N Nisken skrev:
Nästan sant. Men borde bara gällande du öppnar vv INTE kv (som ju är skild från vvbn med backventilen).
Vilken backventil är det du pratar om?
Jag trodde det bara fanns en, ut mot vattenmätaren.

Högra sidan på "blandningsventil" är kallvattenledningen som går till alla kallvattenkranar.. problemet är att det inte visas i bilden.

Den är i allmänhet kombinerad med avstängningsventilen till varmvattenberedaren. Kallvattnet tas ut innan den. Syftet är att varmvatten inte ska kunna ta sig till kallvattnet.

Det ska sitta en backventil mellan kallvattnet och varmvattnet.
Backventilen ska sitta på kallvattenledningen till VVBn.
Mellan backventilen och VVBn ska säkerhetsventilen sitta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det spelar roll om det är kallvatten eller varmvatten som tappas medan VVBn värms upp.

Du kan tappa kallvatten kontinuerligt medan VVBn värmer, säkerhetsventilen kommer att öppna och släppa ut övertrycket.

Däremot räcker det att släppa ut någon milliliter varmvatten per liter som VVBn är på för att säkerhetsventilen inte ska öppna.
Det blir lite mer än några milliliter om du inte har en extremt rigid vvb, värmer du vattnet 55C så är expansionen 1.2% eller flera liter på min kompis 220l vvb. Något flaxar ju vvbn, så den iakttagna mängden vatten ur övertrycksventilen under uppvärmning på någon deciliter per gång är nog rimligt.

D Daniel 109 skrev:
Den är i allmänhet kombinerad med avstängningsventilen till varmvattenberedaren. Kallvattnet tas ut innan den. Syftet är att varmvatten inte ska kunna ta sig till kallvattnet.
Ok, så var sitter övertrycksventilen i förhållande till den kombinerade avstängnings/ backventilen..och finns det ens en sådan installerad som standard?

Men oavsett, hur tar sig varmvatten bakvägen till kallvatten (så pass mycket att det kan komma varmvatten i kallvattenkranar) när man har normalt tryck på inkommande kallvatten?

Redigerat:
D Dilato skrev:
Ok, så var sitter övertrycksventilen i förhållande till den kombinerade avstängnings/ backventilen..och finns det ens en sådan installerad som standard?
Logiskt borde den sitta här: kallvatten - avstängningsventil - backventil - uppgrening till inlopp vvbn och övertrycksventilen (som är ihopkopplad med blandningsventilens grenrör på vv ut från vvbn).

N Nisken skrev:
Det blir lite mer än några milliliter om du inte har en extremt rigid vvb, värmer du vattnet 55C så är expansionen 1.2% eller flera liter på min kompis 220l vvb. Något flaxar ju vvbn, så den iakttagna mängden vatten ur övertrycksventilen under uppvärmning på någon deciliter per gång är nog rimligt.
Om du delar "flera liter" med 220 (VVBns storlek) så blir det inte särskilt mycket mer än "några milliliter per liter".
Sen är trycket i tappvattnet normalt ca 4-5 bar och säkerhetsventilen öppnar inte förrän vid 9 bar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TACK! alla för goda tips och att ha tvingat min hjärna att förstå funktionen.

Sammanfattningen blir att expansionskärl inte bör användas på en vvb, då övertrycksventilen (OM den funkar som den ska) löser ut flera gånger under uppvärmningen och helt tar hand om att reglera trycket. Ett expansionskärl skulle möjligen spara lite vatten i varmvattenkretsen, men å andra sidan kräva att man spolar mer vv innan det kommer varmt vatten.

Återigen stort tack för alla kloka tips!

N Nisken skrev:
Ett expansionskärl skulle möjligen spara lite vatten i varmvattenkretsen, men å andra sidan kräva att man spolar mer vv innan det kommer varmt vatten.
Nej, man kommer inte att behöva spola mer (varm)vatten i varmvattenkranen innan varmvattnet kommer eftersom expansionskärlet sitter monterad på kallvattnet in till VVBn, se andra bilden i inlägg 12.

D Dilato skrev:

Men oavsett, hur tar sig varmvatten bakvägen till kallvatten (så pass mycket att det kan komma varmvatten i kallvattenkranar) när man har normalt tryck på inkommande kallvatten?
Övertrycksventilen kan sitta precis var som helst efter backventilen. Jag har sett lösningar med den inbyggd i en varmvattenkran. Men det vanliga är att den sitter i direkt anslutning till avstängningsventilen/backventilen. Kravet är att det inte finns en ventil mellan varmvattenberedare och övertrycksventil.

Jag har haft mitt kallvatten i tvättstugan kopplat från varmvattenberedarens inlopp. Det resulterade i en rejäl mängd hett vatten när man öppnade kallvattenkranen. Tvätten var varm när maskinen var färdig efter som sköljvattnet var varmt. Det faktum att backventilen i blandningsventilen var trasig kan ha bidragit. Varmvatten är inte livsmedelsklassat, det är ytterligar en anledning till att du inte vill ha det i kallvattnet.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Övertrycksventilen kan sitta precis var som helst efter backventilen. Jag har sett lösningar med den inbyggd i en varmvattenkran. Men det vanliga är att den sitter i direkt anslutning till avstängningsventilen/backventilen. Kravet är att det inte finns en ventil mellan varmvattenberedare och övertrycksventil.

Jag har haft mitt kallvatten i tvättstugan kopplat från varmvattenberedarens inlopp. Det resulterade i en rejäl mängd hett vatten när man öppnade kallvattenkranen. Tvätten var varm när maskinen var färdig efter som sköljvattnet var varmt. Det faktum att backventilen i blandningsventilen var trasig kan ha bidragit. Varmvatten är inte livsmedelsklassat, det är ytterligar en anledning till att du inte vill ha det i kallvattnet.
Det är inte möjligt att få mängder med hett vatten från kallvattenledningen på en normal beredare under invattentryck.

Det är ju redan ett problem att få varmt vatten ur beredaren på utloppssidan där varmvattnet kommer ut, snabbt, men du menar att på kallvattensidan är det lätt att få?

Där får jag nog anta att din blandningsventil var problemet men inte ens då fick du" hett" vatten i kallvattenkranen.

Vad händer med kallvattnet när det passerat varmvattenberedaren som gör det icke lämpligt som livsmedel?

Samma kallvatten uppvärmt i kastrull på spis eller i vattenkokare eller över gaslåga eller vilken annan metod som helst är ok som livsmedel..men en beredare är livsfarlig?

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, man kommer inte att behöva spola mer (varm)vatten i varmvattenkranen innan varmvattnet kommer eftersom expansionskärlet sitter monterad på kallvattnet in till VVBn, se andra bilden i inlägg 12.
Det här är den logiska placeringen av ett expansionskärl på en VVB. Men hur ska det göras i praktiken? De flesta VVB har sin ventilstack monterad direkt på VVBn, man får då försöka lossa på den och lägga till en T-koppling mellan backventilen och KV-inloppet till tanken. Då passar inte längre ventillstacken på VV-utloppet på VVBn. Har man inte en stack med alla ventiler, back, avstängning, övertryck m.fl, i samma "klump" så blir det möjligen lite lättare. Så om inte VVBn har ett uttag på ventilstacken för ett expansionskärl redan, så blir det knepigt. Kanske något att efterfråga från tillverkarna med modeller som levereras med monterade "ventilstackar"?

Nog för att många beredare har ventilpaketet direkt under eller på beredaren men det är inga som helst problem att dela dem och ha ventilerna någon annanstans via rör.

S Stefan1972 skrev:
Nog för att många beredare har ventilpaketet direkt under eller på beredaren men det är inga som helst problem att dela dem och ha ventilerna någon annanstans via rör.
Beror på vad du menar med "problem" en massa mer arbete, blir det ju jämfört med OM tillverkaren hade haft ett pluggat T-rör som anslutning av KV till inloppet av tanken. Men ett expansionskärl anslutet där, skulle onekligen minska förslitningen på övertrycksventilen, som i stort sett aldrig skulle behöva jobba och riskera lägage.

N Nisken skrev:
Beror på vad du menar med "problem" en massa mer arbete, blir det ju jämfört med OM tillverkaren hade haft ett pluggat T-rör som anslutning av KV till inloppet av tanken. Men ett expansionskärl anslutet där, skulle onekligen minska förslitningen på övertrycksventilen, som i stort sett aldrig skulle behöva jobba och riskera lägage.
Fast du kommer ju aldrig ifrån en säkerhetsventil oavsett........de kan ju läcka de också. Rent generellt så blir det ju bara en massa saker helt i onödan. Man behöver ju inte skapa problem som inte finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.