad som ingick och fick beskedet att allt, förutom de särskilt angivna rörliga posterna, omfattades av fastpriset.
Att entreprenören i efterhand upptäcker att en kostnad inte räknats med är normalt inte samma sak som att beställaren automatiskt ska stå för den.
Om ni ändå väljer att träffa en överenskommelse skulle jag se till att den dokumenteras skriftligt som en slutlig reglering av just den här frågan, så att det inte råder någon oklarhet om vad ni kommit överens om.
När det gäller konkursfrågan och hur en domstol skulle bedöma situationen överlåter jag gärna till någon med juridisk kompetens att svara på.
Om företaget mot förmodan skulle gå i konkurs innan allt är slutreglerat är det klokt att ta kontakt med kommunens konsumentvägledare eller en jurist innan du betalar en slutfaktura. Om entreprenören inte längre kan fullgöra sina garanti- eller avhjälpningsåtaganden kan det i vissa situationer påverka vad som är skäligt att betala, men det behöver bedömas utifrån det enskilda fallet.F Flummox skrev:
Oavsett vilket är det bra att spara all dokumentation kring vad ni kommit överens om och den dialog ni haft om den omtvistade kostnaden.
Jag tror att nyckeln ligger i det du skriver om kommunikationen. Oavsett om man väljer fast pris eller löpande räkning blir det betydligt enklare om det från början är tydligt vad som ingår, vad som inte ingår och hur ändringar ska hanteras.Snigla skrev:
Till Er som nämnt i tråden om att företag INTE drar bort saker/kostnader på offert/fast pris.. - så vill jag bara tala om att det händer visst!
Inga problem.
Min erfarenhet är att många tvister inte uppstår för att någon försöker lura den andra parten, utan för att parterna har haft olika förväntningar på vad som faktiskt omfattades av entreprenaden.
Mitt råd är också att dokumentera det ni kommer överens om längs vägen. Många överenskommelser görs muntligt på byggplatsen, men om de sedan bekräftas skriftligt – till exempel via mejl eller sms – minskar risken för missförstånd betydligt om olika minnesbilder uppstår senare.
Jag håller med om att en väl genomarbetad offert minskar risken för den här typen av situationer. Det ligger i både beställarens och entreprenörens intresse att omfattning, material, ansvar och eventuella undantag är ordentligt genomgångna innan arbetet startar.H HighFidelity skrev:Som jag ser det så ska det till något exceptionellt för att ett företag ska kunna lägga på kostnader utöver fastpris. Typ att omständigheterna var helt andra än vad kunden gett sken av eller att kunden orsakat merkostnader genom att krångla till arbetet.
Min erfarenhet är att många tvister hade kunnat undvikas om det redan i offerten tydligt framgick vad som ingår, vad som inte ingår och hur eventuella ändringar eller tillägg ska hanteras. Det skapar trygghet för båda parter och gör att förväntningarna blir desamma från början