Hej,
Sen vi satte upp solceller och batteri under 2023 har vi haft Tibber som elleverantör.
De har tidigare haft en väldigt bra AI som lastbalanserat och styrt vårt hem i en bra prioritetsordning när det gäller solproduktion. Det fanns då 2 alternativ för smartstyrning som man kunde optimera för:
  • Intäckter (som Tibber rekommenderar)
  • Maximal egenkonsumtion
Jag har valt det sistnämnda eftersom detta gav följande prioritering av solproduktionen.

1) Hushållet
2) Batterier
3) Elbilsladdning
4) Sälja strömmen

Nu har de infört en ny typ av laddning,intjäningsläge + solenergisammanställning, där Tibber emellanåt tömmer mitt batteri och säljer el till nätet, för att senare fylla på batteriet. Oftast klarar de av att fylla ungefär 80 till 90 % från solcellerna, sen tar de resten från nätet.
Optimalt för Tibber, men inte för mig som då tvingas betala högre elpriser och även nätavgift.

Finns det någon annan som har ett alternativ till Tibber. Nu när det är soligt så är detta inte ett problem, det är en ganska liten kostnad för mig, kanske 100 till 200 kronor i månaden, men under vintermånaderna kommer det att bli dyrare om Tibber plötsligt tömmer mina batterier på natten och sedan får jag betala dyrt under morgon och kvällstimmarna.

Bad Copilot räkna och den räknade ut det till:

✅ Slutsats​

Om du inte kan använda batteriet utan måste köpa el i dessa peak-timmar:

👉 trolig kostnad:

• ungefär 6 000 – 7 000 kr per vinter
  • med variation ca 5 000 – 8 500 kr

💡 Viktig insikt​

Det du “förlorar” är egentligen:

• att slippa de dyraste timmarna (just 06–09 och 17–20)
  • dessa är ofta 2–4× dyrare än bottenpriser mitt på dagen/natten
Så batteriet är extra värdefullt just i dessa timmar.

Det är ju något allvarligt fel hos tibber om dom tömmer dina batteri "billigt" på natten och återladdar dom vid pristoppen på morgonen. Är det verkligen så korkat? Eller tömmer dom alltid på morgonen och återladdar med billig solel? Även om det innebär att du köper lite av elen kan det mycket väl vara lönsamt för dig.

Hej,
Än så länge har inte detta hänt, men jag befarar ju att det händer. Att sälja elen från batteriet är i princip aldrig lönsamt för mig, då Vattenfalls avgifter äter upp en eventuell förtjänst. Jag får alltid betala 90 öre för varje kWh jag förbrukar. Om Tibber säljer min el för 1 krona, så får den inköpta elen inte kosta mer än 9 öre, då det är ungefär 5% förlust på överföringen mellan batteri och nät, oavsett vilken riktning det är.
Hittlills när de sålt elen har de sålt för typ 65 öre och sedan fyllt på batteriet för typ 150 öre + Vattenfalls avgifter.

Sen är det så att jag aldrig vill sälja någon el från mina batterier, och det är där skon klämmer. Jag vill bara sälja el om alla mina system är fulla.

Räknar med att det kommer att finnas andra som också uppmärksammar detta.
Därför undrade jag om det fanns något annat alternativ på leverantör.
Mvh Tor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.