3 243 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Exlq i källare?
Är det exlq (eller kanske exq?) man bör dra i dagsläget i ett källartak om man ska dra om gammal el?
Finns det något krav på skydd runt kabeln?
I dagsläget är det gammal 40-talskabel som ligger i något metallrör/metallskydd i källartaket. Jag ska förbereda för elekrikern genom att plocka ner de gamla kablarna och tänkte då plocka bort metallrören/skydden också, såvida de inte behövs.
Detta gäller el till takbelysningar i alla rum i källaren. Övriga apparater m.m. har redan nydragen el.
Det sitter idag gamla metalldosor i taket, antar att dessa bör bytas ut. Vad bör det vara för ip-klass på dosor i en källare?
Finns det något krav på skydd runt kabeln?
I dagsläget är det gammal 40-talskabel som ligger i något metallrör/metallskydd i källartaket. Jag ska förbereda för elekrikern genom att plocka ner de gamla kablarna och tänkte då plocka bort metallrören/skydden också, såvida de inte behövs.
Detta gäller el till takbelysningar i alla rum i källaren. Övriga apparater m.m. har redan nydragen el.
Det sitter idag gamla metalldosor i taket, antar att dessa bör bytas ut. Vad bör det vara för ip-klass på dosor i en källare?
Redigerat:
EXLQ skulle jag använt, (dock EXQ ifall jag drog in i de gamla rören), men båda är godkänt, EXQ bara så fult då den inte går att få klamrad rak.E eddiw skrev:
Bara om det annars är risk för skada på kablarna vid lokalens normala bruk, så troligen nej i ditt fall.E eddiw skrev:
Rören behövs ej. Dock kan man ju tänka sig att använda dessa och dra EXQ genom, men då gäller:E eddiw skrev:
* det att du tycker detta blir snyggt (inte alltför mycket fulare än att ha vanlig kabel klamrad)
(ofta kan dessa gamla installationer i mitt tycke vara snygga, de gjordes ofta av elektriker med stor yrkesstolthet.)
* det att de rören går att dra ny kabel genom, för snäva böjar och annat kan göra det omöjligt.
* det att rören i huvudsak går dit där du vill ha elen, det blir inget roligt om det samtidigt ska ändras en massa.
Jag var i höstas och gjorde exakt ett sådant jobb, jag kunde tänkt mig att behålla rören, men var mycket orolig att det skulle komma att bli knöligt och besvärligt att få fram kabel i de gamla rören. Men då kunden var av åsikten att allt skulle bort, samt dessutom ville ändra i placeringar och antal lite här och där så var jag inte långsam med att "acceptera" att alla rören revs bort.
Jo, gamla metalldosor ska numera vara skyddsjordade, det är nog lämpligt att byta ut dessa, jag tipsar om U-56E eddiw skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56
Nej, har sett lite trådar men tänkte om någon på sistone kommit på hur det ska varaJ Johan456 skrev:
Vill mest uppdatera mig så jag har koll när elektriker kommer, vill gärna vara med o välja lite material..
Om man drar en kabel från dosa A till dosa B så ska man alltså ansluta manteln till jord i dosa A men inte manteln i från kabel mellan dosa a och b i dosa b? Kabel vidare från dosa B ska manteln också anslutas till jord, d.v.s. till jord från kabeln som kom från dosa a men ej till dennes mantel? Har jag förstått rätt då?T TechChad skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det är rätt uppfattat. Det är ett sätt att hantera biledaren. Det finns fler sätt som anses korrekt.
Klicka här för att svara