Menar du samhällbyggnadschefen? För någon byggnämndsordförande verkar inte finnas... Finns en plan & byggchef också

J Jarlsgård skrev:
Menar du samhällbyggnadschefen? För någon byggnämndsordförande verkar inte finnas... Finns en plan & byggchef också
Den som är politisk ansvarig för förvaltningens arbete. Ultimat kommunalrådet eller kommunfullmäktiges ordf.

Ja man kanske blir tvungen att dra det så långt om man inte får ett vettigt svar innan nästa veckas slut...

En annan fråga, sitter och förbereder ritningar så när jag får ett besked så är ritningarna klara. För jag räknar kallt med att det kommer krävas ritningar.

I vilket fall, har gjort fasadritningar och håller nu på med sektionsritning. Vad ska framgå i en sektionsritning? Bara bärande väggar eller ska det vara som att man "sågat av" huset där man tar snittet, dvs att alla väggar syns? Hur utmarkerar man isåfall bärande vägg från icke bärande?

Kan man göra den bärande helt svart och de icke bärande streckade?

Då jag inte har för avsikt att bifoga någon planlösning (ser ingen anledning till det och det verkade inte som det behövdes) så undrar jag om man likaväl kan markera snitt/sektionen på fasadritningen ist?

En ritning av en hussektion på en datorskärm, markerar ett fönster och rumsindelning med etikett 'SEKTION A' överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut just nu. Detta är för fönstret i badrummet som vi också tänkt byta ut till ett större. Ser det ok ut? Har inte satt ut rumshöjd än bara :)

Måste man rita med garage vinkeln må tro?

Edit:

Det är såhär jag menar med att markera sektionen
Handritad byggteckning av ett badrum med måttangivelser och en mindre fönsterillustration.
Skapa konto

Redigerat:
Arkitektritningar av en byggnad med måttangivelser och ändringar på fasader samt sektioner A och B.
Skapa konto

Hur ser detta ut tycker ni? Är lite korrigering kvar för att få måtten helt rätt men tycker själv det ser rätt bra ut?

Nu för 15 min sen fick jag äntligen mitt besked! Det krävs bygglov. Det känns dock inte som hela världen, nu hoppas jag bara att handläggningen går snabbare än beskedet om bygglov krävs eller ej.. :crysmile:

Ritningarna är inskickade och mottagna!

Dock fick jag ett mail om att jag måste upprätta en kontrollplan.. detta har jag missat helt!

Någon som har en aning om vad man kan tänkas ta med i en sådan?

JanneJanne123
Finns massa exempel man kan kika på hos kommunerna. Googla kontrollplan så kommer du säkert hitta någon du kan modda.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Finns massa exempel man kan kika på hos kommunerna. Googla kontrollplan så kommer du säkert hitta någon du kan modda.

Jo jag har sett en del.. frågan är bara om man måste ha med bärighet å skit för taket eller om man kan "ducka" för den?

Har som det är nu följande punkter :
Överensstämmer med beviljat bygglov
Glasytor är utformade så att risken för skärskador minimeras
Att tillämpliga energikrav uppfylls
Montage enligt tillverkarens anvisningar

Behöver man ha mer än så tro?

JanneJanne123
Jag hade duckat, men jag är långt ifrån expert på området, har bara sökt för att ta upp nya fönster och då kunde jag sno en kontrollplan rakt av.

Jag ducka och det gick vägen!

Dokument med text "DELEGATIONSBESLUT - BYGGLOV" som visar ett bygglovsbeslut för en fastighet.
Skapa konto

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Grattis!

Tackar!

Skönt att det bara tog 3 dagar :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.