Hej!

Då jag fick som svar att jag behövde bygglov för att sätta in takfönster i veckan så vänder jag mig nu hit för lite hjälp.

Bad kommunen om att skicka exempelritningar men då jag fick noll respons så undrar jag om det inte är någon/några här som gjort exakt det ingreppet sedan tidigare?

Det jag hade velat se hur är hur era bygglovsritningar såg ut samt vad ni behövde bifoga?

Tex konstruktionsritningar osv.

Uppskattar all hjälp i frågan så vi kan knåpa ihop nåt litet här hemma att skicka till kommunen :)

Hmm, är det takfönster mellan befintliga takstolar så är jag skeptisk till att bygglov verkligen behövs, har du dubbelkollat?

Japp mellan befintliga takstolar.

Ja jag var också osäker, dessutom läst på flera kommuners sidor att om det är mindre än 0.5kvm stort så ska det inte behövas.
Det vi vill sätta in mäter 48x98cm.

Men kommunen mena på att då vi bor i radhus (friköpt) så omfattas vi inte av de bygglovsbefriade reglerna. Kan det verkligen stämma? :thinking:

"Hej!
Det finns bara en Plan- och Bygglag och den är detsamma för alla. Sen är det bedömning i enskilda fall.
Bedömning är att i ditt fall kräver det bygglov enligt 9 kap 2 § punkt 3c plan- och bygglagen (2010:900)"

Det fick jag från byggnadsinspektören men bygglovsassisten skrev även såhär i ett tidigare mail
"Jag har lyft frågan idag med en av mina inspektörer och dom kommer försöka hinna prata om det under veckan. Det som dom måste diskutera är att ert hus är radhus och täcks således inte av byggnadsbefrielse för enbostadshus."

T.ex. https://www.jpinfonet.se/kunskap/ku...fallstillbyggnader-pa-ett-bostadsrattsradhus/ verkar ju inte hålla med din kommun.

"Enligt praxis (MÖD P 7340-15) ska rad - eller kedjehus, placerade på olika fastigheter och med endast en bostadslägenhet på respektive fastighet, betraktas som ett sådant en- eller tvåbostadsbus som avses i 9 kap. 4 a § PBL. Upplåtelseformen blir inte avgörande eftersom den kan förändras med tiden. Viktigare är frågan om bostaden har en egen entré och tomt direkt utanför huset. Samma sak gäller för de tillbyggnader på 15 kvm som får vidtas utan bygglov enligt 9 kap. 4 b § PBL (MÖD P 4803-15)."

Med tanke på det som står däri så håller verkligen inte det argumentet bygglovsassisten sa.

Känns inte som att det går att missta utifrån:

Enligt PBL (2010:900) 9 kap 2 § punkt 3c:
"byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan."

Jag kan tycka att det där är lite tolkningsfråga?

I mitt fall rör det sig om en total takyta på ca 36m² där vi vill sätta in ett takfönster på 0.47m², detta är tänkt att vara placerat på garagevinkeln 90cm ut från huvudhuset. Det är inga bärande konstruktioner som påverkas alls och från gatan kommer man knappt se att det sitter ett takfönster där. Det är inte heller någon som kommer ha insyn likaväl som att vi inte kommer se in till någon :)

Husfasad med tegelvägg, tre fönster och ett föreslaget takfönster markerat med en pil på garagets tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nu fått svar från kommunen att det krävs bygglov.

De hänvisa till ovanstående i PBL. Har försökt få kontakt med kommunen igen för att få lite mer ingående info. Är ju som sagt inget bärande som påverkas och takfönstret utgör 1.3% av garaget tak yta.

Har även kontaktat 2 andra kommuner som angett på sin sida att mindre takfönster inte kräver bygglov och bett de berätta lite mer ingående vad som ligger till bakgrund till det. I Staffanstorp menade de på att takfönster inte omnämns i PBL och så länge man inte påverkar det bärande så fick man sätta in hur stora takfönster man ville. I Gbg stad hade man beslutat på kommunal nivå att takfönster under 0.5kvm var bygglovsbefriade.

Så vi får se!

Vad klassas som innergård förresten? Funderat på om man kan gå den vägen annars...

Det låter fel. Begär att få ett beslut, som du kan överklaga. Om de får klart för sig att det kommer att överklagas, så tror jag att de låter någon duktigare tjänsteman titta på det, och godkänner.

Risken som tar med att kräva ett beslut, är att du kommer att få betala en avsevärd del av vad ett bygglov kostar, även om du till slut förlorar vid överklagande.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ja jag tkr också det.

Maila de direkt till byggingenjör/bygglovshandläggaren i början på förra veckan för att boka in ett möte. Dock utan någon som helst framgång!

Så blir la till att ringa på måndag och tjöta på dem...

Har nu fått kontakt med henne och möte är inbokat om 2 veckor!

Några tips på vad jag kan använda för argument eller hänvisa till? :)

Skärmdump av en text som diskuterar byggnadsregler för renovering i bostadsområden enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man dra nytta av något av detta?

Var ett tag sen jag skrev här.

Vad vet jag i dagsläget då? Svaret är att jag inte vet mer än vad jag visste i mitten av november.

Börjar bli redigt trött på kommunen nu. Bygglovshandläggaren hörde av sig dagen innan mötet och ställde in pga sjukdom. Sen hörde hon aldrig av sig igen så efter nyår tröttnade jag och kontaktade henne igen. Så i tisdags var jag på möte för att få reda på om det behövdes bygglov, vilka dokument/ritningar som då krävdes osv. Men inget av detta fick jag svar på.. Alla svar var luddiga och att hon var tvungen att kolla upp det.

Bland annat var hon osäker på om radhus gick som flerfamiljsboende eller en/två familjshus.

Hittade idag en video på Youtube utgiven av självaste Boverket där det poängterar väldigt tydligt att ett radhus är ett sammanbyggt en/två familjshus.

Finner det konstigt att dem inte har koll på detta då det finns snabbt räknat typ 80 radhus i min lille fjutteort med totalt 4k invånare.

Menmen... Får la fortsätta vänta ytterligare lite till.

Jag tog alltså kontakt första gången 21/10... Så snart 3 mån sen för att få ett enkelt jäkla svar. Suck.

J Jarlsgård skrev:
Jag tog alltså kontakt första gången 21/10... Så snart 3 mån sen för att få ett enkelt jäkla svar. Suck.
Kontakta Byggnadsnamndens ordförande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.