Jag är på jakt efter en bättre grovdamsugare. Den jag har är en Kärcher WD6 med standard 35mm slang. Tyvärr så fastnar små pinnar och liknande konstant i röret så jag måste ta loss slangen och ta loss bitarna. Skulle gärna vilja ha en med lite tjockare slang typ runt 48-50mm så jag slipper sådant lite mera. Har försökt kolla men hittar nästan bara stora industrimaskiner som kostar en bra bit över 10k vilket inte är ekonomiskt för min del. Har sett att det inte USA är rätt vanligt med 2"-2,5" slangar som t.ex. en variant ifrån Rigid jag har sett.
Jag hittar enbart två modeller ifrån Dewalt som finns på t.ex. Jula vilket är DXV38SPTA samt DXV30SAPTA luftflödet på dessa är dock 2550 l/min och 2268 l/min vilket är 42,5 l/s samt 37,8 l/s. Min nuvarande Kärcher WD6 ska enligt Kärcher ha upp till 75 l/s i luftflöde vilket är betydligt mer än vad Dewalt maskinerna kan. Jag vet att sugkraft i mbar även är betydelsefullt men kan dels ej hitta det för Dewalt maskinerna och tror inte att det gör att de kan konkurrera med den jag redan har.
Är det någon som möjligtvis har koll på vart jag kan kolla?

Hej @Dragon85!

Du tänker rätt när det gäller diametern på slangen.
Hade samma tankar när jag var i din sits.
Jag satsade på Dewalt grovsug och deras lilla cyklon. Enkelt att koppla ihop då slangarna är detsamma.
Fördelen med cyklonen är att det mesta 99,5% stannar i den behållaren och grovsugens Hepafilter inte blir igensatt och slipper köra med påse i grovisen.
Har två sådana system för såg/slip damm och det det fungerar över förväntan! Konstant sugkraft hela tiden!

Dag

Grovdamsugare DeWalt DXV30SAPTA med slang och hjul, effekt 1050 W, pris nedsatt till 999 kr, 230V start/stopp, blåsfunktion, inkluderar munstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammavskiljare från DeWalt med cyklonfilter och rostfri tank, modell DXVCS003. Marknadspris 1299 kr med 5-stjärniga kundomdömen. Finns i lager online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Dragon85!

Du tänker rätt när det gäller diametern på slangen.
Hade samma tankar när jag var i din sits.
Jag satsade på Dewalt grovsug och deras lilla cyklon. Enkelt att koppla ihop då slangarna är detsamma.
Fördelen med cyklonen är att det mesta 99,5% stannar i den behållaren och grovsugens Hepafilter inte blir igensatt och slipper köra med påse i grovisen.
Har två sådana system för såg/slip damm och det det fungerar över förväntan! Konstant sugkraft hela tiden!

Dag

[bild]

[bild]
Jag har redan den där dammavskiljaren. Köpte den när den var nedsatt en hel del.
Är dock skeptisk på den reducerade sugkraften fast jag gissar på att det är mätt i motorn och inte i slutet av slangen som det borde vara och en ökad diameter resulterar i mindre motstånd och bibehållet luftflöde.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Har samma problem.

Mycket tallbarr sätter snabbt igen slangen då diametern är för liten och slangen inte är slät på insidan.

Har sökt mycket efter en slang som klarar detta utan resultat.

Tips mottages tacksamt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag behöver en grovdammsugare som kan suga tallbarr utan nästan omedelbart stopp i slangen. Har inte hittat någon sådan. Tips mottages tacksamt. Jag behöver verkligen en sådan.

Förutom att hålla med om Stigens tips om dewalten, så undrar jag varför man dammsuger en massa tallbarr?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Förutom att hålla med om Stigens tips om dewalten, så undrar jag varför man dammsuger en massa tallbarr?
De trillar ner på min uteplats. Inte några enstaka utan men hel massa.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Är tallbarr mer ett jobb för en lövblås med uppsamling?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Är tallbarr mer ett jobb för en lövblås med uppsamling?
En lövblås med uppsamling kallas nog för en lövsug 😆

Kan man inte köpa en stor blå tunna som man kopplar grovdammsugarem till? Sen kan man ha en slang vilken som helst vidare som man suger med. Skiten stannar i tunnan och belastar inte heller påsen i grivdammsugaren. Jag hade liknande idéers när jag skulle suga upp isoleringen i taget som dammar glasbitar bara man tittar på den. (60 år gammal lösull). Jag hade tidspress så jag fick packa för hand och svettig och jävlig.. det tog nog två dagar och 50 säckar eller nåt.

Likadant skulle man kunna suga upp jord och grus som hamnar i en tunna. Perfekt när man skall gräva för plintar eller liknande.

Får nog fundera på att utveckla den vidare..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S sjoerik skrev:
Har du kikat något på spånsug istället? Slangdiameter runt 100 mm men man kan ju lösa en övergång till 50-60 mm om man vill.
Jag haf ingen erfarenhet än, men tanken är att skaffa en sån till ger och bordssågen. Det spörs ju såklart på hurpass portabelt man vill ha osv.

[länk]
Jag har en spånsug som används till bordssåg och planhyveln när jag får tid att laga den. Den är dock inte så portabel som en grovdammsugare är. Har funderat på Axminsters AW50E som är mer en mindre spånsug med 63mm söang men den ser ut att ha utgått då den ej är i lager och det står att den antagligen inte kommer komma tillbaka. Numatic NV 750-2 r också ett alternativ med 51mm slang men kostar dock 6500 kr vilket är lite saftigt för mig.

• Gilla
sjoerik
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Kan man inte köpa en stor blå tunna som man kopplar grovdammsugarem till? Sen kan man ha en slang vilken som helst vidare som man suger med. Skiten stannar i tunnan och belastar inte heller påsen i grivdammsugaren. Jag hade liknande idéers när jag skulle suga upp isoleringen i taget som dammar glasbitar bara man tittar på den. (60 år gammal lösull). Jag hade tidspress så jag fick packa för hand och svettig och jävlig.. det tog nog två dagar och 50 säckar eller nåt.

Likadant skulle man kunna suga upp jord och grus som hamnar i en tunna. Perfekt när man skall gräva för plintar eller liknande.

Får nog fundera på att utveckla den vidare..
Jo det har jag provat en gång men hade nog en lite klen tunna då den lätt sögs ihop. Har en separator numera också men är lite bassligt att använda när man ska röra sig omkring i verkstaden och göra rent på golvet då det är i princip två tunnor man ska släpa omkring samtidigt.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Tänker ju att dom blå tunnorna är stabila. Och du skulle kunna ha en väldigt lång slang. Så länge dammsugaren orkar med men det borde funka om det inte är tunga saker att dammsuga.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Tänker ju att dom blå tunnorna är stabila. Och du skulle kunna ha en väldigt lång slang. Så länge dammsugaren orkar med men det borde funka om det inte är tunga saker att dammsuga.
Jo visst kan det vara så men en längre slang minskar även sugkraften tyvärr. Har dessutom ibland lite sten eller snarare murbruk att suga up då putsen på vägarna i verkstaden är rätt dålig och ramlar isär bara man nuddar väggen.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.