2 695 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Expert på passivhus i södra Sverige?
Hur menar du att du kommer uppnå U-värde om 0,09?I igelkotten82 skrev:
Tror du överdriver rätt kraftigt här!
Jag byggde "lagom" & kom upp i U-värde 0,15 för hela klimatskalet, dvs alla golv, väggar, tak, fönster, dörrar sammanslaget. Även med en täthet som låg 3 ggr under "passivhus-kravet" & använder FTX.
Nu är det lite off topic men ytterväggen har U-värde 0,09, taket 0,13, fönster mellan 0,5-0,85, Grund 0,15, Ytterdörr 0,7. Sen finns det lite andra U-värde på utkragande bjälklag, takkupor mm. Genomsnittligt U-värde hamnar på cirka 0,24 för hela klimatskalet. I mitt tidigare nollenergihus hade jag genomsnittligt U-värde för hela klimatskalet på 0,104.J jawen skrev:
Gällande jordvärme beror det på hur stor värmepump du har hur stor tomt du behöver. Vet själv inte vad som är effekivast när man jämför berg/mark/luft som värmekälla. Att bergvärme är mest fördelaktigt på vintern låter logiskt men det är ändå ganska många dagar som luften är varmare än både mark och berget och det ska tillverkas varmvatten.
Bra värden bägge av dem, även om jag har svårt att se "några" 0,10 för hela klimatskalet 👍I igelkotten82 skrev:
Fönster inkl båge blir aldrig bättre än runt 0,8 som bäst, dörrar inkl karm runt 1.
Då passivhus inte ska ha någon (i folks mening) s.k värmekälla, så blir det konstigt att prata berg/ jordvärme-pump (vilket normalt energikrävande hus har)I igelkotten82 skrev:Gällande jordvärme beror det på hur stor värmepump du har hur stor tomt du behöver. Vet själv inte vad som är effekivast när man jämför berg/mark/luft som värmekälla. Att bergvärme är mest fördelaktigt på vintern låter logiskt men det är ändå ganska många dagar som luften är varmare än både mark och berget och det ska tillverkas varmvatten.
Jag har endast en 16 år gammal LLVP för alla 256 kvm 👍
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
15w per meter slang ungefär kan man räkna med så en 8kW pump behöver få ner ca 500m slang. Ju djupare och blötare man kan lägga slangen destå bättre.Z Zoofus skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
Bergvärme är effektivast, vid de tillfällen luften är varmare än brine har man väldigt litet värmebehov och gör mest varmvattenI igelkotten82 skrev:Nu är det lite off topic men ytterväggen har U-värde 0,09, taket 0,13, fönster mellan 0,5-0,85, Grund 0,15, Ytterdörr 0,7. Sen finns det lite andra U-värde på utkragande bjälklag, takkupor mm. Genomsnittligt U-värde hamnar på cirka 0,24 för hela klimatskalet. I mitt tidigare nollenergihus hade jag genomsnittligt U-värde för hela klimatskalet på 0,104.
Gällande jordvärme beror det på hur stor värmepump du har hur stor tomt du behöver. Vet själv inte vad som är effekivast när man jämför berg/mark/luft som värmekälla. Att bergvärme är mest fördelaktigt på vintern låter logiskt men det är ändå ganska många dagar som luften är varmare än både mark och berget och det ska tillverkas varmvatten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
Det är i så fall en misstolkning i folkmun. 15kWh/m2 och år är "gränsvärdet" i Sverige är det för kallt för att på rimlig nivå klara sig utan värmekälla. Huset skall klara av att hålla värmen vid DVUT för den aktuella orten.J jawen skrev:Bra värden bägge av dem, även om jag har svårt att se "några" 0,10 för hela klimatskalet 👍
Fönster inkl båge blir aldrig bättre än runt 0,8 som bäst, dörrar inkl karm runt 1.
Då passivhus inte ska ha någon (i folks mening) s.k värmekälla, så blir det konstigt att prata berg/ jordvärme-pump (vilket normalt energikrävande hus har)
Gällande de 0,10 för hela klimatskalet så åstadkoms det genom att golv, väggar och tak hade 0,076 och de 15% fönsteryta hade 0,5 för fasta fönster och 0,77 för öppningsbara. Körde med glaskasetter utan båge för att komma ännu lägre i U-värde med infästning som minimerade köldbryggan.J jawen skrev:Bra värden bägge av dem, även om jag har svårt att se "några" 0,10 för hela klimatskalet 👍
Då passivhus inte ska ha någon (i folks mening) s.k värmekälla, så blir det konstigt att prata berg/ jordvärme-pump (vilket normalt energikrävande hus har)
Passivhus behöver en värmekälla på dessa breddgrader. Dock behövde jag först starta golvvärmen i november då huset höll minst 22 grader tack vare spillvärme ner till en utomhustemperatur på runt 7 grader.
Ja, vid utomhustemp runt 7-8 grader, så brukar jag också känna att det är dax att sätta igång LLVP för säsongen, så mitt hus ligger "samma där" trots mina U 0,15 klimatskal.I igelkotten82 skrev:
Exakt hur såg din uppbyggnad ut för yttervägg, för att uppnå dessa 0,076 ?I igelkotten82 skrev:
Tak kan jag förstå med 70+ cm isolering.
Hade du 50 cm under plattan då eller ?
& 0,77 för öppningsbara fönster har jag aldrig sett, mina är rätt "hi-tech" men ligger nog runt 0,85 ca, & då har jag ändå Composite-material istället för metall mellan glasen i 3-glas fönstren.
Jag skissade & planerade mitt hus redan 2006, så jag låg lite "före" i tiden eftersom elen var billig då.
Huset var sedan väder skyddat hösten 2009 (så fönster & dörrar är från 2009), men flyttade in först 2012.
Men är verkligen helnöjd med allt med huset, & med elkostnads-kaoset från 2021/22 så är jag tacksam för mitt enormt låga energibehov om mellan ca 1000-2500 kWh över höst/ vinter/ vår.
I ett passivhusRabbithole skrev:
Grund, vägg och tak bestod av sandwichpaneler med 45cm cellplast S150.J jawen skrev:Ja, vid utomhustemp runt 7-8 grader, så brukar jag också känna att det är dax att sätta igång LLVP för säsongen, så mitt hus ligger "samma där" trots mina U 0,15 klimatskal.
Exakt hur såg din uppbyggnad ut för yttervägg, för att uppnå dessa 0,076 ?
& 0,77 för öppningsbara fönster har jag aldrig sett, mina är rätt "hi-tech" men ligger nog runt 0,85 ca, & då har jag ändå Composite-material istället för metall mellan glasen i 3-glas fönstren.
Jag skissade & planerade mitt hus redan 2006, så jag låg lite "före" i tiden eftersom elen var billig då.
Huset var sedan väder skyddat hösten 2009 (så fönster & dörrar är från 2009), men flyttade in först 2012.
Men är verkligen helnöjd med allt med huset, & med elkostnads-kaoset från 2021/22 så är jag tacksam för mitt enormt låga energibehov om mellan ca 1000-2500 kWh över höst/ vinter/ vår.
Gällande fönster var det Ekstrands EC90.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
Nordan Ntech Passiv har U=0,7 på öppningsbara fönster och U=0,6 på Fasta.J jawen skrev:Ja, vid utomhustemp runt 7-8 grader, så brukar jag också känna att det är dax att sätta igång LLVP för säsongen, så mitt hus ligger "samma där" trots mina U 0,15 klimatskal.
Exakt hur såg din uppbyggnad ut för yttervägg, för att uppnå dessa 0,076 ?
Medlem
· Stockholm
· 4 647 inlägg
En bekant byggde om sitt hus till passivhus. Nu kan inte jag "reglerna" som krävs för att kalla det passivhus, men han har iaf ingen uppvärmning. Jag började undra för det stod ett gäng krockade Nissan Leaf utanför huset, han skulle gå off grid åxå.Farstatjej90 skrev:
/W
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 324 inlägg
Det kan funka om man har mycket masströghet och solinstrålning. Lite riskfyllt dock att inte ha någon backuplösning alls.Workingclasshero skrev:
Ja, inget passivhus klarar sig i Norden helt utan värmekälla.Rabbithole skrev:
Vet projekt som försökt med 1 kW värmeelement i ventilationssystemet, men det blir inte tillräckligt drägligt sett till hela året.
Klicka här för att svara