Hej!

Vi håller på och gör en utbyggnad på vårt hus där vi beställt arbete på fastpris. Underlaget för offerten och arbetet har varit det underlag som kommunen behövt för bygglovet (ritningar, teknisk beskrivning etc.). Innan arbetet drog igång så hade vi två extra möten med firman (fysiskt hemma samt över telefon) där vi vill reda ut vad som ingick i fastpris och vad som var ungefärliga poster, en sak som vi reagerade på var att plåtarbete inte var upptaget som en separat post men firman försäkrade oss om att allt utom det rörliga (el, rivning, glaspartier och golv) var inkluderat och enligt vårt underlag.
Arbetet har sedan dess överlag flutit på bra och vi har haft bra dialog med hantverkarna som varit på plats.

För ca 2 veckor sedan fick jag ett mail från företaget där de skriver att att de glömt ta med kostnaden för plåttaket och vattenavrinningen i offerten och att de vill lägga till det till totalsumman.

Vi protesterar mot detta såklart och säljaren erkänner att han klantat sig och köper vår ståndpunkt. Nu har jag ändå fått en fakura på taket och efter ytterligare samtal med företaget så verkar det som att de inte är överens internt om hur detta ska hanteras och att de vill fakturera för att kunna visa på att de åtminstone försöker få täckning för sina kostnader.

Det har även framkommit att företaget har likviditetsproblem och jag får intrycket av att de försöker täcka upp eventuella luckor om det skulle gå till konkurs. Utbyggnaden är dock så pass klar nu att jag inte bedömmer att färdigställandet är i fara.

Nu till mina frågor.
1. Om vi skulle vara tillmötesgående och gå med på någon form av kompromiss här (t.ex. dela på den extra kostnaden) finns det risk att en ev. konkursförvaltare gör en annan tolkning och försöker driva in resterande?
2. Har ni en bedömning på hur pass mycket har vi på fötterna vid en ev. tvist om den skulle gå till domstol? M.a.o. borde vi förstått att plåt inte var med iom att det inte var listat även om det hävdats annat vid disukssion?

Tacksam för all hjälp!

S
Jag har också varit med om att hantverkare har "glömt" att inkludera väsentliga saker i offerten...låt säga att det kan färga min syn på din situation.

Utifrån din beskrivning tycker jag att det är magstarkt att de skickar tak-fakturan. Ni har ju frågat om just taket och de har sagt att det är inkluderat. Varför vill du ge bort dina pengar till folk som är dåliga på sitt jobb alternativt ohederliga? De tränger undan seriösa(-re) firmor som kan lämna offerter som stämmer med verkligheten. Bestrid fakturan, hänvisa till avtalet.

På fråga 2 verkar det, enligt din beskrivning, riktigt märkligt att företaget skulle få rätt till mera betalt genom att hävda att ni borde sett igenom deras försäkran att allt var inkluderat utom det du specificerade. Jag förstår det som att arbetet ingick i det som ert avtal gällde, på det fasta pris ni avtalade. Och då är väl Konsumentköplagen rätt tydlig. Har du provat att prata med Konsumentverkets vägledare?

• Gilla
Mabs och 4 till
  • Laddar…
Hej.
Tack för ditt svar, hur löste det sig i ditt fall när de ”glömde” saker?

Jag vill tro att de helt sonika är dåliga på att räkna pengar och att de därav hamnat i denna situation. Med det sagt så vill jag ändå inte betala mer än vad de lovat, men jag behöver få ett grepp om vad som följer när innan vi bestrider fullt ut. Konsumentvägledaren är min nästa anhalt.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Första gången gjorde vi just en sån "deal" - som ju i princip var att de fick mera pengar av mig än först överenskommet. Det var många år sedan och störde mig litet under lång tid när ögonen landade på det hantverkarna hade jobbat på, fast det var rätt liten summa. Inte andra gången, kort och trevligt svar att jag ser fram emot faktura på avtalat belopp, och inget annat hände. Hade då inte fått fakturan tror jag. I ditt fall får du väl skriva att du bestrider fakturan med hänvisning till avtalet.

Redigerat:
Strikt formellt så låter det inte som du har någon skyldighet att betala mer. Sedan bör man titta lite på vad som blir konsekvensen i värsta fall om ni inte betalar.

Personligen brukar jag vara tillmötesgående om det finns en uppenbar felräkning eller liknande, förutsatt att det är ett företag som i övrigt har skött sig bra. Och att det känns prisvärt. Har de högsta offereten trots den "glömda" punkten, så är jag nog mer kallsinnig.

Jag har några exempel:

För många år sedan när jag var ordf. i en stor bostadsrättsförening så bytte vi taket på två av våra 7 kvarter. Det var ca 5000 kvm tegel och typ 2 000 kvm plåt, takfotsplåt, skorstenar osv. Vi fick in 5 anbud som låg på mellan 5,5 och 7 milj. Ett anbud stack ut, det låg på ca 1,8 milj. Efter ingående kontroller vågade vi oss på att ta det låga anbudet. Ganska direkt meddelade firman att de missat att vi måste ha lertegel (K-märkning, tydligt skrivet i offertförfrågan), de räknade med betongpannor, de ville ha 400 000 extra. Vår projketledare "Medlade" han menade bla. att firman "räknat bort sig" det finns risk att firman går i konkurs direkt innan de ens påbörjat arbetet om vi vägrar. Och efter tvekan gick vi med på tillägget. Det var ju ändå mer än 50% billigare än det billigaste alternativet. Arbetet blev i stort sett väldigt bra utfört.

Härom sommaren anlitade jag en firma (löpande räkning) vid fritdshuset, enmansfirman tog in en UE för grävjobb, som blev det huvudsakliga jobbet. Enmansfirman drog avloppsrör, monterade brunnar osv. På fakturan upptäckte jag att ingen arbetstid var debiterad för firman själv, bara för underentreprenören. Jag ringde och undrade. Han svarade att han upptäckt misstaget, men eftersom fakturan var en slutfaktura så skulle han bjuda på den missade tiden. Jag menade att det är ju helt orimligt, självklart måste du få betalt för ditt arbete, och efter viss övertalning fick jag en tilläggsfaktura. Skall tillägas att jag var väldigt nöjd, tom. imponerad över det utförda arbetet.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Även säljare är människor, oftast. De kan göra fel de också. Jag hade, sett till vad totalen landade på jämfört med det avtalade priset, kanske betalat för material till självkostnadspris, men inte arbete. Mest för att vara juste mot säljaren.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
B
Skulle ta välja att betala lite mer och kommer överens att t.ex mötas halvvägs. De då till att få en kreditering på första fakturan och sedan en ny på det lägre beloppet. Om det inte görs och de konkar, då kommer konkursförvaltaren garanterat kräva att få resterande belopp.

• Gilla
sagabelami
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Strikt formellt så låter det inte som du har någon skyldighet att betala mer. Sedan bör man titta lite på vad som blir konsekvensen i värsta fall om ni inte betalar.

Personligen brukar jag vara tillmötesgående om det finns en uppenbar felräkning eller liknande, förutsatt att det är ett företag som i övrigt har skött sig bra. Och att det känns prisvärt. Har de högsta offereten trots den "glömda" punkten, så är jag nog mer kallsinnig.

Jag har några exempel:

För många år sedan när jag var ordf. i en stor bostadsrättsförening så bytte vi taket på två av våra 7 kvarter. Det var ca 5000 kvm tegel och typ 2 000 kvm plåt, takfotsplåt, skorstenar osv. Vi fick in 5 anbud som låg på mellan 5,5 och 7 milj. Ett anbud stack ut, det låg på ca 1,8 milj. Efter ingående kontroller vågade vi oss på att ta det låga anbudet. Ganska direkt meddelade firman att de missat att vi måste ha lertegel (K-märkning, tydligt skrivet i offertförfrågan), de räknade med betongpannor, de ville ha 400 000 extra. Vår projketledare "Medlade" han menade bla. att firman "räknat bort sig" det finns risk att firman går i konkurs direkt innan de ens påbörjat arbetet om vi vägrar. Och efter tvekan gick vi med på tillägget. Det var ju ändå mer än 50% billigare än det billigaste alternativet. Arbetet blev i stort sett väldigt bra utfört.

Härom sommaren anlitade jag en firma (löpande räkning) vid fritdshuset, enmansfirman tog in en UE för grävjobb, som blev det huvudsakliga jobbet. Enmansfirman drog avloppsrör, monterade brunnar osv. På fakturan upptäckte jag att ingen arbetstid var debiterad för firman själv, bara för underentreprenören. Jag ringde och undrade. Han svarade att han upptäckt misstaget, men eftersom fakturan var en slutfaktura så skulle han bjuda på den missade tiden. Jag menade att det är ju helt orimligt, självklart måste du få betalt för ditt arbete, och efter viss övertalning fick jag en tilläggsfaktura. Skall tillägas att jag var väldigt nöjd, tom. imponerad över det utförda arbetet.
All heder till dig för att du gjorde på det sättet.
Är säker på att den ägaren berättar för alla vilken underbar kund du är.
Behöver du mer jhobb utfört ställer denne säkert upp med glädje.
Jag hoppas att alla du i framtiden kommer att agera lika ärligt som honom när det gäller debitering

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Paraflax Paraflax skrev:
Hej!

Vi håller på och gör en utbyggnad på vårt hus där vi beställt arbete på fastpris. Underlaget för offerten och arbetet har varit det underlag som kommunen behövt för bygglovet (ritningar, teknisk beskrivning etc.). Innan arbetet drog igång så hade vi två extra möten med firman (fysiskt hemma samt över telefon) där vi vill reda ut vad som ingick i fastpris och vad som var ungefärliga poster, en sak som vi reagerade på var att plåtarbete inte var upptaget som en separat post men firman försäkrade oss om att allt utom det rörliga (el, rivning, glaspartier och golv) var inkluderat och enligt vårt underlag.
Arbetet har sedan dess överlag flutit på bra och vi har haft bra dialog med hantverkarna som varit på plats.

För ca 2 veckor sedan fick jag ett mail från företaget där de skriver att att de glömt ta med kostnaden för plåttaket och vattenavrinningen i offerten och att de vill lägga till det till totalsumman.

Vi protesterar mot detta såklart och säljaren erkänner att han klantat sig och köper vår ståndpunkt. Nu har jag ändå fått en fakura på taket och efter ytterligare samtal med företaget så verkar det som att de inte är överens internt om hur detta ska hanteras och att de vill fakturera för att kunna visa på att de åtminstone försöker få täckning för sina kostnader.

Det har även framkommit att företaget har likviditetsproblem och jag får intrycket av att de försöker täcka upp eventuella luckor om det skulle gå till konkurs. Utbyggnaden är dock så pass klar nu att jag inte bedömmer att färdigställandet är i fara.

Nu till mina frågor.
1. Om vi skulle vara tillmötesgående och gå med på någon form av kompromiss här (t.ex. dela på den extra kostnaden) finns det risk att en ev. konkursförvaltare gör en annan tolkning och försöker driva in resterande?
2. Har ni en bedömning på hur pass mycket har vi på fötterna vid en ev. tvist om den skulle gå till domstol? M.a.o. borde vi förstått att plåt inte var med iom att det inte var listat även om det hävdats annat vid disukssion?

Tacksam för all hjälp!
Jag skulle nog ha kompromissat lite och betalat en del av den tillkomna kostnaden. Faktiskt mer av min knepiga moralkänsla.. (vill göra rätt för mig) än rädsla för ev konkurser / efterföljder i övrigt.

Verkar som, deras misstag till trots, att ni haft en god kommunikation i övrigt/längs vägen och du är nöjd med deras arbete.. det är värt en hel del - vi är trots allt alla människor som kan göra fel (kan vara kostsamt på båda sidor).. även om de inte borde ha glömt något så uppenbart!

Men.. rätt ska vara rätt tycker jag.. och då hade jag helt enkelt gått igenom kostnaderna och de hade fått lägga fram underlag för det "saknade" och så hade vi dealat/kompromissat om ersättningen för just detta (jag hade fortfarande inte betalat allt.. men en "rättvis" del).

Paraflax Paraflax skrev:
Har ni en bedömning på hur pass mycket har vi på fötterna vid en ev. tvist om den skulle gå till domstol? M.a.o. borde vi förstått att plåt inte var med iom att det inte var listat även om det hävdats annat vid disukssion?
Avtalet är det som gäller och är inte plåten upptagen där så ingår den inte.
Men.. En muntlig överenskommelse är lika giltig som en skriftlig.
Det blir ord mot ord helt enkelt.

Du har fått arbete och material utöver din offert.

Föreslå att dela kostnaden 50/50, då har du varit tillmötesgående tycker jag.

En tvist i domstol skulle kosta mer än det smakar är min bedömning.

• Gilla
stugfar och 3 till
  • Laddar…
Vi hade en liknande situation. Fastpris med ett beskrivet slutresultat och delmoment. En miss från deras sida då ett av delmomenten blev mycket större arbete än vad de hade räknat med så efter slutfört arbete så skickade de en tilläggsfaktura för det arbetet. Detta hade inte kommunicerats med mig under arbetets gång och därav aldrig godkänt från mitt håll.

Så jag bestred tilläggsfakturan med hänvisning att det är avtalat om fastpris. De hotade med tingsrätten och jag önskade dem lycka till. Slutade med att jag fick en kreditfaktura några månader senare (antagligen då de insåg att de inte hade något case och att jag inte gav med mig på deras ful påtryckningar).

Fastpris är fastpris och hade det varit tvärtom så hade de knappast dragit av på fakturan.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
U
Man begär ju fastpris som beställare för att man inte vill ta risken eller har råd med okända kostnader. Varför annars skulle det existera om det ändå blir ”rörligt” i slutändan…

Om bolaget inte kan stå vid ett fasta pris så kan de ju vid offertförfrågan säga att det alltid jobbar rörligt. Vet flera vvs- och el-isar som är egna och som jobbar så.

Jag hade bestridit den ökade kostnaden, det är en läropeng för företaget (även om det tyvärr kanske blir deras fall).

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Kan ge en uppdatering på vår situation.
Fick som sagt en faktura den 6.e
Hade ytterligare ett samtal med företaget den 7.e där jag förklarade att vi inte ansåg fakturan motiverad iom att det var ett fastprisavtal. De sa att de förstod men ville gardera sig eftersom deras ekonomi var ansträngd… dock ansåg de inte att det var någon större risk för företaget just nu.
Hade ett trevligt samtal med Konsumentverket den 8.e. De ansåg, liksom flera här i tråden, att ett fastprisavtal är en typ av avtal där det alltid finns en förlorare och i detta fall så var de dem. Skulle det gå till domstol så skulle en bedömning mest sannolikt landa på om detta var i s.k god eller ond tro. Och eftersom säljaren hävdat att allt ingår så finns det egentligen ingen ond tro att hävda. F.f.a när de tog lång tid på sig att upptäcka det själv.

Den 11.e maj begärde företaget sig själv i konkurs 🤡

Så just nu är jag glad att jag inte betala.. min bedömning från den lilla info jag fått efteråt att det nog var oundvikligt oavsett om vi betalat eller inte. Hur bygget framskrider framöver återstår att se…

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Då håller vi tummarna att du inte har betalat hela fastpriskostnaden heller? Iom. att det inte är färdigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.