Tjena

Ok, knepig fråga. Jag har köpt naturstenplattor. Plattsättaren satte in dessa. Sen visade det sig när all smuts från fog tagits bort att plattorna var dåligt slipade på ytan. Av någon anledning verkar hälften av plattorna vara matta i hörnen och längs kanterna. Antar att plattleverantören misslyckats med slipning. Ja, jag köpte plattorna själv, men borde inte plattsättaren sett och informerat mig om det här i samband med sättningen? Nu har vi ett större problem eftersom plattorna sitter på golvet…

Vad skall jag göra? Vilket ansvar har plattsättaren tycker ni?

• Gilla
  • Wow
Fsnits och 1 till
  • Laddar…
Ansvaret är helt och hållet ditt.

• Gilla
pontuskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Motivera tack, el för ett resonemang

Plattsättaren har inget ansvar eftersom du köpt in plattorna, Plattsättaren kan inte veta vad du har för kvalitets krav på materialet.
Du har eget ansvar att kontrollera kvaliten på det material du köpt.
.

• Gilla
MichelleW och 21 till
  • Laddar…
F
Knepigt det där. Vi hade köpt in kakel med handgjort utseende till köket. Plattsättaren (snickaren) kom och visade att de var maskingjorda och inte i så många varianter och hur han planerade montera dem för att undvika ett repeterande mönster på väggen. En sån hantverkare vill man anlita igen.

Man kan tycka att någon som jobbar med kakel och klinker dagligdags borde reagera om något ser konstigt ut, men det är förvånansvärt hur många hantverkare som verkar vara robotar och bara kör på utan att reflektera en sekund.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Bilder?

RoTe
snaggletooth snaggletooth skrev:
Bilder?
Dyrt med mobilkamera...

• Haha
  • Gilla
Chr1st0ff3r och 2 till
  • Laddar…
Självklart ska hantverkaren låta bli att montera felaktigt eller trasigt material. Problemet i fall som det här är att det blir en bedömningsfråga. Att du köpt in plattorna själv skulle i alla fall jag tolkat som att du valt plattorna för dess utseende.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag är nog beredd att hålla med övriga här. Vid eget inköp ligger det på en själv att gå igenom det som levererats och kontrollera. Skulle det däremot vara så att en enskild platta har skador eller på annat vis tydligt avviker från övriga så kan man nog mena att hantverkaren borde förstå att det inte är avsikten och hoppa över dem.

När vi hade kakel uppsatt i tvättstugan samt badrum kontrollerade jag på kvällen vad som kommit upp och hittade två plattor där den ena hade en utslagen flisa på ena kanten och en annan hade ett tillverkningsfel i emaljen. Jag klargjorde för plattsättaren att jag hade högre kvalitetskrav än så här och att de fick ta bort dessa medans det fortfarande var lätt och kontrollera bättre vad som kom upp, jag var tydlig med att det fanns gott om plattor och det var ett större problem om fula kom upp än om de behövde slänga några, oavsett om det berodde på ursprungliga fel i plattorna eller om de blivit fnasiga när de skurit till bitar.

Så vad vill jag ha sagt? Jo man måste vara tydlig med vad som är viktigt och vad man vill om man ska förvänta sig få det på ett visst sätt. Annars blir det ju efter hantverkarens värderingar.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Är det kalksten?
Och i så fall, det är inte så att någon har använt något surt att tvätta bort fogen med?

Kalksten och syra går inte hand i hand..

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Jag har hört från flera bekanta att det knorras ordentligt från många plattsättare när kunden vill köpa in kakel/klinker själv OCH när det är inte är "standardprodukter". Gissningsvis är detta fallet ett exempel på en av anledningarna till motviljan.

• Gilla
pontuskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Beroende på hur det ser ut så har du med troligt inte mycket att komma med.. sen kan man TYCKA att det skulle upptäckts och eller att du informerats. Men det blir en bedömningsfråga och man kan lika bra tycka att du själv borde gått igenom plattorna före.

Bilder underlättar såklart.

A Andreas Kneg skrev:
Tjena

Ok, knepig fråga. Jag har köpt naturstenplattor. Plattsättaren satte in dessa. Sen visade det sig när all smuts från fog tagits bort att plattorna var dåligt slipade på ytan. Av någon anledning verkar hälften av plattorna vara matta i hörnen och längs kanterna. Antar att plattleverantören misslyckats med slipning. Ja, jag köpte plattorna själv, men borde inte plattsättaren sett och informerat mig om det här i samband med sättningen? Nu har vi ett större problem eftersom plattorna sitter på golvet…

Plattsättaren är inhyrd för att göra ett jobb. Han förutsätter att materialkontrolen är gjord. Sen vet plattsättaren att om det är naturstensgolv så går det att slipa hela golvet och så är problemet löst

• Gilla
Talskog och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Som sagts, plattsättaren kan inte veta vad dina specifika krav är. Har du själv skaffat plattorna så antar en plattsättare att du är generellt nöjd med dom och funderar inte vidare. Enda undantaget är förstås uppenbart skadade plattor och de som avviker kraftigt från övriga. Der är inte ovanligt att man accepterar mindre avvikelser då det är den allmänna effekten (estetiskt) som avgör.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Tjena

Du har köpt dom så du ansvarar om dom helt enkelt och du hat ju sagt du vill ha dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.