5 545 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Extern lufttillförsel till kamin?
Hej,
Jag funderar på att köpa en ny kamin. Den jag har tittat på finns i 2 utföranden. En med och en utan
Extern lufttillförsel.
Vad är fördelarna/nackdelarna med detta? Bor i ett hus från -72 med självdrag samt nya täta fönster.
Mvh
Victor
Jag funderar på att köpa en ny kamin. Den jag har tittat på finns i 2 utföranden. En med och en utan
Extern lufttillförsel.
Vad är fördelarna/nackdelarna med detta? Bor i ett hus från -72 med självdrag samt nya täta fönster.
Mvh
Victor
Extern luft tar utifrån och påverkar inte med drag från otäta delar av huset , intern tar luft från inne och kan göra att det känns kallt på vissa ställen , drag från utsidan från otäta delar ,
en kamin kan dra ca 300 till flera m3 liter luft för att brinna bra , en kamin ska inte pyreldas , då blir det tjära i skorstenen och svarta glas på kaminen om det finns
Vid självdrag genom skorsten så kan det vid ogynsamma förhållanden dra ned röklukt in i huset s.k. bakventilation som inte ska vara , detsamma händer kanske hos er , när du gasar fullt på köksfläkten , max på en fläkt är ca 400m3 ,det kommer in via skorstenen
en kamin kan dra ca 300 till flera m3 liter luft för att brinna bra , en kamin ska inte pyreldas , då blir det tjära i skorstenen och svarta glas på kaminen om det finns
Vid självdrag genom skorsten så kan det vid ogynsamma förhållanden dra ned röklukt in i huset s.k. bakventilation som inte ska vara , detsamma händer kanske hos er , när du gasar fullt på köksfläkten , max på en fläkt är ca 400m3 ,det kommer in via skorstenen
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och en stor vinst med att ta förbränningsluften utifrån är naturligtvis att man inte förbrukar redan uppvärmd luft.
Vilken alltså, som Liteavvarje antyder, får ersättas av kall uteluft vilken i sin tur måste värmas upp.
Vilken alltså, som Liteavvarje antyder, får ersättas av kall uteluft vilken i sin tur måste värmas upp.
Ofta anges för kaminer att de kräver maximalt 25 m³ förbränningsluft per timme. Det är en bråkdel av normalt rekommenderat ventilationsflöde. Och det är en bråkdel av normalt flöde för en köksfläkt. Om man antar att all värme i förbränningsluften som går förlorad sparas genom att ta förbränningsluften utifrån så finns det runt 150W att spara om det är 20 graders skillnad mellan ute och innetemp. Jag tror inte på det antagandet. Det finns andra faktorer som gör att den verkliga besparingen blir betydligt mindre än så.
Inverkan på ventilationsflöde och effektivitet vid eldning är försumbar. Däremot kan extern tilluft underlätta eldning om huset har ett mekaniskt ventilationssystem.
Inverkan på ventilationsflöde och effektivitet vid eldning är försumbar. Däremot kan extern tilluft underlätta eldning om huset har ett mekaniskt ventilationssystem.
Tänk igenom hur du kan få till extern lufttillförsel där du vill montera kaminen. Normalt dras luften i ett rör under golvet till kaminen. Kan vara knepigt att få till vid eftermonering.
Vet att jag väcker liv i en gammal tråd som jag ramlade förbi, men det kan nog behövas en påminnelse om att fysikens lagar gäller även kaminer. Förbränningsluften måste värmas upp oavsett var den kommer ifrån. Så vill man inte sänka förbränningstemperaturen i kaminen (det vill man inte) så lär det gå åt samma mängd tillförd energi i båda fallen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden