L
S Stefan1972 skrev:
Det är ändå ytterst ovanligt att en lyft tippa pga dåligt golv. Här låter det nästan som att det tippar flera om dagen.......Det är nog vanligare att lyften havererar och bilen faller av pga det än att den lossnar från golvet.
Kommer det välta, troligen inte. Tja, om det är en 5 tons 2-pelare och du hänger på något riktigt tungt och lyfter högt. Så kanske det kan spricka i skarvarna. Vad vet jag. Men saken är den, att om du ändå sågar upp ett hål i golvet, pga att du har dålig tjocklek, så varför snåla och bara göra 1x1 meter? Det blir ju bara precis under pelaren.
Om du sågar upp 2,5 meter x 1 meter och 60-80 cm djup. Så blir så mycket starkare, bättre och säkrare. Så det jag säger är att det är så man bör göra. Varför man inte gör så är som jag skrev, pengar och orka.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L
H hul skrev:
Du kan ju börja med att förklara hur du kom fram till att man an belasta den först efter 3 veckor vid angiven temperatur?
hur räknade du?

För det är helt felaktigt
Ska inte du förklara för oss, vad som stämmer? Du som sitter på all kunskap och kan förklara för oss? Hur många dagar är det i TS fall?

H
L Lolight skrev:
Ska inte du förklara för oss, vad som stämmer? Du som sitter på all kunskap och kan förklara för oss? Hur många dagar är det i TS fall?
Men jag fråga ju dig och inte helt oväntat kunde du inte svara, eftersom du inte har en aning.

jag frågar ytterligare än gång, varför 3 veckor härdning?
Hur kom du fram till detta?

Bästa svaret

Mikael_L
Till TS.

Ditt stora problem är att du har såpass kallt, det fördröjer härdningen markant.

Jag skulle nog vilja säga att man nog må låta betongen nå minst halva sin slutliga hållfasthet innan användande av betongexpandrar med såpass kritisk funktion.
(Detta har jag ingen uppgift på, det är mest en magkänsla).

Så din betong borde hållfasthetstillväxa till något runt 15-20 MPa.

Vid +´20° C tar det något runt 1-2 dygn. Jag skulle valt minst 2 dygn.

Nu har du 5-10°C, och då tar det mycket längre tid. Du måste vänta minst en vecka, själv skulle jag nog väntat minst 2 veckor, jag gillar inte att chansa när det är kritiska konstruktioner.

I dessa alster hittar du en del info om hållfasthetsutveckling i lägre temperaturer. Jag tycker man kan finna stöd för att det absolut krävs minst 7 dygn vid 5-10°C.
https://www.cementa.se/en/system/fi...nggjutning_i_kall_vaderlek_web.pdf?download=1

https://www.svenskbetong.se/images/bygga-med-platsgjutet/Produktion/BetonggjutningKallVaderlek.pdf

https://www.cementa.se/en/system/fi.../bascement_teknisk_beskrivning.pdf?download=1

• Gilla
Krigro och 1 till
  • Laddar…
H
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till TS.

Ditt stora problem är att du har såpass kallt, det fördröjer härdningen markant.

Jag skulle nog vilja säga att man nog må låta betongen nå minst halva sin slutliga hållfasthet innan användande av betongexpandrar med såpass kritisk funktion.
(Detta har jag ingen uppgift på, det är mest en magkänsla).

Så din betong borde hållfasthetstillväxa till något runt 15-20 MPa.

Vid +´20° C tar det något runt 1-2 dygn. Jag skulle valt minst 2 dygn.

Nu har du 5-10°C, och då tar det mycket längre tid. Du måste vänta minst en vecka, själv skulle jag nog väntat minst 2 veckor, jag gillar inte att chansa när det är kritiska konstruktioner.

I dessa alster hittar du en del info om hållfasthetsutveckling i lägre temperaturer. Jag tycker man kan finna stöd för att det absolut krävs minst 7 dygn vid 5-10°C.
[länk]

[länk]

[länk]
Äntligen någon som inte bara gissar.

Man brukar räkna 70% av sin fulla hållfasthet innan denna typ av belastning.
vid temperatur runt 10grader tar de teoretiskt 6-7 dager innan 70% nås.

För att veta exakt på sekunden när du kan belasta den så gjut in en termometer så kan du logga betongens temperatur utveckling och på så sätt enkelt räkna ut när den uppnåt 70%.

L
H hul skrev:
Men jag fråga ju dig och inte helt oväntat kunde du inte svara, eftersom du inte har en aning.

jag frågar ytterligare än gång, varför 3 veckor härdning?
Hur kom du fram till detta?
Mitt svar är att jag har lika stor koll som du har. Hur många dagar är det?

L
H hul skrev:
Äntligen någon som inte bara gissar.

Man brukar räkna 70% av sin fulla hållfasthet innan denna typ av belastning.
vid temperatur runt 10grader tar de teoretiskt 6-7 dager innan 70% nås.

För att veta exakt på sekunden när du kan belasta den så gjut in en termometer så kan du logga betongens temperatur utveckling och på så sätt enkelt räkna ut när den uppnåt 70%.
Det är lite komiskt för dels så var mitt inlägg om tre veckor, inte något svar på precis hur många dagar det tar. Utan mera hur länge jag skulle väntat, när det är så kallt som det är. Dels så är det en massa faktorer som vi inte vet. Olika blandningar härdar olika. Olika tillverkare osv. Dels så kan härdningen helt stanna av vid runt 5 grader och då tar det ganska lång tid. Därav mitt svar på tre veckor för då är man på den säkra sidan.
Dels så var svaret du nu tycker är så bra, där man svara två veckor ganska likt mitt svar.
Sen undrar jag när du kommer svara på vad mer jag har fel i?

H
L Lolight skrev:
Mitt svar är att jag har lika stor koll som du har. Hur många dagar är det?
oväntat att du inte svarar på frågan, men tanke på att du inte har en aning.

jag har svarat i tråden ungefär 3 gånger tror jag.
mellan 6-7 dagar om temperaturen är runt 10 grader.

Hur kommer du fram till 21 dagar skulle jag gärna vilja veta, kan du svara på de nu?

H
L Lolight skrev:
Det är lite komiskt för dels så var mitt inlägg om tre veckor, inte något svar på precis hur många dagar det tar. Utan mera hur länge jag skulle väntat, när det är så kallt som det är. Dels så är det en massa faktorer som vi inte vet. Olika blandningar härdar olika. Olika tillverkare osv. Dels så kan härdningen helt stanna av vid runt 5 grader och då tar det ganska lång tid. Därav mitt svar på tre veckor för då är man på den säkra sidan.
Dels så var svaret du nu tycker är så bra, där man svara två veckor ganska likt mitt svar.
Sen undrar jag när du kommer svara på vad mer jag har fel i?
Nej han svarade 1 vecka men att han skulle vänta ytterligare en vecka som säkerhetsmarginal.

Och nej betong slutar inte härda runt 5 grader va är de för struntprat.
Betong härdar i minusgrader

Gjöt en platta i Göteborg i 8 minus för ett par veckor sedan den härda fin fint.

L
H hul skrev:
oväntat att du inte svarar på frågan, men tanke på att du inte har en aning.

jag har svarat i tråden ungefär 3 gånger tror jag.
mellan 6-7 dagar om temperaturen är runt 10 grader.

Hur kommer du fram till 21 dagar skulle jag gärna vilja veta, kan du svara på de nu?
Du skulle inte svara på hur lång tid det tar "om" det är 10 grader. För du har krävt av mig att jag ska veta precis hur många dagar är i detta specifika fallet. Så hur många dagar kommer det ta?

Som jag skrev, du tror bara att din kunskap är bättre än andras och att du därför kan påstå att andra inget vet. Det hela handlar bara om ett kantstött ego. Det är därför du håller på på detta sättet.
Jag har redan förklarat vad jag avsåg med mina tre veckor.

L
H hul skrev:
Nej han svarade 1 vecka men att han skulle vänta ytterligare en vecka som säkerhetsmarginal.

Och nej betong slutar inte härda runt 5 grader va är de för struntprat.
Betong härdar i minusgrader

Gjöt en platta i Göteborg i 8 minus för ett par veckor sedan den härda fin fint.
Betong härdar i minusgrader med tillsatser. Är vad jag har läst. källor till dina påståenden.

H
L Lolight skrev:
Du skulle inte svara på hur lång tid det tar "om" det är 10 grader. För du har krävt av mig att jag ska veta precis hur många dagar är i detta specifika fallet. Så hur många dagar kommer det ta?

Som jag skrev, du tror bara att din kunskap är bättre än andras och att du därför kan påstå att andra inget vet. Det hela handlar bara om ett kantstött ego. Det är därför du håller på på detta sättet.
Jag har redan förklarat vad jag avsåg med mina tre veckor.
han sa ju att de var mellan 5-10 grader i garaget då gjordejag antagandet att de var 10 grader.
DÅ blir de runt 6 dagar.

men även om jag går ner på 5 grader så blir de inte nära 21 dagar, så jag undrar hur du räknar.
Så kan du svara på de nu?

men du skrev att betong inte härdar under 5 grader, hur menar du där då?

Har varit en underhållande läsning nu på söndagsförmiddagen!! Har nu fått hyfsad klarhet i hur lång tid jag ska vänta. Kommer att vänta ytterligare tre veckor så det blir sex veckor totalt. Kommer inte att belasta liften förrän några veckor efter det ändå. Tack för all hjälp!!

H
L Lolight skrev:
Betong härdar i minusgrader med tillsatser. Är vad jag har läst. källor till dina påståenden.
vilka tillsatser pratar du om?
De är ju framförallt inte tillsatser man använda för att gjuta i kallväderlek de gör man på andra sätt iof.
Men de antar jag du vet?

Gjuta betong i minus grader är inga problem och man kan göra på flera olika sätt

Mikael_L
K Kennyr1 skrev:
Kommer inte att belasta liften förrän några veckor efter det ändå
Tänk på att en betongexpander belastar betongen direkt då den skruvas åt. Och en rejäl belastning.

Men OK, du skrev 6 veckor, och jag vågar lova att du kan göra vad du vill efter 3 veckor. Men jag rekommenderar verkligen inget mindre än en vecka, vid såpass låg temperatur för härdningen.

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.