Hej
Ska ta bort detta expansionskärl på vinden som inte verkar vara inkopplat efter byte till fjärrvärme. Både utflödet och skvallerröret går in i murstocken. Tänke kapa båda och använda skvallerröret för kabeldragning men utflödeesröret tänkte jag plugga. Är osäker hur man ska plugga detta. Röret är 33mm i ytterdiameter samt är belagd med färg och rost som ni ser på bilderna. Hittar inga klämningar i denna dimension och tänker att rosten kommer göra att det inte blir tätt. Vill helst att det ska var helt tätt.
Har ni några förslag?
Ska ta bort detta expansionskärl på vinden som inte verkar vara inkopplat efter byte till fjärrvärme. Både utflödet och skvallerröret går in i murstocken. Tänke kapa båda och använda skvallerröret för kabeldragning men utflödeesröret tänkte jag plugga. Är osäker hur man ska plugga detta. Röret är 33mm i ytterdiameter samt är belagd med färg och rost som ni ser på bilderna. Hittar inga klämningar i denna dimension och tänker att rosten kommer göra att det inte blir tätt. Vill helst att det ska var helt tätt.
Har ni några förslag?
Bästa och första är väl att säkerställa att andra änden på samma rör verkligen är urkopplade helt från värmesystemet i andra änden.. så man inte har nåt T rör på vägen som man missat eller som är ingjutet / inbyggt någonstans..
Om dom verkligen är det så är det väl inte mycket att plugga korrekt egentligen
men man kan ju ta isär där det redan finns en skarv och plugga där..
33mm utvändigt på stålrör är det som förr hette 1 tum stål rör och idag betecknas som R25..
(måttet 1 tum är inv i desssa stålrör ungefär tjocklek har varierat lite över tid)
Nån med rätt kunskap och vana kan ganska enkelt dela rören där det finns en skarv idag annars finns det klämringskopplingar som tätar på utsidan av stålröret.. Sån här https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...a-x-klamring-r25-x-33-3-34-2-mm/?option=16390
Självklart lär en plats väljas där röret är oskadat och rengjort från rost färg osv..
33mm utvändigt på stålrör är det som förr hette 1 tum stål rör och idag betecknas som R25..
(måttet 1 tum är inv i desssa stålrör ungefär tjocklek har varierat lite över tid)
Nån med rätt kunskap och vana kan ganska enkelt dela rören där det finns en skarv idag annars finns det klämringskopplingar som tätar på utsidan av stålröret.. Sån här https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...a-x-klamring-r25-x-33-3-34-2-mm/?option=16390
Självklart lär en plats väljas där röret är oskadat och rengjort från rost färg osv..
Hos oss gick bägge rören i en egen kanal i den murade skorstenen. Jag knackade bort putsen på vinden, kommer sen inte ihåg hur jag gjorde men på något sätt så kapade jag av rören i ca 2 dm intervall å lyckades få bort bägge rören, sen tryckte/matade jag ner VP-rör i tegelkanalen.
Mycket bra tack!P polaris78 skrev:Bästa och första är väl att säkerställa att andra änden på samma rör verkligen är urkopplade helt från värmesystemet i andra änden.. så man inte har nåt T rör på vägen som man missat eller som är ingjutet / inbyggt någonstans..
Nån med rätt kunskap och vana kan ganska enkelt dela rören där det finns en skarv idag annars finns det klämringskopplingar som tätar på utsidan av stålröret.. Sån här [länk]
Ja det finns ingen öppen rörände någonstans som motsvarar utloppet från expansionskärlet så det finns liten risk att den fortfarande är inkopplad till radioatorslingan dolt någonstans. Jag har dock 0,8 bar på manometern vid det nya expansionskärlet i källaren och det är mindre än 8 meter mellan manometern och expansionskärlet på vinden så det borde väl vara vatten i kärlet på vinden då om det var inkopplat?
Ja det skulle kunna vara ett alternativ, iaf för skvallerröret där jag ser båda ändar. Ska börja med att försöka ta bort kärlet på vindenDemmpa skrev:
om kärlet är helt och det finns skvallerrör som kommer ut nånstans så är det ju bara att fylla systemet tills det rinner ut vatten ur skvallerröret eller ge upp innan träckmätaren går så högt så den kan skada nåt, OM övertrycksventilen inte fungerar som det ska.. dom kan kärva ibland. man kan ju även knacka på kärlet för att försöka skaffa sig en uppfattning om det nu är tomt sen fylla och om det rinner i skvallerrör eller utlopp på taket så kan man ju lista ut att det ännu är inkopplat på elementslingan.S stendad skrev:Mycket bra tack!
Ja det finns ingen öppen rörände någonstans som motsvarar utloppet från expansionskärlet så det finns liten risk att den fortfarande är inkopplad till radioatorslingan dolt någonstans. Jag har dock 0,8 bar på manometern vid det nya expansionskärlet i källaren och det är mindre än 8 meter mellan manometern och expansionskärlet på vinden så det borde väl vara vatten i kärlet på vinden då om det var inkopplat?
Man får ju följa rör och försöka skaffa sig en uppfattning om vart allt går och har man lösa rör som slutar nånstans så går det ju att blåsa med lite tryckluft och lysna i andra änden om det blåser och få en aning om vad som går vart.. ibland lär man ta isär för att säkerställa vart allt går..
Det normala är ju att påfyllnad av elementsystemet ofta görs nära där skvallerröret från kärlet på vinden kommer ner vid nån golvbrunn..
kopplar man isär och sätter en övergång och kopplar på en vattenslang som leder ut vattnet på lämpligt ställe så kan man ju fylla och se om det kommer upp vatten , gör det det så är det ju inkopplat nånstans ännu
bild stulen från annan tråd.
Klicka här för att svara