Med tanke på temperaturen kan du vänta med montaget en vecka
L Lolight skrev:
Du kan kolla på [länk]
Det beror på hur tungt lyften kan lyfta. Men 1meter x 3 meter x 800 mm ska det vara
Den rek. gäller ju enbart block. TS monterar ju lyften på en platta där anvisningen är 3x4x0,2 m.

L
N Nils82 skrev:
Med tanke på temperaturen kan du vänta med montaget en vecka

Den rek. gäller ju enbart block. TS monterar ju lyften på en platta där anvisningen är 3x4x0,2 m.
Efter att ha studerat flera anvisningar och alla är dåliga. Från flera olika tillverkare. Så har jag fattat det att twinbush ritningen, visar hur du ska göra om du behöver förstärka,då du har för liten platta. Då ska man såga upp och ner med antingen ett H eller två block.
Och du ska även armera in den gamla plattan.

Även om det nu inte är enligt anvisningar, så kommer inte lyften ramla omkull.

Var noga med expanderna, rengör hålen med tryckluft.

L
Isakare Isakare skrev:
Även om det nu inte är enligt anvisningar, så kommer inte lyften ramla omkull.

Var noga med expanderna, rengör hålen med tryckluft.
Hur vet du det? Anvisningen säger 1 meter brett, 3 meter långt och 80 cm djupt. Han har gjort 1 meter x 1 meter x 60 cm. Dvd mer än 3 ggr mindre.

Hade en välanvänd 2pelare som bara var dragen i plattan, 12 cm med dubbel armering, 10 mm kryssat cc 300 40 mm över frigoliten, armeringsmatta 80 mm över.
Det var inte rätt, men funkade i 10 år för mig.

Min granne ( betongare) som gjorde plattan för 20 år sen sa samma sak, det är inte rätt att dra lyften i plattan, men jag kan garantera att den inte kommer falla omkull.

Sanolikheten att TS klumpar på 1x1x0,6 förankrade med järnen i befintlig platta skulle ge upp är långt mindre.

Nu vet vi inte vad TS ska lyfta, jag hade som max en Chrysler grand cheerce uppe, men annars mest normala bilar på 1-1,5 ton.

L
Nu är jag ingen expert på betong. Det är nog skillnad på en platta som är i ett stycke och när du har varit och sågat i plattan. Sedan har kraven ökat pga att lyftarna är starkare och bilarna tyngre.
Jag pratar om vad de säger att det ska vara. Inte vad som håller i praktiken. Jag har ingen aning om 1x1 meter är bra eller inte. Men det är långt från vad det ska vara enligt tillverkaren.
Personligen tycker jag det är märkligt att man inte följer vad som står att det ska vara. Det handlar inte om stora pengar eller om så mycket mera arbete.

H
L Lolight skrev:
Nu är jag ingen expert på betong. Det är nog skillnad på en platta som är i ett stycke och när du har varit och sågat i plattan. Sedan har kraven ökat pga att lyftarna är starkare och bilarna tyngre.
Jag pratar om vad de säger att det ska vara. Inte vad som håller i praktiken. Jag har ingen aning om 1x1 meter är bra eller inte. Men det är långt från vad det ska vara enligt tillverkaren.
Personligen tycker jag det är märkligt att man inte följer vad som står att det ska vara. Det handlar inte om stora pengar eller om så mycket mera arbete.
Enligt tillverkaren?

Vet du vad han ska ha för fabrikat?

Det viktigaste är att TS använder klassade expander som dras med moment, enligt spec eller motsvarande om handlingar till just denna lyft saknas.

Om expander hoppar av eller lossnar kan det hända otäcka saker men att en dubbad betongklump skulle fara iväg som en rotvälta är helt osannolikt.

L
Enligt den tillverkare som jag hittade ritning hos. De andra säger bara att plattan ska vara 250 mm eller mera, för en 3.5 ton lyft. Jag förundrar mig över att man väljer att inte följa anvisningar.

L
H hul skrev:
Enligt tillverkaren?

Vet du vad han ska ha för fabrikat?
Det blir ju i stort samma oavsett fabrikat. Tyvärr är anvisningarna hos de flesta tillverkare dålig eller obefintlig. De räknar med att installation ska göras av proffs.

Förstärkte min platta med 4,5*1,6m och den blev 215mm tjock. Ska funka enligt dem jag pratat med och de som gjorde det hela.

Mvh Jonas

Det är ändå ytterst ovanligt att en lyft tippa pga dåligt golv. Här låter det nästan som att det tippar flera om dagen.......Det är nog vanligare att lyften havererar och bilen faller av pga det än att den lossnar från golvet.

H
L Lolight skrev:
Det blir ju i stort samma oavsett fabrikat. Tyvärr är anvisningarna hos de flesta tillverkare dålig eller obefintlig. De räknar med att installation ska göras av proffs.
Du har man andra ord ingen aning vilket fabriket TS har? Och ändå säger du att han gör fel?

Du nämner andra saker som helt felaktiga som inte direkt styrker din trovärdighet.

L
H hul skrev:
Du har man andra ord ingen aning vilket fabriket TS har? Och ändå säger du att han gör fel?

Du nämner andra saker som helt felaktiga som inte direkt styrker din trovärdighet.
Att ikläda sig rollen som förståsigpåare, stärker dig inte. Som jag skrev jag försöker följa de rekommendationer som olika tillverkare ger. Och de är i stort samma. Det är du som påstår en massa saker som enbart kommer från ditt egna tyckande. Jag har oändligt mycket mera trovärdighet än dig då jag försöker följa tillverkarens rekommendationer. Det är du som är ute och svamlar och dillar. Så kom inte och påstå att jag har fel, då jag och tillverkarna har samma åsikt. Det är din åsikt som kommer från Åsa-nisse. Och därmed är det du som bör bevisa varför vi ska tro på dig. Sedan kan du ju försöka specificera mina felaktigheter, än o bara svamla.

H
L Lolight skrev:
Att ikläda sig rollen som förståsigpåare, stärker dig inte. Som jag skrev jag försöker följa de rekommendationer som olika tillverkare ger. Och de är i stort samma. Det är du som påstår en massa saker som enbart kommer från ditt egna tyckande. Jag har oändligt mycket mera trovärdighet än dig då jag försöker följa tillverkarens rekommendationer. Det är du som är ute och svamlar och dillar. Så inte och påstå att jag har fel, då jag och tillverkarna har samma åsikt. Det är din åsikt som kommer från Åsa-nisse. Och därmed är det du som bör bevisa varför vi ska tro på dig. Sedan kan du ju försöka specificera mina felaktigheter, än o bara svamla.
Du kan ju börja med att förklara hur du kom fram till att man an belasta den först efter 3 veckor vid angiven temperatur?
hur räknade du?

För det är helt felaktigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.