3 799 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Expansionskärl till varmvattenberedare?
Det med förslitning kan du glömma, det är samma som med mådagsexemplar, en del fungerar i 20 år, andra 5 år. Det är fjädern i den som ger sig, samt att om den pinkar lite då och då, så kan det komma en liiiiten flisa som gör att den inte tätar fullt med tryck från den. Har aldrig sett ett exspansionskärl på VV och vad skulle det tilllföra. Och var köper man ett exspantionskärl som är klassat för 10 bar och säken är på 9 bar. Dom flesta som jag vet är klassade för max 6 bar nominellt.N Nisken skrev:Beror på vad du menar med "problem" en massa mer arbete, blir det ju jämfört med OM tillverkaren hade haft ett pluggat T-rör som anslutning av KV till inloppet av tanken. Men ett expansionskärl anslutet där, skulle onekligen minska förslitningen på övertrycksventilen, som i stort sett aldrig skulle behöva jobba och riskera lägage.
I min värld ÄR säkerhets och övertrycksventilen samma sak. Självklart behövs den även med ett expansionskärl, men kommer att ha mindre risk för läckage eftersom den inte utlöser så ofta eg aldrig om expansionskärlet är tillräckligt stort.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
ja jo men vad är du ute efter egentligen? Du monterar dit mer saker till en större kostnad och det du sparar är isåfall det ev vattnet som tar sig ut eller har jag missat nåt? De flesta säkerhetsventiler ska dessutom motioneras genom att spola vatten i dem regelbundet så de håller sig täta och i funktion.N Nisken skrev:
I TS var jag ute efter att förstå hur en VVB funkar med sina ventiler. Sedan att begripa problemen med en läckande övertrycksventil och slutligen hur man kan göra för att slippa mer än absolut nödvändiga utsläpp från ventilen. Att jag inte kommer att rekommendera att bygga om ventilstacken på en 30 år gammal VVB med ett T-rör och ett expansionskärl är klart.S Stefan1972 skrev:ja jo men vad är du ute efter egentligen? Du monterar dit mer saker till en större kostnad och det du sparar är isåfall det ev vattnet som tar sig ut eller har jag missat nåt? De flesta säkerhetsventiler ska dessutom motioneras genom att spola vatten i dem regelbundet så de håller sig täta och i funktion.
Jag är nöjd med mina nya kunskaper och har tackat för all strålande hjälp redan.
Klicka här för att svara